Avia B-135

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Lubomir Koutny
Reakce: 32
Příspěvky: 2587
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Avia B-135

Příspěvek od Lubomir Koutny » 23 úno 2025 13:23

Dnes před polednem bylo pošmourno, teplota kolem nuly, ale bezvětří, model po úpravách seřízení a tak jsem neodolal a šel zalétávat, dokonce jsem si sebou vzal i foťák. Již první let ukázal změnu, model letěl rovně, beze snahy zatáčet a přistál před garážemi, Trochu jsem namáčkl SOP do zatáčky a připravil si fo%ták, let byl již v zatáčce, ale foťák ptoti obloze odmítal zaostřit a exponovat. Já pečlivě sledoval dráhu letu a expozice spustila až po pěti vteřinách, kdy byl model již na sestupu proti tmavému smrku, fotka nic moc. Natáčím více a model leti do poloviční výšky paneláku hezky proti obloze marně mačkám spoušť, ale exponovat začne až proti baráku. To se opakuje i u dalšího letu, nakonec při nejlepším letu foťák vůbec neexponoval, proti obloze odmítal zaostřit. Konec létání zavinilo tvrdší přistání mezi kusy ledu a ulomení půlky listu vrtule, takže oprava až doma.
Přílohy
DSCN6933.JPG
DSCN6929.JPG
DSCN6931.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 32
Příspěvky: 2587
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Avia B-135

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 úno 2025 10:31

Dnes ráno již bylo nad nulou a úplné bezvětří. Na dvacetince B-135 jsem na pravém konci křídla nad horkou žehličkou nakroutil výraznější negativ, to abych zarazil tendence modelu nabíhat při větším natočení do kosého přemetu. Tento zásah se v motorovém letu osvědčil, takže i když bylo natáčeno jen prstem za vrtuli bez vytažení svazku, tak jsem tam natáčel 300 až 400 otáček, což již dalo Avii dostup 15 až 20m. Ano motor byl rychlý a stabilní, ale s klouzavým letem to bylo horší, model přešel do pravé zatáčky, která někdy končila strmou spirálou, inu to čemu já říkám křidélkový efekt. Výsledkem bylo, že po takovém přistání do již rozmrzlé půdy v parčíku se zlomil vrtulový list, tentokrát o byl ten opačný. Další testy by již měli být na letišti, když bude tráva a budu pořádně natáčet v napjatém stavu.
Myslím ale, že již nyní mohu ohodnotit Avii B-135 jako dvacetinku, stavba je náročnější než byla u mého výškového Spitfire MkVII HF, Avie je velmi choulostivý typ a stejně jako originál letoun neodpouští chyby v seřízení ani v zalétávání a je choulostivá na způsob startu, tedy chce to správnou rychlost, náklon na levé křídlo i úhel proti horizontu, což je náročné, model se při startu špatně drží, zvláště pokud na ruce se vám kývá na poutku fotoaparát. Pro bodovače je pak dilema, zdaty buharské letouny byly z fabriky na horních a bočních plochách jen zelené, nebo v Bulharsku až po opravě poleptaných ploch tam také byla černá barva. Problémem může být i velikost znaků, na výkrese menši, na čelní straně obálky e knihy veliké.
Můj výškový Spitfire po nastavení správného negativu na pravém křídle byl úplný dobráček, Reprezentant letecký akrobat Hýka si odvezl ode mne dva modely P-30 a toho Spita a říkal že, P30 létají výborně, vysoko a daleko, ovšem on a jeho kolegové jsou nadšení z podvečerního poletování se Spitem, to že je úplná nádhera.
Přílohy
DSCN6937.JPG
DSCN6938.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 32
Příspěvky: 2587
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Avia B-135

