Stránka 4 z 6

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 11 zář 2011 22:25
od discobolos
No o dalších soutěžích dvacetinek bohužel nevím :( .
Navíc jsem dostal další omluvenku na Trnávku (ale tajně doufám, že si to ještě rozmyslí) :cry: .
D

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 16 zář 2011 08:59
od Lubomir Koutny
1. Mám takový pocit, že by bylo dobré zahrnout i do zde uvedených pravidel již centrálně doplněněnou změnu max. průměru vrtule u víceplošníků : tedy + 3% za každé další křídlo.
2. Tonda Alfery svého času nadhodil problém jistého nadhodnocení za hvězdicový motor, dost jsem nad tím přemýšlel a musím uznat, že má pravdu. Každý hvězdičák více, či méně zhoršuje aerodynamiku a tím i letové výkony. Tonda si dost dobře nevěděl rady s faktem, že i pouhé tři válce mohou tvořit hvězdu. Ale to se snad dá elegantně vyřešit tím, že příslušná procenta nadhodnocení se budu dávat právě podle počtu válců tedy 3-9% u jednořadé hvězdy a 10% pod NACA krytem.
3. Od počátku kategorie dvacetinek bylo pravidlem, že vrtule pro statiku i letovou část se nemění, musí být stejná a geometricky podobná jako u předlohy. Proto doporučuji onu první větu (kterou tam někdo zavlekl z oříšků) vypustit.
4. Jsem pro, aby se celkový bodový zisk u opakovaně vítězných dvacetinek krátil pro další sezónu o 10% , ale možná by bylo jednodušší toto krátit jen u statiky. V praxi bych to viděl tak, že bodování proběhne normálně a až v konečném hodnocení bude handicap -10% ze statiky za opakované vítězství. Určitě by to přispělo k cirkulaci různých typů na prvních místech v pořadí soutěží a hlavně k tomu, že by se objevovaly další nové špičkové dvacetinky. Mám za to, že onen handicap je plně v pravomoci pořadatele, pokud toto uvede do propozic své soutěže !

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 16 zář 2011 16:49
od Antonín Alfery
Pokud jsem zmiňoval nadhodnocení za hvězdicový motor, měl jsem na mysli - a také to uvedl -kompenzaci vyšší hmotnosti modelu díky krátkému předku. Proto by stačilo nadhodnocení od určitého počtu válců - dle domluvy 7 či 9, už kvůli jednoduchosti. Takový tříválec nebo pětiválec předek až tak moc zkracovat nebude - z tohoto pohledu je celkem jedno, zda jsou ty válce do hvězdy nebo v řadě. Kompenzaci aerodynamiky jsem rozhodně nemínil - podle mne to není hlavní nevýhoda. Letadla s řadovým motorem zase zpravidla mívají nějaké chladiče a aerodynamický vliv hvězdicového motoru bude asi srovnatelný s nedávno diskutovanou problematikou odnímání zatahovacího podvozku…
Handicap založený na krácení bodů za statiku by byl v důsledku obdobou vyloučení modelu po jedné (dvou, třech…) vyhrané soutěži z pořadí. Obzvláště při daném způsobu statického hodnocení (rozebíráno dříve) jak teoretickém, tak i praktickém. Pokud se o něco zvedne maximum, může model teoreticky stále dosáhnout plného počtu celkových bodů, jen se musí „víc snažit“…

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 16 zář 2011 20:51
od Lubomir Koutny
Toníku pokud jde o tu aerodynamiku, tak to máš pravdu jen na půl. Argulent, že letouny s řadovými motory mají chladiče, které jejich aerodynamiku také zhoršují, to platí jen pro kapalinou chlazené řadové motory. Ale existuje spousta typů se vzduchem chlazenými řadovými motory, především u sporťáků. To, že čumák je u typů s hvězdičákem kratší a hůře vychází těžiště, tak souhlasím, to je jasné každému. Pokud jde o způsob nadhodnocení, tak mně se líbí to, co jsem zde již napsal (3-9% podle počtu válců u jednořadé hvězdy a 10% pro více válců včetně provedení s NACA krytem).
Podporuji zajímavý návrh na hadicap pro dvacetinku, která v předchozí sezóně zvítězila . Na rozdíl od Toníka si myslím, že pouhé zvýšení letového maxima o 10% pro takový typ toho moc neřeší (pro takový létavý typ není problém letět 80s téměř stejně jako 90 a znovu vyhrávat). Naopak snížením statiky o 10% již velmi ohrozí možnost vítězství a donutí takového experta donést na soutěž jinou dvacetinku, což většina soutěžících uvítá !

