Změna pravidel CO2/elektro
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 34
- Příspěvky: 1198
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Změna pravidel CO2/elektro
Když se tak hezky diskutuje v sekci pravidel davcetinek, což takhle otevřít tuto pandořinu skříňku i v této kategorii? Má někdo z těch co ji létají k tomu chuť, odvahu a argumenty? A má to vůbec cenu?
0
Re: Změna pravidel CO2/elektro
Má to cenu .
Oseobně jsem byl na Openscale zcela unešen modely Il-10, Avia 135 a Breguetem na motor Modela CO2. Myslím si, že to je krásná kategorie (s tímto motorem) a určitě by bylo víc starších modelů u více modelářů. Jsem rozhodnutý si postavit taky nějakou maketu na Modelu. Ale obávám se, že modely s tímto pohonem nejsou poměřitelné s jinými CO2 motory (Gašparín, Telco) a už vůbec ne s modely poháněnými el.motorem a časovačem. Myslím, že pro soutěž by bylo třeba od sebe oddělit elektriku a CO2. A pro Modelu CO2 vytvořit samostatnou kategorii - myslím, že modelů by se mohlo sejít dost. Statiku bych navrhoval převzít z aktualizovaných dvacetinek, či malých maket poháněných gumou. Měřítko navrhuji otevřené . Martin
Oseobně jsem byl na Openscale zcela unešen modely Il-10, Avia 135 a Breguetem na motor Modela CO2. Myslím si, že to je krásná kategorie (s tímto motorem) a určitě by bylo víc starších modelů u více modelářů. Jsem rozhodnutý si postavit taky nějakou maketu na Modelu. Ale obávám se, že modely s tímto pohonem nejsou poměřitelné s jinými CO2 motory (Gašparín, Telco) a už vůbec ne s modely poháněnými el.motorem a časovačem. Myslím, že pro soutěž by bylo třeba od sebe oddělit elektriku a CO2. A pro Modelu CO2 vytvořit samostatnou kategorii - myslím, že modelů by se mohlo sejít dost. Statiku bych navrhoval převzít z aktualizovaných dvacetinek, či malých maket poháněných gumou. Měřítko navrhuji otevřené . Martin
0
Re: Změna pravidel CO2/elektro
Že já se do toho montuju....
A bude se taky dělit Modela na ty staré a na Modely S s pístním kroužkem, což je tak trochu jiný motor? A budou se kontrolovat, případně penalizovat úpravy?
Já mám třeba Modelu S předělanou na kuličková ložiska, menší kuličku v hlavě, odlehčenou klikovku a vyleštěný čep klikovky(na vyvložkování mosazí zatím nedošlo), což je zas ještě něco jiného.
A bude se taky dělit Modela na ty staré a na Modely S s pístním kroužkem, což je tak trochu jiný motor? A budou se kontrolovat, případně penalizovat úpravy?
Já mám třeba Modelu S předělanou na kuličková ložiska, menší kuličku v hlavě, odlehčenou klikovku a vyleštěný čep klikovky(na vyvložkování mosazí zatím nedošlo), což je zas ještě něco jiného.
0
Re: Změna pravidel CO2/elektro
Pokud by soutěžení znamenalo zabývat se takovýmito spekulacemi, pak se soutěžení v zájmu zachování duševního zdraví budu účastnit jen jako pozorovatel, či časoměřič. M.
0
Re: Změna pravidel CO2/elektro
To není spekulace, ale konstatování faktu. Není Modela jako Modela.
Kvůli své příslovečné lenosti a nechuti studovat jakákoli pravidla ta pro CO2 makety neznám, předpokládám, že jsou koncipována na jediný kdysi dostupný motor.
Nic o maximu závislém na objemu motoru/nádrže a maximálním objemu nádrže vzhledem k objemu motoru tam asi není, co?