Příspěvek od Lubomir Koutny » 02 bře 2025 14:42

Uplynulo pár dnů a mně to nedalo abych znovu nezkusil létat s Avií na mém plácku Bylo pod mrakem takže fotky nic moc, když trochu vysvitlo slunko. tak zase foukalo. Nakonec padlo rozhodnutí, že letoun měl již z fabriky dvoubarevnou kamufláž a tak jak bez kompresoru a černé humbrolky udělat ty černé pásy, nakone jsem to udělal černou hustou anilinkou, nebylo to na již nalakovaný model vůbec snadné, ale výsledek je dobrý. Dnes svítí slunce ale občas to zafouká, zkusil jsem udělat pár letových záběrů, proti obloze závěrka odmítala exponovat, podařil se záběr se správným náklonem, že model ukázal dvoubarevnou kamufláž, ale je to daleko a hlavně proti stromu a model tam musí hledat detektiv. Takže jen jeden záběr v prudkém stoupání, ale křídlo je tam ze spodu, následovalo prudší přistání z velké výšky na tvrdou zem a následující let tím byl poznamenán = z kužele byl vymeštěn jeden list a já jej musel pracně dlouho hledat, Oprava až doma!
Přílohy
Ze předu.JPG
Z boku.JPG
Výstup.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 32
Příspěvky: 2587
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Avia B-135

Příspěvek od Lubomir Koutny » 02 bře 2025 14:47

Dalších páe fotek
Přílohy
Strmě stoupá.JPG
Přef oknem.JPG
Na autě.JPG
Top view.JPG
Nad parkem.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 32
Příspěvky: 2587
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Avia B-135

Příspěvek od Lubomir Koutny » 02 bře 2025 19:21

V podvečer bývá bezvětří takže v 17 hodin jsem s opravenou vrtulí zbovu šel na plácek. měl mne již cestou varovat obšasný závan průvanu,ten se občas objevil i na plácku, většinou to přišlo od severu kolmo na nejvyšší dlouhý panelák. Udělal jsem asi 5 letů s marnou snahou o opravdu hezkou fotku. Postupně natáčel stále více, až najednou byla Avie ve výšce 20m tam jí končil motor a vypadla hlavice s vrtuli, v kluzu visela z předku trupu a model pak hezky klouzal. Chtěl jsem to zopakovat a vyfotit, ale těsně po startu přišel silnější závan od severu, asi tak 2m/s a zafungovalo svahové prougění, model byl brzy hodně nad střechou paneláku, fobře nasvícený a tak fotím, když mačkán spoušť tak model najednou udělal přemet, já mám záběr jak je nad panelákem na zádech a vypadává z toho rotoru před panelák a nakonec hezky přistává na plácku. Míra štěstí byla vyčerpána a je mi jasné, že musím domů, jinak příště přijdu o model.
Přílohy
Přemet nad panelákem.JPG
0

Steve
Reakce: 46
Příspěvky: 1320
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Avia B-135

Příspěvek od Steve » 16 bře 2025 22:02

shark píše:
25 led 2025 19:50
No jo, při vší úctě k dílu pana Němečka, to co psal, je už poněkud překonané. Pokud je mi známo, měly se do Avií 135, ale i Bk 534 montovat kanóny Oerlikon, ale ty měly jiné uchycení než Hispano, a montáž se nikdy nepodařilo vyřešit. Bk. 534 měly mít místo kanónu mezi válci kulomet vz. 30, ale je otázka, zda byl vůbec někdy použit ke střelbám.
Ta úvaha o montáži kanónu vycházi zřejmě z montáže kanónového kuželu, který měly i Avie 135 dodané Bulharům.
Z Monografie v L + K :
kanón.jpg
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 743
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Avia B-135

Příspěvek od shark » 18 bře 2025 09:45

A co z toho plyne?
0

Steve
Reakce: 46
Příspěvky: 1320
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Avia B-135

