Nejbližší akce

26.04.2024

Hluk 2024 - jaro

25.05.2024

AIR RACES BRNO 2024

01.06.2024

Rakovnické minimakety 2024

9. ročním Minimaketářského nebe v Trnávce, Trnávka 9.9.2017

Tradiční stan pro bodování modelů

Tradiční stan pro bodování modelů

Letošní 9.ročník měl v záhlaví tři devítky. Jak se ukázalo, moc šťastné nebyly. Už týden před soutěží byla předpověď počasí nevalná. Nakonec nepršelo a celý den bylo jasno, dá se říci krásně. Bohužel další podstatný parametr - vítr - minimaketářům nakloněn nebyl. Po příjezdu na letiště byl ještě velmi příjemný 1-2 m/s. Bohužel během dne sílil a v době zahájení létání už foukalo 5-8 m/s. Soutěž jsme zahájili obligátní stavbou stanu. Letos byl nový a nutno podotknout, že díky lepší organizaci se jej podařilo postavit brzy. A tak i přes půlhodinové zpoždění díky informačnímu šumu v řadách organizátorů se podařilo dokončit stavbu do 9 hodin, kdy bylo plánováno zahájení. Přes početné omluvenky se sešlo 10 soutěžících. Bohužel letos nikdo nepřivezl RC minimaketu, takže tato kategorie byla vyřazena z programu. Sešlo se 16 minimaket v kategorii M-min a 5 v katerii M-CO2/el.

Modely čekající na statické obodování

Modely čekající na statické obodování

Letošní novinkou byl krásný, bohužel nezalétaný, Messerschmidt Bf-109 E4 Mariána Líšky, který dorazil až z Prievidze. Další novinkou byla Tatra T.201 Jirky Tamfala z Opavy, který se specializuje na makety českých letadel. Třetí novinkou a první létající dvoumotorovou dvacetinkou v Trnávce byl Heinkel He-219 Uhu Radka Čechlovského, který model dokončoval do časných ranních hodin. I tak ještě na něm pár drobností chybělo. Naproti tomu nejstarším modelem byl Fokker Dr.1 Karla Křiváka, který už má kolem třiceti let. Je na něm vidět, že se stavěl ještě v době, kdy se kladl důraz na něco jiného, než dnes. V kategorii CO2/el. byl novinkou model Roland D.II Tondy Alfery, který byl původně dvacetinkou, teď dostal elektromotor. Stejně tak Pfalz D.IIIa a Blohm & Voss BV.155 Jirky Doležela.

Po zahájení soutěže se bodování ujaly dvě bodovací dvojice ve složení Jiří Doležel - Jiří Alfery a Pavel Laník - Antonín Alfery. Díky menšímu počtu modelů se bodování podařilo dokončit kolem 11 hodiny a okamžitě se začalo s létáním, bohužel už za poměrně silného větru. Proto mnozí své náročnější či nezalétané makety šetřili a ponechali je v krabici. Výjimkou byl Tonda Alfery, který provětral oba své modely. Pravda, nakonec vítězný model Morane-Saulnier N vytáhl až poté, co při jednom ze startů vážně poškodil svůj krásný Nieuport 28. Starty kolem 30s. byly v daném počasí velkým úspěchem. Trochu hůře zalétal s druhým Morane-Saulnier N Jirka Doležel. I tento model létal kolem 60% svého maxima a obsadil druhé místo. Jen v krabici nechal Jirka druhý dvoumotorák v soutěži, Vickers Type 432. Na třetí místo se výbornými lety probojoval Jiří Tamfal. S Avií Av-36 Bojar se mu podařilo odstartovat dvakrát do stoupáku, a tak přes bodový handicap ze statiky jej letová část posunula na "bednu". Nejdelší lety soutěže předváděl jeho učeň - člen kroužku který Jirka vede, Tomáš Adámek, s Itohem N-62 Eaglet. Jeho výkony 49s ze stolu a 65s z ruky byly důkazem toho, že tento typ umí létat i za velmi špatných podmínek a to i v rukou začátečníka. Bohužel jeho poslední let, který byl i posledním soutěžním letem soutěže vůbec, se mu stal osudným. Po ustředění do stoupáku model nabral kurz na les a za ním se všem ztratil. Přes intenzívní hledání se model nepodařilo nalézt a přavděpodobně skončil na některém stromě v lese. Tomáš obsadil celkově čtvrté místo, ale byl vyhodnocen jako nejlepší žák. V náročných podmínkách se podařilo velmi slušně zalétat Radku Čechlovskému s jeho novým dvoumotorovým He-219 Uhu. Radek předvedl dva úspěšné lety. Bohužel model byl předložen k bodování s podvozkem a když soutěžící neabsolvuje alespoň jeden let s koly, nelze uznat let ze země. Započetl se mu proto jen let z ruky. Už tak jsme jej nechali soutěžit i přes nedodržení stanoveného měřítka. Celkově obsadil 5.místo. Soutěž poznamenaly i některé havárie. Už zmíněný Nieuport 28 Tondy Alfery přišel o horní křídlo, Chilton Tondy Křižky o půlku křídla. Nejhůře dopadl můj Mig I-220. Postupně jsem jej neúspěšnými starty devastoval, až poslední třetí ranou do země jsem jeho soutěžní kariéru definitivně ukončil. Rozloučení s ním jsem ale ponechal až na úzký rodinný kruh (popelnice před domem).