Kvůli své příslovečné lenosti a nechuti studovat jakákoli pravidla ta pro CO2 makety neznám, předpokládám, že jsou koncipována na jediný kdysi dostupný motor.
Nic o maximu závislém na objemu motoru/nádrže a maximálním objemu nádrže vzhledem k objemu motoru tam asi není, co?
0
-
- Reakce: 34
- Příspěvky: 1198
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Změna pravidel CO2/elektro
Koukám že jste se briskně dostali přesně k úhlavnímu problému této kategorie - pohonu. Existují dva možné přístupy: buď omezit soutěživší modely jedinou pohonnou jednotkou, nebo nastavit maximum na nějakou rozumnou hodnotu která prokáže schopnost modelu letět a zároveň setře rozdíly mezi jednotlivými druhy a typy pohonu.
Co se úprav motoru Modela týká, tak si myslím, stejně jako Martin, že tohle hlídat by už bylo opravdu nad síly normálního pořadatele. Je fakt že i když pominu tovární verze motoru Modela ze sklonku života této firmy, je zde pořád velký potenciál pro domácí úpravy a jejich realizace není při zastavění motoru do makety mnohdy možné zjistit. A k tomu ještě různé velikosti nádrží, plnění z velkých bomb, podchlazování, ohřívání - no to je naprostá džungle ve které ostatně skončila kategorie "oštěpů".
Takže bych se logicky přiklonil k tomu omezení potřebné doby letu maximem a pak ať si každý lítá tak dlouho, jak je schopný běžec a hledač
Co se úprav motoru Modela týká, tak si myslím, stejně jako Martin, že tohle hlídat by už bylo opravdu nad síly normálního pořadatele. Je fakt že i když pominu tovární verze motoru Modela ze sklonku života této firmy, je zde pořád velký potenciál pro domácí úpravy a jejich realizace není při zastavění motoru do makety mnohdy možné zjistit. A k tomu ještě různé velikosti nádrží, plnění z velkých bomb, podchlazování, ohřívání - no to je naprostá džungle ve které ostatně skončila kategorie "oštěpů".
Takže bych se logicky přiklonil k tomu omezení potřebné doby letu maximem a pak ať si každý lítá tak dlouho, jak je schopný běžec a hledač
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Změna pravidel CO2/elektro
Pokud byly v soutěžích pouze motory Modela (v prvních rocích bez úprav), pak byly pro všechny rovné podmínky. Někdo jako já, sice mohl létat jen navečer, v poledne mu kysličník unikal pod ventilem, motor zamrzal atd. Ale kdo se tomu věnoval, tak to zvládl. Na soutěžích CO2 oštěpů byla spousta mládenců a dost bylo i M/CO2. Pak jsem dostal motor Gašparín 0,1 ccm. Jo, to bylo něco jiného, žádné upšoukávání, naprostá spolehliost a slušná výkonnost s ohledem na váhu. Namontoval jsem jej na dvacetinku Buzzard, dvacetinka létala stejně hezky jako na gumu s jedinou odchylkou. Na gumu vždy pěkně v levých kruzích nahoru a po motoru zase dolů. Na CO2 stejně hezky nahoru, ale dolů se zastavenou vrtulí bez zatáčky přímo. A protože ten motor skončil vždy jinak a já létal na place před paneláky, tak po čase vždy nějaký ten panelák potkal a Buzzard byl bez horního křídla. Přestalo mne to bavit do Buzzarda dal znovu gumu a motor jsem prodal Kejíkovi, ten byl asi týden nadšený a pak mu ten CO2 super oštěp uletěl.
Přišly další, ještě lepší motory Gašparín, někdo sehnal Telco, přijel Gaggl a ti co létali na Modely (pokud s nimi neumí čarovat jako Alfery), tak ti pochopili, že proti těmto speciálům nemají s obyčejnou modelou šanci. A počty soutěžících pak pomalu limitovaly k nule. Téměř úplný konec pak přinesla konkurence nových elektromotorů a baterií. Je těžké srovnávat nesouměřitelné!
