Pistácio Blackburn

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Pavel Stráník, Jiří Doležel

Odpovědět
Lubomir Koutny
Reakce: 27
Příspěvky: 2003
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Pistácio Blackburn

Příspěvek od Lubomir Koutny » 21 črc 2021 22:32

Když se u nás začílaly létat oříšky tak jednou do haly nádraží v Brně Králově Poli přišli mladíci Pavel Stráník a Petr Mikulášek s oříšky britského pozorovacílo letounu Blackburn postavenými podle plánku známého francouzkého modeláře Fillona. Modely byly lehoučké, potažené kondenzátorovým papírem a létaly moc hezky. Tento zajímavý typ má sice velkou plochu křídla, ale také spoustu různých vzpěr. Dnes jsem tento typ dokončil jako pistácio a byl moc zvědavý jak bude létat. Šel jsem tedy na svůj plácek, abych zjisiil, že naprosto létat odmítá. Zatím je naprosto nestabilní,zkusím trochu dovážit na předu a zmenšit vyosení vrtule. Pak uvidíme.
Přílohy
DSCN4136.JPG
DSCN4135.JPG
DSCN4134.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 27
Příspěvky: 2003
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Pistácio Blackburn

Příspěvek od Lubomir Koutny » 22 črc 2021 11:31

Takže další pokusy o zalétání byly po dovážení 0,25 g na vrtuli. Model má na pravém křídle positiv a na levém malý negativ, měl by tedy létat motor vpravo. Výsledky trošičku lepší, v podstatě prodloužený kluz, ale časté kývání se z křídla na křídlo. Pokud se natočilo více, pak model se pověsil na vrtuli nesmyslně se motal a po ocase padl k zemi. Bylo jasné, že je třeba trochu potlačit osu vrtule a zmenšit ten positiv na pravém křídle, také nutné zvýšit tah vrtule a zmenšit reakční moment. Takže jsem postupně zmenšoval průměr vrtule, zužoval její list a zmenšoval stoupání, bylo nutné další dovážení 0,25 g na náboji vrtule a konečně asi na 500 obrátek je model schopný letět v otevřené pravé zatáčce a také trochu stoupat, po necelém jenom okruhu narazil ve výšce asi 3m do stěny budovy. Nyní je letová váha přesně 5 g a svazek smyčka z gumy 1,4 g/m o délce 250 mm. Po asi padesáti pokusech trochu slušnější výsledek, jenže při větším natočení opět ono vysení na vrtuli a pád po ocase. Možná by to chtělo trochu silnější svazek, aby tah vrtule byl větší a model pak téměř svíčkou stoupal nahoru, jak je to možné vidět u Allferyho a Garbových modelů. Jenže se potvrzuje, že u pistácií není velká plocha všechno, pokud je tam i spousta vzpěr, pak začnou problémy, které takový typ ve velikosti oříška vůbec nezná.
Přílohy
DSCN4142.JPG
DSCN4141.JPG
DSCN4140.JPG
DSCN4139.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 27
Příspěvky: 2003
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Pistácio Blackburn

Příspěvek od Lubomir Koutny » 22 črc 2021 16:40

Konečně zalétáno
zkusil jsem nový silnější svazek, smyčka z gumy 1,63 g/m o délce 280 mm. Měl jsem obavy, že model bude těžký na zadek, nebyl. Po natočení 500 obrátek statr svíčka, lomcovák a pád. Lehké natlačení VOP a na zbytek to docela slušně letělo, jen skoro bez zatáčky. Namáčknul jsem tedy SOP, natočil asi 600 a v klidu odstartoval. Následovalo krásné stoupání v kruzích o průměru asi 10m do výšky 8m pak sestup, který přešel do klesavé spirály. Po přistání zbytek ve svazku asi 100 otáček. Celková ulétnutá vzdálenost cca 100-120m, to odpovídá stoupání vrtule asi 200 mm, model se již nekýve z křídla na křídlo, ale je dost rychlý, doba letu asi 20 s. Teoreticky je maximum toho svazku při 25°C asi 1700 otáček. Je otázka jak se model bude chovat, když tu zatáčku trošku otevřu a při soutěži bych mohl maximálně točit 14-1500 otáček, bude stačit výška haly 10m ?
0

Odpovědět