Fokker Dr.I

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Steve » 25 led 2022 13:06

Uvažoval jsem o rozpětí cca 600mm a nebo mi pak vyšlo při další úpravě podkladů těch 729mm. Což je 1:9,8.
No a rozdíl ploch byl skoro 50%.
Při rozdílu rozpětí 13cm...
Hlavně proto ta velikost při víceméně daném vnitřním vybavení.
Proto řeším a ptám se v jiném vlákně na plošné zatížení modelu a údaje obecně.
Někdy vychází zajímavé údaje ;-)
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Steve » 25 led 2022 23:51

19.jpg
19.jpg (47.67 KiB) Zobrazeno 2324 x
0

duckman
Reakce: 2
Příspěvky: 33
Registrován: 27 úno 2021 11:38

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od duckman » 26 led 2022 09:03

Ještě něco k trupu . Motorový kryt nejde až k příhradě trupu , ale k profilové trubce . Trup tedy není obdélníkový v přední části vespod, ale rozšířený šikmo ke kruhovému motorovému krytu . Je to znát i tím , že podvozek má přední podvozkové nohy dál od hrany na rozdíl od zadních noh viz foto . Já jinak dokončím svého Fokkera v barvách této repliky .
Přílohy
canon 20110506 Pardubice 747.JPG
canon 20110506 Pardubice 746.JPG
canon 20110506 Pardubice 098.JPG
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Steve » 27 led 2022 13:57

Už máš představu o způsobu naznačení stírané kamufláže?
Já určitě nepůjdu cestou natištěného potahového papíru.
Možná by byla varianta ho použít, ale jako podklad a "dokončit".
Vadí mi ta průhlednost.
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Steve » 27 led 2022 14:02

Přiznám se, že jsem rozšíření nezaregistroval.
Výchozí výkres je tak "plný" a nečistý...
Mám pocit, že třeba u "osmičky" to tak není. Mrknu, mám tu polské výkresy.
Nemá to jen ta replika? Třeba se jim tam nevešel Rotax či co tam mají a museli zvětšit průměr...
Doma zkusím rozluštit výkres ;-)
Díky za upozornění :-)
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 201
Registrován: 03 led 2020 19:48
Bydliště: Příbram

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Petr P » 27 led 2022 15:15

To rozšíření je určitě zajímavé. Stejně tak uchycení zadní vzpěry podvozku na bok trupu a související výřez ve spodním křídle. Nikdy jsem si toho dřív nevšiml.
Fokker Dr.1 512_17.jpg
Ale třeba Eduardi v 1/48 to mají oboje správně.
EduDr1.jpg
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Steve » 27 led 2022 16:01

Honzo, nepotěšil jsi mě :-(
Máš totiž pravdu...
Mám tu výkresy z Modeláře (ty novější), z Modelarze, Warplane Special, Windsock Datafile, HaPM...
U některých to je, u jiných ne a na fotkách to vidět není - ne že by to tam nebylo, ale kvalita...
A na D-VIII (Plany Modelarskie) to taky je. Pěkné výkresy, přesto přehlédnutelné...
Není to moc jasné, v řezu moc ne, v bokorysu pak není vidět, zda je to přímé nebo to kopíruje boční prohnutí spodního nosníku.
A z Petrovy fotky vyplývá, že je to i půdorysně prohnuté (nejspíše pnutím potahu, ve výkresech je to rovně).

Ach jo, škoda, že jsem si nevšiml, čelní kryt je z tohoto pohledu hotový...
97.jpg
97.jpg (38.16 KiB) Zobrazeno 2116 x
Ale už to předělávám ;-)
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Steve » 27 led 2022 16:06

Petr P píše:
27 led 2022 15:15
To rozšíření je určitě zajímavé. Stejně tak uchycení zadní vzpěry podvozku na bok trupu a související výřez ve spodním křídle. Nikdy jsem si toho dřív nevšiml.

Ale třeba Eduardi v 1/48 to mají oboje správně.
EduDr1.jpg
Zadní vzpěra podvozku není uchycena do boku, jen jím prochází ke spodnímu podélníku. Ten probíhá nad skříňovým nosníkem spodního křídla a pod ním další trubka a mezi nimi jde právě ta vzpěra.
U výřezu v předním křídle jsem taky nevěděl a je tam i nějaký přechodový pás plechu mezi firewallem a spodkem trupu - s obloukovým výřezem kolem přední vzpěry.

Vždycky si potvrzuji, že pokud něco stavím, objevím opravdu hodně věcí, kterých bych si patrně nikdy nevšiml. Někdy bohužel.
První nadšení a začátek stavby a pak jedem problém, další detail či komplikace...
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Steve » 27 led 2022 16:17

20220126_150325a.jpg
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 201
Registrován: 03 led 2020 19:48
Bydliště: Příbram

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Petr P » 27 led 2022 17:41

Steve píše:
27 led 2022 13:57
Už máš představu o způsobu naznačení stírané kamufláže?
Já určitě nepůjdu cestou natištěného potahového papíru.
Budete mě mit za blázna, ale přežiju to :) Stále mi nedá spát způsob, jakým tu stíranou kamo vytvářeli a za použití jakých barev.

Narazil jsem i na teorii, že ty šmouhy dělali roztíráním zelené / olivové do ještě nezaschlé spodní modré pomocí štětce s velmi dlouhým chlupem - nikoliv metodou suchého štětce.