Přišly další, ještě lepší motory Gašparín, někdo sehnal Telco, přijel Gaggl a ti co létali na Modely (pokud s nimi neumí čarovat jako Alfery), tak ti pochopili, že proti těmto speciálům nemají s obyčejnou modelou šanci. A počty soutěžících pak pomalu limitovaly k nule. Téměř úplný konec pak přinesla konkurence nových elektromotorů a baterií. Je těžké srovnávat nesouměřitelné!
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 07 čer 2012 13:52, celkem upraveno 1 x.
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1483
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Změna pravidel CO2/elektro
Já bych to nepřeháněl. Nesoutěžíme o bůhvíjaké ceny, takže je to hlavně o tom, potkat se, poklábosit a aby to mělo trošku náboj, kontrolně si změřit, kolik to komu letělo. Případně zjistit, kdo to jak hezky postavil (statické hodnocení).
Takže i když jsem kdesi ocitoval Tondův názor, že se dost blbě přepočítává objem motoru na CO2 na kapacitu baterií v mAh, asi bych nechal vše pohromadě. Alespoň do doby, kdy se někde na soutěži potkají alespoň tři soutěžící s volnou minimaketou na elektromotor. Jak se zdá, u CO2 takový problém nebude.
D
Takže i když jsem kdesi ocitoval Tondův názor, že se dost blbě přepočítává objem motoru na CO2 na kapacitu baterií v mAh, asi bych nechal vše pohromadě. Alespoň do doby, kdy se někde na soutěži potkají alespoň tři soutěžící s volnou minimaketou na elektromotor. Jak se zdá, u CO2 takový problém nebude.
D
0
-
- Reakce: 55
- Příspěvky: 496
- Registrován: 06 úno 2010 21:05
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Změna pravidel CO2/elektro
Pravidla pro makety CO2 byla stavěna exaktně pro motor Modela CO2 - v době vzniku u nás ani žádný jiný běžně dostupný nebyl - a na rozdíl od ostěpů byla vypuštěna klauzule o neupravování motoru. Pravidla jsou dostupná na těchto stránkách a vzhledem k jejich rozsahu bude přečtení a pochopení trvat kratší dobu, než psaní některých příspěvků, které je hodnotí. Díky zájmu Martina jsem ve starých Modelářích dohledal články o úpravě Modely, ale jsou tam zřejmé i souvislosti s postupným vývojem jak oštěpů, tak i maket - zájemcům mohu poslat scany. Poslal jsem je i Pavlovi, pokud by byl zájem větší, může je sem pověsit. Bohužel je to natolik specifický pohon, že kombinace s jinými motory na CO2 (zdánlivě jednoduché předepsání poměru objemů motoru a nádrže nefunguje), natož elektropohonem činí skloubení do jedněch pravidel - alespoň z mého pohledu - takřka nemožné. Určitým řešením by mohlo být základní maximum posazené relativně nízko, což by rozdílnost pohonů do značné míry eliminovalo (7.6. - až teď jsem si všiml, že tuto možnost zmiňoval už Pavel, omlouvám se...) - v daném případě možná na polovinu stávající hodnoty - tzn.50 sec. Takto to v podstatě řeší i F4E. Jenže to přináší zase jiné problémy z hlediska statického i letového hodnocení - hlavně jejich přesnosti. Letová část - s nízkým maximem - by se mohla doplnit o starty ze země (desky), aby to zase nebylo tak jednoduché ho odletět. Proti budoucím argumentům hned uvedu, že kus lina se stěhuje lépe než stůl a model by musel opravdu prokázat schopnost vznést se vlastní silou. Při stávajích pravidlem nemohou obecně kysličníky elektroletům konkurovat - zdůrazňuji obecně...
0
Naposledy upravil(a) Antonín Alfery dne 07 čer 2012 13:10, celkem upraveno 1 x.