Příspěvek od Steve » 18 bře 2025 19:19

shark píše:
18 bře 2025 09:45
A co z toho plyne?
Jóóó...to kdybych věděl :lol:
Proto jsem to nekomentoval.
Napadlo mě, že to bylo v plánu, byly upraveny kužely (na většině fotek jsou bez těchto otvorů), připraveno lože pro kanón, ať už kterýkoliv.
A třeba takto prezentováno někde na předváděčce - zákazník to chce vidět, slíbíme, kanón bude, jsme nachystáni ;)
Nemusí to ale znamenat, že ten kanón byl skutečně osazen.
Z hlediska minimaketáře bych to bral tak, že na fotkami doložených verzí udělám "ten správný" kužel. A jestli pod krytem byl kanón nebo ne, není podstatné. Hodnotí se vnější vzhled modelu.
Jó, takto na plastikářském fóru...to by bylo jiné kafe, určitě by se řešil materiál na hlavně i výrobní tolerance ;)
Čili - pokud si vyberu konkrétní kus s takovým kuželem, tak....stejně na něm bude u Dvacetiny možná očko na vrtačku :lol:
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 743
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Avia B-135

Příspěvek od shark » 19 bře 2025 17:55

Však to píšu. Kanónové kužely byly montovány, kanóny ne. A pak je ta fotka nelétající makety s jakousi trubkou čouhající z kuželu. Toť vše. No a Václav Němeček...mám všechny díly Vojenských letadel. Třetí díl jsem miloval úplně stejně, jako Víťa Sršeň z I.oddělení :lol: Jenže těch chyb a nepřesností je tam fůra, informace dávno překonané, leckdy úplně nesmyslné. Třeba ta o jednorukém pilotovi Kinsuke Mutovi(ve skutečnosti se jmenoval 武藤 金義) a jeho příběh o sestřelení čtyř Hellcatů z dvanácti, které ho napadli... :lol:
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 743
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Avia B-135

Příspěvek od shark » 19 bře 2025 18:02

napadly...
0

Steve
Reakce: 46
Příspěvky: 1320
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Avia B-135

Příspěvek od Steve » 19 bře 2025 20:23

shark píše:
19 bře 2025 17:55
Však to píšu. Kanónové kužely byly montovány, kanóny ne. A pak je ta fotka nelétající makety s jakousi trubkou čouhající z kuželu. Toť vše. No a Václav Němeček...mám všechny díly Vojenských letadel. Třetí díl jsem miloval úplně stejně, jako Víťa Sršeň z I.oddělení :lol: Jenže těch chyb a nepřesností je tam fůra, informace dávno překonané, leckdy úplně nesmyslné. Třeba ta o jednorukém pilotovi Kinsuke Mutovi(ve skutečnosti se jmenoval 武藤 金義) a jeho příběh o sestřelení čtyř Hellcatů z dvanácti, které ho napadli... :lol:
Však netvrdím, že Němeček je Bible :lol:
Jen jsem na to narazil při selekci archívu... ;)
Taky třeba na článek o Kožedubovi, v L+K z pozdějších dob, kde psali o zbarvení jeho La-7- shora zelená, zespodu modrá nebo šedá (už nevím), zaujala mě žlutá špička SOP a kužel.
Jako kluk jsem to tak bral, bylo to v návodu i na krabičce.
A později...však víš ;)
Takže našel jsem tu Avii, postnul a víc neřeším.
Boduje se podle dostupných, oficiálně vydaných podkladů...je problém argumentovat, že to bylo jinak, že někde jinde jsou nové poznatky...
Nad možným bodem dolů bych mávnul rukou, někdy jsou jiné věci co zamrzí...
Takže jak jsem psal - postavíš model, který měl v kuželu trubku (třebaže prázdnou), znázorníš ji a je to správně. ;)
Kdysi jsme neměli do ULL včas motor a tak šel na výstavu s vrtulí na smetáku :lol: Ale naštěstí na nějakou menší, ne do Friedrichshaffenu ;)
Kam se hrabe kanón, na ten letadlo neletí ;)
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 743
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Avia B-135

Příspěvek od shark » 19 bře 2025 20:49

No, já bych bodovače dělat nemohl. Trubka v kuželu, to je prkotina, ale když je jako podklad pro bodování předložena mizerná muška z LaK 1960, s dnes obecně známými chybami, nebo schéma zbarvení, které neexistovalo a ani existovat nemohlo, to bych nedal :D
0

Odpovědět