Jsem asi jeden z těch, co tě "tlačili" k znovuvyhlášení kategorie CO2/el, ale já jsem přijel, se dvěma modely, takže svědomí mám čisté

Ač jsem měl skutečně obavy z vývoje počasí (ale jen v hlavě, ne na DF

).
Já jsem rád, že jsi to vyhlásil a skutečně mě bude mrzet, pokud to příští rok znovu nevyhlásíš - i tak je tato kategorie na černé listině a řekl bych, že díky podobným varováním a proklamacím není dost "věřících" zajemců, kteří přesto staví a doufají že přece jen....snad bude kategorie otevřena.
Letos to nebylo bůhvíjaké i díky počasí - až v práci jsem se dozvěděl, že u nás byla průtrž mračen s kroupami ve chvíli, kdy jsem (mimo tebe první a s předstihem) přijel na Medlánky. A pak tříhodinový vytrvalý déšť. A tak vím o dvou z mého okolí, co nepřijeli ač to měli v plánu.
Vždyť víš, že těsně před soutěží ani dvacetinkářů moc nebylo - myslím že pět. Jen díky poměrně značné oblibě této kategorie v okolí nebyl problém nakonec operativně přijet a soutěžit.
Za sebe můžu říct že stavím a dva modely budu mít i na příště - možná zbytečně....
Vyloučením nás několika bude zase méně modelářů "na place", třeba ti chybět nebudeme....
Stačí diplom či jiné symbolické ocenění (nebo je jeden pohár z těch bezmála dvaceti zátěží?

) - s Hugem jsme bodovali sami, pravidla - prý nejasná - snad nejsou problém. Ohodnotit šest kolonek není nic extra složitého - ohodnotit dokumentaci a shodnost jde celkem čitelně, zbarvení a dojem je už krasobruslení, ale přece jen snad oba trochu víme "wo co go", tak snad jsme někomu nešlápli na bábovičku špatným ohodnocením.....
Já myslím, že bodování sifonů rozhodně není jako důvod nazývat pravidla nejasná či rušit kategorii
Co se týká maxim - za to může i počasí. Vždy se ale s tím nedá počítat, zvažoval jsem jestli hned házet do větru nebo počkat a riskovat déšť či uzavření letového kola....
Jistota to ale nebyla nikdy. Moje J-1 sice předtím létala, ale kluz byl strmý. Protože poblíž nemám velkou plochu s vysokou trávou, očekávané drobné doladění jsem nechal až na Brno - ale ouha - stala se z toho jankovitá koza a málem jsem to roztřískal. Divím se že to ty pády vydrželo, stačila nepatrná výchylka čehokoliv a model si dělal co chtěl - takže na jakýkoliv stabilní let to nevypadalo ani náhodou. To že nakonec letěla maxe a druhého ne jen díky už téměř vybitým baterkám byl skoro zázrak.
A Farman hned při prvním letu nějaký závan srazil na cestu a ulomil jsem motor, takže ani následné lety nebyly samozřejmostí.
Ani dohodnuté snížení na 60s by moc nezměnilo.
Údajný problém s tím, že elektra "vždy" zaletí maxe se však nekoná - těch dohodnutých 60s by zaletěla většina (kromě mě) a i když se nakonec počítalo ze 100s (myslel jsem že platí těch 60s, jak jsem zaslechl předtím), moc se nezměnilo. Jen modely létaly dál.
Podobný problém se dá očekávat i u Dvacetinek - Luboš je proti zkracování letového času - víc by vynikla statika. Ale za ideálního počasí k tomu dojde, až na pár nádherných experimentů (monstrum Jirky Doležala

). Kdo bude létat s léty osvědčeným modelem, ten této mety dosáhne a budeme tam, kde jsou údajně CO2/el. Tedy ne úplně, ale problém bude obdobný - výborné počasí = rozhodne statika. Je to ale špatně?
ad dělení CO2/el.... Vůbec v tom nevidím výhodu elekter proti sifonům, naopak mě mrzelo, že elektromotor vypne až po namotání pořádného kusu trávy a vypnutí přetíženého regleru než jen zastavení jako u sifonu.
Elektra není vždy výhodou.
Jen poskytuje větší jistotu (ale až po mnohem náročnějším doladění celé pohonné sestavy) a dá víc času se věnovat modelu jako takovému. A dává větší svobodu ve výběru předlohy, což je jedna z věcí, která by měla více typově zpestřit soutěž či přátelské polétání.
Jak už jsem psal dříve - moc věcí mi nebrání přidat dvě-tři serva a místo časovače dát přijímač. Pročpak to asi neudělám a snažím se přesvědčit o životaschopnosti elekter či sifonů? Proč to často vadí těm, co to nelétají? Nechápu...
Buďte rádi, že zpestříme startovní pole. Jak už psali mnozí - soutěžit se musí, chlapi si rádi porovnávají....

, pokud to bude přátelské polétání, tak nikdo nepřijede. Snad ano, potěší to být úspěšný, ale není to přece podmínkou.....
Ještě že Dušan dělá CO2/el, ač sám říká že je nás málo a že to nemá smysl...Až s tím skončí, bude mě to mrzet, ale pořád můžu ten samý nebo podobný model upravit na RC a na Trnávku přijet. U Openscale to, bohužel, nehrozí. Nemáš Dvacetinku? Nejezdi....
Pokud bude dopředu hlásáno, že příští rok už ne a pak údiv nad tím, že nikdo nemá zájem, kdyby přece jen.....tak nikdo nepřijede, nebude mít s čím, nebude důvod stavět a důvod, proč je málo zájemců je na světě, tedy nebude kategorie = měli jste pravdu.....
Co to zkusit opačně?
Připustit, že příští rok se bude létat. Nedávat limity, že měsíc předem je nutno se přihlásit do týdne (u sifonů) a u ostatních stačí týden před....stejně rozhodne počasí.
Bodování zajistíme, diplom snad není taková položka a víc účastníků ve více kategoriích lépe pokryje náklady na pořádání (klidně můžeme zvýšit startovné, při celkových nákladech na cestu a pod. je to malá část).
A nakonec - společné létání CO2/el : Psal jsem již dříve, že můžeme dát různé maxy. Jak píše Felda - je to pak o odvaze (a počasí). I tak někteří psali, že dobře vyladěný motor na CO2 je schopen několikaminutových letů.....Nechal bych 60s pro CO2 a 90s pro elektry (bez koeficientu), případně dohoda přímo na místě. V tom nevidím problém
Vždyť pokud model ukáže, že "umí" 60s, pak je to slušný důkaz o tom, že létá, nač to natahovat maximy? Vždyť už kromě Medlánek skoro není kde létat.
Vždyť těch původně dohodnutých 60s maxe zaletěly i ty sifony - tak proč by tedy ty dva pohony měly být neporovnatelné?
Až (a jestli) nás bude víc, třeba od každého osm soutěžících, pak to můžeme dělit, zatím fakt není důvod.
Doufám, že to někoho zase zbytečně nebude iritovat, není proč. Není v tom nic osobního proti nikomu.
Jen píši můj názor na věc, každý to můžeme vidět jinak