Re: Změna pravidel CO2/elektro
No jo, no, tak jsem si pravidla přečetl, no
Pokud ale stále platí tohle: Pro pohon modelu je předepsán motor(y) MODELA CO2 se standardní nádrží. K plnění se používají malé bombičky. , tak to vlastně už neplatí, že jo?
Ty články o úpravách mám taky, ovšem u Modela S jsou vlastně zbytečné, ale to už asi odbíhám od tématu. A taky už jsem měl dávno hnípat.
Pa, kluci.
Pokud ale stále platí tohle: Pro pohon modelu je předepsán motor(y) MODELA CO2 se standardní nádrží. K plnění se používají malé bombičky. , tak to vlastně už neplatí, že jo?
Ty články o úpravách mám taky, ovšem u Modela S jsou vlastně zbytečné, ale to už asi odbíhám od tématu. A taky už jsem měl dávno hnípat.
Pa, kluci.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Změna pravidel CO2/elektro
Pokud si to dobře pamatuji, tak v pravidlech původně bylo motor Modela bez úprav s původní vrtulí 180. To bylo striktně požadováno u CO2 oštěpů a snad i ze začátku u MCO2, i když každý věděl, že je to úplná kravina, naprosto nejlepší vrtulí byla Igra 240, to jsem tehdy napsal do Modeláře a tam měli strach to otisknout, aby si to neroházeli s výrobcem i bafuňáři.
0
Re: Změna pravidel CO2/elektro
Chápu, že cítíš potřebu to nějak vzájemně sladit, aby byly pohony víceméně porovnatelné (přepočítatelné?) a aby některé pohony nebyly handicapovány. V pořádku.Hugo píše:Má to cenu .
Oseobně jsem byl na Openscale zcela unešen modely Il-10, Avia 135 a Breguetem na motor Modela CO2. Myslím si, že to je krásná kategorie (s tímto motorem) a určitě by bylo víc starších modelů u více modelářů. Jsem rozhodnutý si postavit taky nějakou maketu na Modelu. Ale obávám se, že modely s tímto pohonem nejsou poměřitelné s jinými CO2 motory (Gašparín, Telco) a už vůbec ne s modely poháněnými el.motorem a časovačem. Myslím, že pro soutěž by bylo třeba od sebe oddělit elektriku a CO2. A pro Modelu CO2 vytvořit samostatnou kategorii - myslím, že modelů by se mohlo sejít dost. Statiku bych navrhoval převzít z aktualizovaných dvacetinek, či malých maket poháněných gumou. Měřítko navrhuji otevřené . Martin
Obecně platí představa, že elektromotor je daleko lepší, že vyhrát s ním je mnohem snazší....
Bohužel to tak není a ty, kteří si to myslí, jsem s elektromaketou, bohužel, létat nezahlédl. Zase tak easy to není, i když v podstatě jsou to velmi podobné pohony svým určením.
Ale samozřejmě je tady argument ohledně letových časů. OK, lze s elektrou létat déle než s některými CO2 motory. Nicméně musím namítnout, že to zase není jen tak. Elektromotor je váhově podobný, ale když si připočteš baterky, je na tom hůře. Pokud přidáš časovač a regler, je ten poměr vůči sifonům ještě horší. Pak je třeba jinak dimenzovat model, má větší kinetickou energii....Ano, dá se postavit i lehounký model s lehkým (ale také ne příliš výkonným) elektromotorem. To lze ale spíš v hale, na ven už to není tak snadné. Účinnost malé vrtulky je jinde než CO2 s větší vrtulí i kroutícím momentem.
Letové časy taky nejsou úplně jednoznačné - kolují tady údaje o několikaminutových chodech motorů na CO2. Takže bych to nebral až tak tragicky. Ulétnout maxe s elektrou není o nic snazší než se sifonem. V naší kategorii spíš vyhrává počasí, hlavně vítr, kdy špatné přistání může být pro model poslední.
