Bristol M1B jako M-oř.

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

RCOK
Reakce: 68
Příspěvky: 199
Registrován: 19 čer 2018 09:16

Re: Bristol M1B jako M-oř.

Příspěvek od RCOK » 23 srp 2023 10:48

Vaša aktivita a rýchlost stavby zasluži palec hore. Váha je ok. Vzhlad modelu by samozrejme vylepšil pilot. / A trochu zvýraznit malo viditelný výplet/
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Bristol M1B jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 23 srp 2023 15:45

Ráno jsme vyrazili s Petrem na houby, v kolíí Benešova, kam v zimě jezdíme na běžky bylo v lese dost houbařů a každý nějaké ty hřiby, suchohřiby, masáky a klouzky našel. Nyní po obědě se mi zdálo, že je bezvětří, to bych mohl zkusit Bristola, Odhadoval jsem, že smyška z gumy TAH SS 3,5 g/m by byla asi zbytečně silná. ono by to chtělo asi tak 2,8 g/m, Hůedám marně nejblíže co jsem našel hotový svazek je smyčka o délce 350 mm a váze 1,9g tedy 2,64 g/m, do které by se mělo vejít maximálně 1550 otáček.
jdu na ,malý plácek mezi baráky, jenže to již je cítit průvan asi 1m/s, První klouznutí bez dovažování vypadá dobře. Natáčím tedy 600 otáček a zkouším motorový let, bylo to dobré. půl okruhu o průměru 15 m skončilo na keři ve výšce 2,5m. Na zbytek obrátek další půlokruh s jemným přistáním, ale pak již ten průvan zesílil natolik, že pokračování až v podvečerním klidu a na větším place,
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Bristol M1B jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 23 srp 2023 20:54

Po 18 . hodině se vítr uklidnil a já šel na velký plac mezi panelály parčíkem a dálničním přivaděčem vyzkoušet Bristola na větší otáčky, Natočil jsem hned napoprve 800 a odstartoval model na východním okraji placu. Rychlý výstup v levé zatáčce do 8 m a pak mírné stoupání v pravidelných kruzích do výšky 12m, jenže začal slaboičký průvan zanášející model ke stromům na západní straně za nimiž je zvýšené dálnišní těleso, Ono to působilo jako svahové proudění, Následovalo prolétnutí mezi větvemi smrku, v dalším kole zavadění o větev způsobilo pád modelu, který on ve třech metrech vybral a já jej pak chytil ve vzduchu, Vše pozorovala velká ridina s dětmi a psem na vodítku, moc se jim to líbilo a chtěli opakování. Jsem oparenější a natáčím jen 640 otáček, malinko natlačím výškovku a startuli opravdu na východním okraji placu. Start a výstup jsou ještě hezčí, výstup do 15 ti metrů, zdá se jako by tam byla termika, ale ono je to zase to slabé svahové proudění , jenže co je moc, to je příliš, model je již nad vrcholky stromů u přivaděče, pak několik průletů mezi větvemi, velké štěsrí, že tam nezůstal, nakonec brnknutí o větev v 10. metrech pád a vybrání ve 4 a vidím, že vrtule se již netočí, tam to jiř nenosí, takže vše končí přistáním na chodníku.
Ne další start již riskovat nebudu, míra štěstá byla vyčerpána, Nezjistil jsem sice jaké časy by model létal na větší otáčky, ale mohu být velmi spokojený, že výbormě a hlavně velmi stabilně létá tak jak byl podle plámku postavený, bez potřeby dovažování, nebo seřizování.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Bristol M1B jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 srp 2023 08:26

Dnes ráno v 7 hodin bylo sice bezvětří, ale také dost velká rosa, takže potah horních ploch, který byl asi méně lakován lehce zkrabatěl, spodní žluté plochy zůstaly vypnuté. Teplota byla 19 st.C a po natočení 600 obrátek výška jen 2,5m a let necelých 20 s. Proto na druhý let točím 900 a startuji opět na kraji levé strany paloučku, následuje hezký výstup do výšky 6m, dva okruhy o průměru 20m a těsmé míjení větve borovice, Další okruh ve 25 s již končí kotaktem s větví a pádem do 4 m výšky a let 15s, ve svazku ještě zůstalo dost otáček, takže bez toho pádu by mohl být let asi necelých 50 s, Extrapolací lze odhadnout, že na 1450 otáček by mohl ve velké hale být let až kolem 70 sec. Jedná se tedy o velmi stabilní model se slušnou výkoností. Asi by se mohlo najít několik zájemců o takového dobráckého oříška, který hned létá tak, jak byl postavený. Proto jsem se rozhodl přiložit jeho plánek, ten vznikl téměř před 30 ti roky a byl poplatný tehdejším pravidlům soutěží v Belgickém Flémale, která limitovala průměr vrtulle na max 140 mm a dávala nadhodnocení za starty ze země.Tomu odpovídal tenčí a dlouhý svazek viz zadní závěs. Dnes oproti plánku jsem snížil autentický počet žeber v křídle na polovinu, posunul závěs svazku dopředu a použil vrtuli 160/200 mm (váží 2g), čemuž odpovídá již dříve popsaný svazek smyčka l =370 mm 1,9g 2,64 g/m.
Samozřejmě, že zkušený a dobře vybavený minimaketář může z tohoto oříška udělat špičkový soutěžní model, doporučuji. co možná nejtenší profil křídla, nosníky křídla zpevnit uhlíkem, potah z kondenzátorového papíru 7g/m2 barvy i znaky lehce stíkané humbrolkami, výztuhy z nejtenšího rybářského vlasce barveného černou duhou, vrtule s kuželem asi 1,5g, pak prázdní váha budeasi 5,5g a bude stačit svazek smyčka l=400mm 2g 2,2g/m do kterého můžete maximálně točit 1800 a ve velké hale by výkony mohly být přes 90sec.
Přílohy
plan b.jpg
plan a.jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Bristol M1B jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 srp 2023 20:35

Čtvrtek 24. 8, 19 hodin 26 st. C naprosté bezvětří. Konečně podmínky na test výkonosti. 10 letů, 9 dobrých, jedno přistání na stromě ve výši 7 m.
Protože jsem chtěl i nějalou fotku, tak mimo model, natáčedlo a stopky také beru foťák. Při startu bych potřeboval 4 ruky, ale musím vystačit se dvěma.
Zkouším ladit poloměr zatáčky tak, abych udělal nějakou fotku. bez pomocníka je focení problém. Jinak test ukázal v ideálních podmínkách na 750 otáček let 36 sec, extrapolací to potvrzuje předpoklad, že ve velké hale by to na 1500 otáček šlo letět kolem 70 sec. Takže spokojenost,
Přílohy
nad stromy.JPG
přistání na stromě.JPG
v zenitu.JPG
u baráku.JPG
0

Odpovědět