Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 21 říj 2020 22:44

Máme karanténu, počasí nanicovaté, venku se létat nedá a tak jsem probíral svou dokumentaci k různým typům letounů a snad poprvé zkoušel spočítat jaké šance na úspěch v soutěži podne našich pravidel má ten, kdo si postaví vícemotorový typ. Já sám jsem jich měl hned několik. Asi vůbec nejvhodnější z dvoumotoráků je létající člun Četvernikov MDR-5, nebo Mig-DIS. Oba oříšky v čisté konfiguraci bez podvozku ve vysoké halé dosáhly nejlepšího výkonu 55 s, Z moderních civilních letounů pak asi nejvodnejší bude Piper Navajo, nebo Evangel, jenže u těchto jsou osy gondol příliš blízko u trupu, takže maketově vyjdou vrtule o průměru jen asi 60 mm, pokud to upravíme tak, aby to bylo ještě trochu přijatelné, pak budou mít průměr 80 mm
a i když gondoly jsou opravdu velmi dlouhé a závěsy svazku mohou být asi 100 mm, svazky o délce 350 mm do kterých se dá maximálně natočit 2200 otáček, pak vytáčení takových vrtulí bude minimálně 40 ot/s a opět není šance letět minutu.
Své by k tomu mohl říci i Ivoš Červenka, který ve vysoké hale v belgickém Fl=malle létal s dvoumotorákem (a časy byly asi kolem 40s). Takže pokud se neupraví nadhodnocení, tak nějaké vícemotoráky na našich soutěžích sotva kdy uvidíme.
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 92
Příspěvky: 630
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Ivan Horníček » 22 říj 2020 00:01

Červenkův model.
Přílohy
IMG_0005.jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 22 říj 2020 10:24

Ivane díky za moc hezkou fotku parádního červenkova Kíng Airu. Bohužel již si nepamatuji, jak se tehdy v e Flémalle umístil a jaký byl jeho nejlepší let. Bohužel tam, ani u našich soutěží to na bednu nestačilo. Zatím žádná pravidla nezaplatí tu vysokou pracnost a sníženou letovou schopnost, která je fyzikálně daná vyšší letovou váhou, menšími vrtulemi a menším množstvím energie v menších svazcích gumy.
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 201
Registrován: 03 led 2020 19:48
Bydliště: Příbram

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Petr P » 22 říj 2020 11:34

Moc pěkný Piper Cheyenne.
piper cheyenne.jpg
.
.

Ale Beech King Air je taky moc pěkný typ!
Beech king Air.jpg

Co taková Černá Vdova, to by mohl být úspěšný oříšek, dlouhé gondoly, hodně gumy. Vrtule sice malý průměr (70mm, pokud nebudete deformovat siluetu rozšiřováním gondol)
P61.jpg
.

A nebo DH Hornet, vrtule cca 2x 100mm, ale zas kratší gondoly.
77a8851f0a5b2784cb6163418168f73c.jpg
.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 22 říj 2020 13:42

Ano, to asi jsou nejvhodnější typy, pokud vybíráte podle kalkulačky, možná tam ještě patří Mc Donell XP -67 Bantam a N.A. Twin Mustang, snad ještě Tigercat. Jenže všechny tyto typy jsou nejen velmi pracné, vyjdou těžší a buď vrtule jsou menší, nebo gondoly kratší. Výsledkem pak je, že minutu létat žádný z nich nebude a tedy na bednu se nedostane.
To takový Soherai II, nebo PIK pokud bude perfektně postavený a ne moc tšěžký, tak může být naprosto přesný, v nizké hale může létat až 100 s a ve velké hale byl nejlepší výkon 140s.
0

Uživatelský avatar
Jiří Doležel
Reakce: 93
Příspěvky: 714
Registrován: 26 črc 2012 11:29
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Jiří Doležel » 22 říj 2020 13:58

Luboši, postav dvoumotoráka pro radost, než na bednu 🙂 Myslím, že překročení hranice půl minuty ve vzduchu s dvoumotorákem má větší hodnotu morálního vítězství. Co takhle mít svazek v trupu a vrtule nahánět přes bowdeny? Takový Gloster Trent Meteor s dlouhým trupem...
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 22 říj 2020 15:09

Jirko díky za typ, ale taková hodinářská práce, to je spíše tvá parketa. Já ještě stále mám stařičkého MDR-5 a měl jsem Perfektního Miga-DISe . Oba typy ve velké hale uměly přes 50 s. Moc je mi líto toho DISe, kterého jsem zniči nárazem do stěny v malé pardubické hale U Kostelíčka.
Typy z druhé světové války mají výhodu ve velké ploše křídla, mohou métat pomaleji, naopak u těch moderních obchodních typů je křídlo štíhlé, model létá rychle a tudíž kratší dobu. Ale asi mezi nejvhodnější typy patří nenápadný bednovitý STOL, který se dá postavit lehký, má dost plochy i kormidel, velké lomení křídla a bude superstabilní Evangel.
Kupodivu asi nejdelší lety by bylo možné očekávat od letounu Curtiss 1912 Tractor Hydroplane
Přílohy
třípohled Evangel 4500 .docx
(121.32 KiB) Staženo 35 x
barevný bokorys .jpg
barevný bokorys .jpg (27.95 KiB) Zobrazeno 2252 x
Curtiss .jpg
evangel 4500.jpg
evangel 4500.jpg (37.05 KiB) Zobrazeno 2252 x
Evangel .jpg
Evangel .jpg (17.33 KiB) Zobrazeno 2252 x
třípohled Evangel 4500 .docx
(121.32 KiB) Staženo 37 x
0

Uživatelský avatar
Jiří Doležel
Reakce: 93
Příspěvky: 714
Registrován: 26 črc 2012 11:29
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Jiří Doležel » 22 říj 2020 15:44

Obávám se, že ten Curtiss 1912 nikdy neletěl, takže na soutěž by nebyl, jen pro radost.
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 92
Příspěvky: 630
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Ivan Horníček » 22 říj 2020 16:09

Michal byl šikovný.

https://youtu.be/EjjHvPheE-w
Přílohy
IMG_0015.jpg
IMG_0007.jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 22 říj 2020 18:08

Ano, věřím, že Michal je stále nesmírně šikovný, občas si telefonujeme, jeho MDR-5 je perfektně postavený, lehký, přesný a báječně létal, bohužel nejlepší časy z Pardubické velké haly si již nepamatuji. Ale ta pěkná Gotha kamaráda od Vladíka Kunerta létala sotva 30 s, inu moc malé vrtule...
Pokud jfe o Curtisse 1912, pak přikládám fotku a našly by se i další. V roce 1913 pak již jeden neměl přečnívající křidélka...
Přílohy
Curtuss 1912.jpg
Curtuss 1912.jpg (11.96 KiB) Zobrazeno 2217 x
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 92
Příspěvky: 630
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Ivan Horníček » 22 říj 2020 20:30

Ta Gotha je také Michala, je to na přiloženém videu.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 22 říj 2020 22:51

Ivane díky za upozornění, já jsem si toho videa nevšiml. Vidím, že Michalovi ta Gotha létala velice hezky, inu škoda, že již nesoutěží, ale on postavil barák, což mu můžeme jen závidět.
0

Odpovědět