Možná elektry létají lépe? Můj Čihák létal dlouho, i když druhý start byl sázkou do loterie, v podstatě s velkými riziky díky momentální improvizaci. Ale Michalův stejný model létal skutečně skvostně a dlouho, tady rozdíl nebyl žádný. Snad je to Čihákova "slabina", Bayeuxovi taky uletěl Čihák, na CO2, směrem nad Brno. Nejspíš slušný oddíl
No a IL-10 i Avia létaly nádherně, nebyl důvod, proč by neměly vyhrát. Asi čím starší, tím lepší Vždyť to byly kousky z minulého století. I ten Kalinin mohl klidně vyhrát, pokud by jej časoměřiči na více než pár metrů ještě viděli. Takto vyhrával Rainer
Řekl bych, že mnohem větší rozdíly budou mezi modely jako takovými. Někdo může namítnout, že od toho jsou koeficienty, ale......můj Čihák neměl zvýhodnění žádné a tedy měl tedy předepsáno uletět 100s. Ovšem stejně bych na tom byl s Piperem, který je jistě vhodnější a o něco aerodynamicky čistější. Mít pak stíhačku z WWII a podobně je pak ještě výhodnější, zejména, když soutěžící nechá podvozek "doma. Letové maxy jsou stejné, při nesrovnatelných podmínkách. Ale to víme všichni a kdybychom to dělali jen pro letové časy a ne pro stavbu samotnou, pak budeme všichni stavět jen ty "vhodné" typy, jak se tady stále doporučuje.....Někdo chce stavět Čmeláka a tak dostane radu ať postaví IAR... , že je létavější, stejně jako další podobné úvahy....
Myslím, že typ modelu má o řád vyšší význam pro let samotný, než druh pohonu. Jsem rád, že přesto se staví i modely podle "nevhodnější" předlohy....
Mám celkem obavu, že rozdělení na Modelu bez kroužku, Modelu s kroužkem, se standartní nádrží, s větší nádrží, motory Gasparin, motory ostatní - Telco, Brown (jsou vzájemně porovnatelné nebo je také ještě rozdělit?), motory bez úprav a motory upravené (unlimited class...), na elektromotory - a zase - ještě nějak rozdělit nebo nechat jednu elektro kategorii?
Bojím se toho, že rozdělením by vzniklo několik podkategorií, a pokud by vůbec šly porovnatelně sestavit kategorie a ještě kontrolovat správné zařazení, pak to dopadne tak, že do každé se přihlásí 1-4 soutěžící, vzácně více a tedy se pak nakonec nebude létat žádná z nich, neboť nebude dost soutěžících v každé z nich. Dohromady sice ano, ale každá zvlášť....
Vrátíme se zase k tomu, že modely budou sice exaktněji (a zřejmě porovnatelněji) rozděleny do kategorií, ve kterých se však nebude soutěžit....
Už na prvním Openscale létaly elektry (a další léta poté) a nahlídnutím do výsledkových listin je zřejmé, že nikdy nedošlo k nějakému výraznému rozdílu mezi sifony a elektrami.
Je nás příliš málo na škatulkování do podkategorií, mohlo by to dospět k tomu, že sifoňáci budou "rozkouskováni" a elektrikáři nebudou soutěžit vůbec.....
Není to příliš práce navíc, vzít volnou elektru, místo časovače dát přijímač, regler a baterky zůstanou a přibudou jen dvě-tři serva s náhony.
Radosti bude mnohem více a dá se s tím létat skoro všude, na rozdíl od volných. Tedy ti, co by stavěli elektromakety skončí a bude zase méně soutěžících. I tak je těch bláznů, co stráví mnoho desítek hodin nad maketkou, aby ji pak svěřili větrům, málo, proč nás odhánět úplně?
Zatím bych to nechal tak, jak to je. Ne proto, že se sifony momentálně nelétám, ale proto, že jsem přesvědčen, že to není nutné.
0