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 16 zář 2011 21:05
od Pavel Stráník
Lubomir Koutny píše: 1. Mám takový pocit, že by bylo dobré zahrnout i do zde uvedených pravidel již centrálně doplněněnou změnu max. průměru vrtule u víceplošníků : tedy + 3% za každé další křídlo.
Mám takový pocit, že to do zde uvedených pravidel již hoooodně dlouho zahrnuto je:
http://www.minimakety.cz/dvacetinky/rules/index.php bod 7a)
Abych se přiznal tak netuším jak se do pravidel dvacetinek dostaly pojmy vrtule maketová a vrtule letová, vždy kam až má paměť sahá se dvacetinky bodovaly s letovou vrtulí - ostatně jak by se změřil a zkontroloval její maximálně povolený průměr???

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 17 pro 2011 17:04
od Honza Drážek
Můžu se zaptat, co znamená při statickém hodnocení položka v pravidlech, bod 7. e) systém nosníků ocasních ploch?
To jsou děleneá kormidla?
Díky.

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 17 pro 2011 20:12
od Steve
Tak nějak jsem se nad tím zamyslel :lol: a napadlo mě, snad i logicky ;) že
- systém nosníků ocasních ploch bude vzhledem k tomu, že jde o koeficient za složitost, nejspíš jiný než přímé "vetknutí" do trupu, tedy třeba jako na Curtiss NC-4, DH-2, létající čluny Sikorsky a pod .
- dělená kormidla budou nejspíš ze dvou dílů - stabilizátor + výškovka; a kýlovka + směrovka
Já je dělám vždy dělená, a to i křidélka. Je to sice složitější, ale maketovější a lépe model se seřizuje ;)

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 17 pro 2011 20:15
od Steve
Mimochodem, očko mi zabloudilo na startovací desku, resp. její rozměry ;)
1,0 x 2,4m.
Přemýšlím, přemýšlím, a myslím, že jediná správná, kterou jsem viděl, byl ping-pongový stůl na Trnávce ;)

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 17 pro 2011 20:25
od Pavel Stráník
Datsun240Z píše:Můžu se zaptat, co znamená při statickém hodnocení položka v pravidlech, bod 7. e) systém nosníků ocasních ploch?
To jsou děleneá kormidla?
Díky.
Praxe je taková, že za systém nosníků ocasních ploch se považuje (a hodnotí) cokoliv kromě uložení kormidel na konci (jediného) trupu. Takže to celkem samozřejmě jsou předlohy jako DH.2, Caudron G.III, Sikorski S.38 a pod., ale také letouny typu P-38 Lightning, Fokker D.XXIII, Vultee XP-54 a podobné.

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 17 pro 2011 20:28
od Steve
ale také letouny typu P-38 Lightning, Fokker D.XXIII, Vultee XP-54 a podobné.
Hmmmmm, zajímavé, to by mě nenapadlo ;)
Je to nějak rozlišeno?
Mám na mysli složitost Caudrona oproti Lightningovi, například

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 17 pro 2011 20:34
od Pavel Stráník
Tam není co rozlišovat, všechny položky nadhodnocení jsou taxativní (čili buď se přidělí nebo nepřidělí), jediná výjimka je položka pevná výzbroj, kde je právě pro rozlišení složitosti uvedeno rozpětí přidělovaného nadhodnocení (0-15%), ale jak koukám na náš web tak je tam chyba a tohle rozpětí tam není - musím to opravit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:oops: :oops: :oops:

Re: Jak bodovat dvacetinky

Napsal: 17 pro 2011 20:43
od Steve
A byly by nadhonoceny nosníky ocasních ploch i u takových zvrhlostí jako je třeba Heinkel He-111Z?
A předpokládám, že Macchi M-3, Lohner a pod. s výškovkami na vzpěrovém kozlíku budou nadhodnoceny také.