V kategorii CO2/el. nikdo ze soutěžících nechtěl riskovat poškození modelu, a tak pořadí bylo určeno jen na základě statiky. Dělené první až druhé místo obsadil Marián Líška s modelem Fokker D.VIII a Tonda Alfery s modelem Roland D.II. Třetí byl Jirka Doležel s Pfalz D.IIIa.

Spokojený vítěz Tonda Alfery

Spokojený vítěz Tonda Alfery

Po ukončení soutěžních letů se všichni pustili do bourání stanu, zatímco jsem já zpracovával výsledky a diplomy pro nejlepší. Tradičně tak došlo k situaci, že jsem přišel o střechu nad hlavou a v nastalém větru horko těžko hájil svůj "úřad" před ulétnutím. Ceny pro nejlepší dodal tradičně hlavní sponzor soutěže - JETI model z Příbora. Nad dalšími ročníky visí trochu otazník. Kamarádi z klubu, kteří mi hlavně pomáhají s organizací soutěže, stárnou a fyzická námaha při přípravě je už poněkud zmáhá (stěhujeme vždy těžký stan a lavice se stoly). Ale snad to ještě nějak zvládnou, alespoň při tom příštím, jubilejním 10.ročníku.

[Dušan Garba]

Výsledková listina kategorie M-min 1:20 ve formátu PDF

Výsledková listina kategorie M CO2/el ve formátu PDF

Fotogalerie

M-min - statika

01.JPG

Avizovaná novinka He...

02.JPG

První létající dvoum...

03.JPG

I když Radek pracova...

04.JPG

Další novinka Messes...

05.JPG

Marián je již zdatný...

06.JPG

Jeho Mezek vypadá mo...

07.JPG

Cessna O-EI Bird Dog...

08.JPG

Morane-Saulnier N An...

09.JPG

Maketa je zpracována...

10.JPG

Mig I-220 Dušana Gar...

11.JPG

Jirka Tamfal se spec...

12.JPG

Druhý Morane-Saulnie...

13.JPG

Chilton D.W.1 Tondy ...

14.JPG

To Nieuport 28 Anton...

15.JPG

Ač má model za sebou...

16.JPG

To na Fokkeru Dr.1 K...

17.JPG

Fokker D-VIII Jirky ...

18.JPG

To další Fokker D-VI...

19.JPG

Kawasaki Ki-61 KAI I...

20.JPG

Pilot prý ale na jap...

21.JPG

I Tatra T.201 Jiřího...

22.JPG

Vickers Type 432 Jiř...

23.JPG

Vypadá opravdu impoz...

25.JPG

Přehlídka krasavců...

42.JPG

Osvědčená dvojice bo...

43.JPG

Tondovi Alfery tento...

M-CO2/elektro - statika

31.JPG

Fokker D.VIII Marián...

32.JPG

Model je poháněn mot...

33.JPG

Stejně tak jeho druh...

34.JPG

Oba modely jsou post...

35.JPG

Blohm-Voss BV-155 Ji...

36.JPG

Stejně tak Jirkův dr...

37.JPG

Jirka využil tištěné...

38.JPG

Stejnou konverzí pro...

39.JPG

Tonda jej sice loni ...

41.JPG

Bodovač Tonda tentok...

Letová část soutěže

51.JPG

Tonda Alfery ještě s...

52.JPG

Jirka Tamfal si léta...

53.JPG

Velkou dávku kuráže ...

54.JPG

Létání předcházelo č...

55.JPG

Žák Tomáš Adámek s I...

56.JPG

Antonín Alfery vypou...

57.JPG

Jiří Tamfal a jeho A...

58.JPG

Poslední let Miga I-...

59.JPG

Závěrečný třetí úder...

60.JPG

Zajímavý druh determ...

61.JPG

Radek Čechlovský pře...

62.JPG

Karel Křivák připrav...

63.JPG

Aby s ním pak úspěšn...

Ukončení soutěže

71.JPG

Soutěžní pole

73.JPG

Vítěz kategorie M-CO...

74.JPG

Nejlepší žák Tomáš A...