Sonerai I jako M-pist.

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Pavel Stráník, Jiří Doležel

Odpovědět
Lubomir Koutny
Reakce: 27
Příspěvky: 2003
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Sonerai I jako M-pist.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 11 črc 2021 09:04

Když v L+K vyšly malé podklady na racery pyloňáky s motory VW PIK-21 a Sonerai I, tak jsem si oba postavil jako minimakety M-oř. PIK byl potažený bílým Plyspanem a ve Smetanově síni dokázal letět 100 s. Sonerai byl potažený superlehkým kondenzátorovým papírem a stříkaný červenou humbrolkou s bílými obtisky. Na 4 vlákna gumy Pirelli Litle orange létal nádherně, na Bohémce kolem 100s a v Pavilonu Z 140 s. Takže když se i u nás začaly létat M-pist., tak většina stavěla osvědčené hornoplošné, super stabilní bedny s velkou hloubkou křídla jako je Lacey. Jenže já jsem si postavil lehoučkého Soneraie, potaženého super lehkým americkým kondenzátorákem 4 g/m2 a stříkaný humbrolkami. Letová váha i se svazkem smyčky gumy Pirelli Litle Orange 1,15 g/m byla 4,0 g. Model byl velmi stabilní a také výkonný. V malé pardubické hale U Kostelíčka létal 80 s a ve vysoké hale v belgickém Flémalle byl nejlepší čas 102 s a také druhé místo v mezinárodní soutěži. Bohužel tento model a další pistácio Hormisse jsem asi nedopatřením přede dvěma roky zapomněl po soutěži v Hlučíně a modely se již nenašly.
Takže jsem se rozhodl postavit si pistácio Sonerai I znovu. Tentokrát v hezkém žluto/červeném provedení a potažený Plyspanem. Bohužel letová váha je však nyní 6g. Model je velmi choulostivý na seřízení a i když má za sebou přes 50 testovacích letů na mém plácku, tak jej ještě nemohu považovat za zalétaný. Byl bych spokojený, pokud by se mi podařilo jej opravdu dobře zalétat a ve velké hale letět čas kolem minuty.
Přílohy
DSCN4058.JPG
DSCN4059.JPG
DSCN4060.JPG
DSCN4061.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 27
Příspěvky: 2003
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Sonerai I jako M-pist.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 črc 2021 09:09

Se svazkem z gumy 1,7 g/m smyčka o délce 280 mm a váze 0,95 g je již model trochu těžký na zadek. Při natočení na menší moment se chová přetaženě, naopak při větším momentu potlačeně. Jeden let se povedl na 500 otáček výstup do výšky 7m, jeden okruh o průměru 15m a pak let v přetaženém stavu. Řešit jiným svazkem z gumy 1,5 – 1,6 g/m o délce cca 260 mm a váze kolem 0,7 g. Zmenšit vyosení vrtule nalepením podložky o síle 0,2 mm na čelní přepážku ze spodu a znovu za bezvětří vyzkoušet!
Nový svazek z gumy 1,6 g/m o délce smyčky 250 mm, váze 0,8 g . Maximální možné otáčky 1500. model je však stále trochu těžký na zadek, pro další dovážení asi 0,1 g . Opakuje se problém, kdy při velkém momentu jde model natlačený v levé klesavé spirále do země a naopak při malém momentu je přetažený a sype se. Malé zmenšení potlačení osy vrtule moc nepomohlo. Takže následovalo malé otevření zatáčky na SOP a hlavně úprava nastavení křidélek, kdy na levém se namačkal malý positiv a na pravém negativ. Nyní je vše O.K. Na cca 600 otáček hned po startu krásný výstup v otevřené levé zatáčce do výšky 8 m, tam asi 3 okruhy o průměru 15 m v horizontu, pak zmenšení průměru okruhů jen na 8 m, model zpomalil a natažený udělal další 4 okruhy. Let asi 40 s.
0

Odpovědět