Stránka 4 z 5

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 28 říj 2020 18:58
od Ivan Horníček
No, rovnoběžné určitě nebudou.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 28 říj 2020 19:12
od Lubomir Koutny
Ivane, vybraj jsi si pohled ze předu, takže pokud si vybavíš něco z deskriptivy, pak pochopíš, že to co vidíš na tebou přiloženém snímku se jedná o perspektívu. Z té je obtížnější přesně určit rovnoběžnost, nebo sbíhavost.
Proto se prosím podívej pořádně na tu první fotku šikmo z boku a o rovnoběžnosti pak nemůžeš pochybovat !!!

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 28 říj 2020 20:28
od Ivan Horníček
Docela to sedí.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 28 říj 2020 20:36
od Lubomir Koutny
Podívej se prosím na tu fotku z boku, ta ma spodní pásnice těch bočnic i přes perspektivu jsou téměř rovnoběžné.
Jinak i při tom pohledu ze předu je vidět co dělá perspektiva třeba u obdélníkového půdorysu člunového plováku a to pak pokračuje u obou bočnic, ty rozhodně nebyly tak zúžené jako u jednomotorového typu!

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 28 říj 2020 21:22
od Jiří Doležel
Když už nám to téma zase tak pěkně uteklo k hledání minimaketářského grálu.. Fotka člunu se dvěma třílistými vrtulemi pochází z knihy Die k.u.k. Seeflieger od Petera Schupity. Jde o rakousko-uherský Marineapparat No.2, typ Curtiss, výrobce Farman/Arsenal, motor Hiero, 4-válec, 85 PS, rozpětí 13,6 m, délka 12,8 m. Fotografie je z roku 1913 pořízena v St. Catarina. V knize je pouze dvoupohled, navíc ne zcela odpovídající fotografii. Vtipné je, že když jsem knihu za zahraničí kupoval, bylo v ní několik listů psaných na stroji a pár fotografií. Jedna z nich zobrazuje stěnu s kresbami člunů.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 29 říj 2020 07:54
od Lubomir Koutny
Jirko moc děkuji. Je to více, než v co jsem doufal. A myslím si, že tento aparát je dobrým typem pro minimaketu oříška, který je zajímavý a může velice hezky létat.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 30 říj 2020 14:07
od Petr P
Jiří Doležel píše:
28 říj 2020 21:22
Když už nám to téma zase tak pěkně uteklo k hledání minimaketářského grálu...
… tak bych nadhodil Dorniera 335, dlouhá(é) gumička (y), vrtule ničím neomezované, poměr rozpětí / hloubka křídla ideální a dokonce to i existovalo a letělo.
Dornier_Do_335.png

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 30 říj 2020 20:26
od Lubomir Koutny
Do-335 je vhodný typ na dvacetinku, pokud ji postavíte lehkou. V provedení Jirky Merty v obou případech byly těžké a létaly mizerně. To Vláďa Kunert si postavil výškovou verzi Do-335 B4, která létala báječně jak se dvěma svazky, tak i s jedním dlouhým. Tento typ je pro M-oř méně vhodný, bude li lehký, do 12g letová, tak ve vysoké hale mohou být výkony kolem minuty. Do malé se rychlý model nevejde.
Kdysi jsem mimo jiné vodníky postavil jako M-oř i Sikorski S-38, který v úzké hale nádraží Kr. Pole létal 36s. Další dvoumotoráky stavěné jako dvacetinky jsou na dalších fotkách. Zatím co Alferyho hodek a můj Hornet vyhrávaly soutěže, tak ty další moc nelétaly.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 01 lis 2020 12:17
od Lubomir Koutny
Asi by bylo rozumné toto vlákno nějak uzavřít doporučením, které typy jsou nejvhodnější. Současná doba, kdy je člověk doma za nouzového stavu uzavřený umožňuje udělat mnoho měření a dojít k opravdu nějakým rozumným závěrúm. Porovnával jsem pouze dvoumotorové typy. Budu-li vybírat za pomocí srovnání nejdůležitějších parametrů, což je průměr vrtulí a délka závěsů gumových svazků, pak jako nejvhodnější vychází P-92 Twin Mustanf a Me Donell XP-67 Bantam a snad i Bf-109 Z. Neobjevil jsem nic nového, toto si již dávno spočítal Pavel Stráník, který oba typy si postavil jako dvacetinky a vyhrával soutěže. Jenže kategorie M-oř se u nás létá v halách a ty většinou mají strop někde maximálně ve 12m, takže nic nám nebude platná velká stoupavost těchto typů. Historie letectví je po celou dobu provázena zápasem s váhou. Těžší typy létají rychleji a jejich svazky se dříve vytočí. Takže úspěšnější mohpu být ty typy, které lze postavit jako lehké, třeba Ar-240, nebo vůbec asi nejvhodnější Bestetti-Nardi BN-1.
Bohužel ani u těch nejvhodnějších typů mi mé kalkulace nenabídly takový typ, který by měl létat přes minutu.
Takže doporučuji, aby autor pravidel pro kategorii M-oř toto vzal do úvahy a patřičně upravil nadhodnocení - tedy pokud někdy chceme nějaké vícemotoráky na našich soutěžích vidět.

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 03 lis 2020 17:20
od Lubomir Koutny
Pokusil jsem se nakreslit plánek Marineapparat Nr. 2 a výsledek v mé adaptaci je zajímavý. Průměr třílistých vrtulí je 92 mm. délka závěsů 150 mm. Model by měl dost plochy, aby nemusel být rychlý, pokud jej někdo postavi do cca 14 g letové váhy. Otázkou je, jaké by dostal statické body s ohledem na kvalitu podkladů :
výkres pouze 2 pohled, barevný malý bokorys (ve kterém je větší SOP), hezká fotka + technická data.
Požádal jsem v USA Halmana o pomoc s lepšími podklady a ten toto rozeslal svým kolegům, snad se ještě něco najde...Byla by to optimální inpirace pro toho, kdo rád staví létající chmelnice....

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 19 led 2021 20:42
od Petr P
Ještě k tomu dvouvrtulovému Curtissu, který se řešil výše - narazil jsem na trošinku lepší foto a popis:
.
curtiss that did not make it.jpg
.
curtiss that did not make it - 2.jpg
.
Údajně byl použit drak bez motoru z "Curtiss tractor seaplane" s přidaným člunovým trupem. Mohl tedy ten dvouvrtulový pocházet z tohoto?:
.
curtiss tractor seaplane.jpg

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Napsal: 13 úno 2024 15:57
od Lubomir Koutny
Ahoj Jirko,
tak jsem se nechal vyhecovat a ten MARINESAPARAT No2 jsem jako oříška postavil i když oficiální dokumentace postrádá půdorys. Moje rekonstrukce měla jednu slabinu, tou je přesný tvar VOP, ten jsem převzal z původního tvaru Curtisse. Vlastní stavba odpovídá výkresu, který jsem ti již poslal. Můj odhad váhy byl dost přesný, nyní bez gumy je to 9g, takže letová by neměla být více jak 11g. Samozřejmě, že jsem model zkoušel klouzat do měkké postele, bez vrtulí klouzal hezky, s velkými třílistými vrtulemi je to podstatně horší. jsem zvědavý jak se celá konstrukce bude chovat až na ní zavěsím natočené svazky, doufám, že to nějak zvládne, alespoň na menší moment, ale to ukáže až praxe.
Luboš