Prý existuje fotka mechanika natírajícího dr.i, má po ruce čtyři kbeliky s barvou - tj zároveň namaluje pruh modré a hned do toho za mokra šmouhy dvou odstínů zelené - neviděl jste tu fotku někdo? Dík.

A ještě dva úlovky z fb:
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Steve » 27 led 2022 19:22

Takže....
O jejich historii i zbarvení bylo napsáno (a také vyvráceno) hodně údajů, a i v našich časopisech se dá dost nalézt. Modelář monografie i později plastikoví modeláři, L+K, PKR, ... Např. v HaPM je seriál (4 čísla) o Dreideckerech a v něm P.Cenker uvádí docela slušný popis historie, používání i zbarvení.
Spodní plochy byly pravděpodobně světle modré až tyrkysové.
Základ bočních a horních ploch byl dvakrát lakován bezbarvým lakem, což vytvořilo barvu plátna.
Na ni se pak aplikoval nátěr štětcem širokým 8cm, a to tak, že se natíralo jedním tahem jedním směrem, rovnoběžně ve zvoleném směru tak dlouho, dokud štětec pouštěl barvu. Pak teprve byl znovu namočen a pokračovalo se dál. Nevraceli se na již (nedokonale) natřená místa.
Proto neexistují dva shodné nátěry a rozhodně nebyly stejnoměrné (opakující se pole víceméně ano, ale každé jiné). Je vždy řada pruhů v odstupňované sytosti.
Ten druhý nátěr je uváděn jako olivový.
Údajně bylo důvodem i to, že se šetřilo barvou. A vytvořilo to i obstojnou kamufláž. Tu pak ti úspěšní opět barevně "rozbili" jednak označením letky - každá Jasta měla jinou. Tou byly natřeny např. čumáky a disky kol, nebo ocas a čumák... U jedné (Jasta 14) toto barevné rozlišení nebylo, protože v jejich oblasti Triplany nelétaly. Důvod - rozlišení od tehdy úspěšných Sopwith Triplane, neboť o těch se vědělo; o Dreideckerech moc informací "nešlo" a díky nekvalitní práci prvních kusů (např. se ve vlhku rozlepovaly spoje) byly tyto posílány zpět do firmy k výměně, nejčastěji horního křídla, takže byl pomalý nástup dodávek Dreideckerů, kdežto Triplanů létalo celkem hodně. Jednou dokonce nějaký německý pilot sestřelil Dreidecker, protože o nich nevěděl a myslel, že je to Triplane.
Dreideckerů bylo vyrobeno jen 320 kusů.
Ještě k té kamufláži...Samozřejmě vše dále "kazili" piloti osobními emblémy a dalším zvýrazněním, takže už to nebyla kamufláž - chtěli na sebe m.j. upozornit. I proto je to "létající cirkus".
Jsou známa dvě barevná schémata.
Nejčastější - spodní plochy byly tyrkysové, na bocích trupu přetažené o průměr trubky podélníku až na bok. Stejně tak byla tyrkysová barva přetažena na VOP, takže byla tyrkysová vidět i při pohledu shora (opět tenký lem). Na náběžných hranách křídel bylo rozhraní barev uprostřed. Dle nařízení SOP vždy bílá, kříže na světlém podkladě. Nátěr byl ve finále natřen fermeží, takže se silně leskl. Kryt motoru a plechy před pilotem byly natřeny sytou olivovou barvou, vzpěry olivovou nebo tyrkysovou barvou, někdy obě společně. Podvozková ploška byla olivová shora a tyrkysová zdola, případně celá olivová. Kola byla natřena olivovou barvou , která od okrajů ke středu postupně bledla.
Druhé, daleko méně používané barevné schéma bylo tvořeno základem v tyrkysové barvě také s olivovými pásy, stejně jako první schéma. Nebyly lemy podél dolního podélníku. Toto schéma se týkalo verzí F1.
Podle některých údajů Werner Voss měl podkladovou barvu šedou nebo stříbrnou.
Nikdy nebylo použito lozenge.
Na každém dílu byla identifikační čísla dvojího druhu. Na bocích trupu vepředu byla 10mm široká nulová čára, nejspíše jen vlevo. Čísla a popisky v černé barvě, i na tmavém podkladu.
Některé kusy byly na frontu dodány s nenatřenými kryty motorů.
Barvy byly nekvalitní a už po pár týdnech bledly, loupaly se a pod.

Tak... a můžeme přemýšlet - raději s předstihem - kterého z těch papoušků si postavíme ;-)
Proč teď? Protože některé měly jiné křídlo (výřez od křidélek k trupu, jeden kus (sestřelený a s doloženým popisem) dokonce každé křidélko jiné.
Já tak dopadl s BE-2c, kdy jsem chtěl "prodat" barvu dřeva kolem pilotních prostor, ale těch nebylo moc, ideálně krémovou kamufláž, některé měly kulomety a výřezy v horním křídle, další pak jinou SOP (měl jsem už hotovo a potaženo)... Předpokládal jsem, že bude bohatě na výběr... Naštěstí ještě pár předloh "zbylo" ;-)
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Fokker Dr.I

Příspěvek od Steve » 27 led 2022 19:49

21.jpg
21.jpg (53.61 KiB) Zobrazeno 2061 x
0

Odpovědět