Stránka 1 z 5

Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 21 říj 2020 22:44
od Lubomir Koutny
Máme karanténu, počasí nanicovaté, venku se létat nedá a tak jsem probíral svou dokumentaci k různým typům letounů a snad poprvé zkoušel spočítat jaké šance na úspěch v soutěži podne našich pravidel má ten, kdo si postaví vícemotorový typ. Já sám jsem jich měl hned několik. Asi vůbec nejvhodnější z dvoumotoráků je létající člun Četvernikov MDR-5, nebo Mig-DIS. Oba oříšky v čisté konfiguraci bez podvozku ve vysoké halé dosáhly nejlepšího výkonu 55 s, Z moderních civilních letounů pak asi nejvodnejší bude Piper Navajo, nebo Evangel, jenže u těchto jsou osy gondol příliš blízko u trupu, takže maketově vyjdou vrtule o průměru jen asi 60 mm, pokud to upravíme tak, aby to bylo ještě trochu přijatelné, pak budou mít průměr 80 mm
a i když gondoly jsou opravdu velmi dlouhé a závěsy svazku mohou být asi 100 mm, svazky o délce 350 mm do kterých se dá maximálně natočit 2200 otáček, pak vytáčení takových vrtulí bude minimálně 40 ot/s a opět není šance letět minutu.
Své by k tomu mohl říci i Ivoš Červenka, který ve vysoké hale v belgickém Fl=malle létal s dvoumotorákem (a časy byly asi kolem 40s). Takže pokud se neupraví nadhodnocení, tak nějaké vícemotoráky na našich soutěžích sotva kdy uvidíme.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 00:01
od Ivan Horníček
Červenkův model.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 10:24
od Lubomir Koutny
Ivane díky za moc hezkou fotku parádního červenkova Kíng Airu. Bohužel již si nepamatuji, jak se tehdy v e Flémalle umístil a jaký byl jeho nejlepší let. Bohužel tam, ani u našich soutěží to na bednu nestačilo. Zatím žádná pravidla nezaplatí tu vysokou pracnost a sníženou letovou schopnost, která je fyzikálně daná vyšší letovou váhou, menšími vrtulemi a menším množstvím energie v menších svazcích gumy.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 11:34
od Petr P
Moc pěkný Piper Cheyenne.
piper cheyenne.jpg
.
.

Ale Beech King Air je taky moc pěkný typ!
Beech king Air.jpg

Co taková Černá Vdova, to by mohl být úspěšný oříšek, dlouhé gondoly, hodně gumy. Vrtule sice malý průměr (70mm, pokud nebudete deformovat siluetu rozšiřováním gondol)
P61.jpg
.

A nebo DH Hornet, vrtule cca 2x 100mm, ale zas kratší gondoly.
77a8851f0a5b2784cb6163418168f73c.jpg
.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 13:42
od Lubomir Koutny
Ano, to asi jsou nejvhodnější typy, pokud vybíráte podle kalkulačky, možná tam ještě patří Mc Donell XP -67 Bantam a N.A. Twin Mustang, snad ještě Tigercat. Jenže všechny tyto typy jsou nejen velmi pracné, vyjdou těžší a buď vrtule jsou menší, nebo gondoly kratší. Výsledkem pak je, že minutu létat žádný z nich nebude a tedy na bednu se nedostane.
To takový Soherai II, nebo PIK pokud bude perfektně postavený a ne moc tšěžký, tak může být naprosto přesný, v nizké hale může létat až 100 s a ve velké hale byl nejlepší výkon 140s.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 13:58
od Jiří Doležel
Luboši, postav dvoumotoráka pro radost, než na bednu 🙂 Myslím, že překročení hranice půl minuty ve vzduchu s dvoumotorákem má větší hodnotu morálního vítězství. Co takhle mít svazek v trupu a vrtule nahánět přes bowdeny? Takový Gloster Trent Meteor s dlouhým trupem...

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 15:09
od Lubomir Koutny
Jirko díky za typ, ale taková hodinářská práce, to je spíše tvá parketa. Já ještě stále mám stařičkého MDR-5 a měl jsem Perfektního Miga-DISe . Oba typy ve velké hale uměly přes 50 s. Moc je mi líto toho DISe, kterého jsem zniči nárazem do stěny v malé pardubické hale U Kostelíčka.
Typy z druhé světové války mají výhodu ve velké ploše křídla, mohou métat pomaleji, naopak u těch moderních obchodních typů je křídlo štíhlé, model létá rychle a tudíž kratší dobu. Ale asi mezi nejvhodnější typy patří nenápadný bednovitý STOL, který se dá postavit lehký, má dost plochy i kormidel, velké lomení křídla a bude superstabilní Evangel.
Kupodivu asi nejdelší lety by bylo možné očekávat od letounu Curtiss 1912 Tractor Hydroplane

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 15:44
od Jiří Doležel
Obávám se, že ten Curtiss 1912 nikdy neletěl, takže na soutěž by nebyl, jen pro radost.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 16:09
od Ivan Horníček
Michal byl šikovný.

https://youtu.be/EjjHvPheE-w

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 18:08
od Lubomir Koutny
Ano, věřím, že Michal je stále nesmírně šikovný, občas si telefonujeme, jeho MDR-5 je perfektně postavený, lehký, přesný a báječně létal, bohužel nejlepší časy z Pardubické velké haly si již nepamatuji. Ale ta pěkná Gotha kamaráda od Vladíka Kunerta létala sotva 30 s, inu moc malé vrtule...
Pokud jfe o Curtisse 1912, pak přikládám fotku a našly by se i další. V roce 1913 pak již jeden neměl přečnívající křidélka...

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 20:30
od Ivan Horníček
Ta Gotha je také Michala, je to na přiloženém videu.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 22 říj 2020 22:51
od Lubomir Koutny
Ivane díky za upozornění, já jsem si toho videa nevšiml. Vidím, že Michalovi ta Gotha létala velice hezky, inu škoda, že již nesoutěží, ale on postavil barák, což mu můžeme jen závidět.