NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Vladimír Alfery, Pavel Stráník

Robert Pajas
Reakce: 3
Příspěvky: 692
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Příspěvek od Robert Pajas » 11 úno 2014 15:28

Dovoluji si otevřít na těchto stránkách kapitolu věnující se volným maketám dopravních letadel. Rád bych, aby každý příspěvek obsahoval technické informace o použitých materiálech a způsobu výroby jednotlivých dílů, snad se mi to bude dařit.

Během stavby nového typu, budu vkládat malou rekapitulaci - shrnu základní informace o stávajících modelech dopraváků. Přidejte se! (Vyplňujte, prosím, též název letadla a leteckou společnost do názvu příspěvku.)








TAGY:
on the deck of airliners, scale airliners, indoor scale, peanut scale, rubber scale, open rubber, f4e, f4d, f4f, electric scale, co2 gasparin engine, stick and tissue, free flight scale, flying models
0
Naposledy upravil(a) Robert Pajas dne 15 úno 2014 01:24, celkem upraveno 4 x.

Robert Pajas
Reakce: 3
Příspěvky: 692
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Fokker F-VII OK-ABU (ČS. Letecká společnost)

Příspěvek od Robert Pajas » 11 úno 2014 15:35

Měřítko: 1/58
Kategorie: F4F - peanut, M-oř (dle délky)
Rozpětí: 375 mm
Váha: 8 g bez gumy
Motor: hlavní pravotočivý motor, vrtule třílistá D=120 mm, gumový svazek 1,1 x 1,8 mm, délka svazku 400 mm; dva boční levotočivé motory, vrtule třílisté D=60 mm, svazky 1,1 x 0,4 mm o délce 140 mm jsou zavěšeny na odtokové hraně křídla. Do všech svazků natáčím 1800 ot.
Konstrukce: celobalsová, z lišt 1 x 1 mm, potah potištěný Plyspan a Kashmir 11 g/m2
Let. výkony: 50 s, vyžaduje větší halu - část letu většinou rovně, zalétání bylo velmi nesnadné.
Statika - bonifikace: model na českých soutěžích díky nadhodnocení složitosti (tři pracující vrtule) konkuruje ve výsledku jednodušším modelům dosahujícím dvojnásobného času. Nevhodný je na evropské soutěže, kde neexistuje nadhodnocení pro vícemotorové peanuty a kde jinak jednoduchá stavba jej opakovaně řadí na úroveň nejhůře hodnocených účelových hornoplošníků.
Přílohy
DSC_0677.jpg
peanut scale fokker vii three rubber band
DSC_0677.jpg (36.88 KiB) Zobrazeno 8472 x
0
Naposledy upravil(a) Robert Pajas dne 18 úno 2014 15:10, celkem upraveno 3 x.

Lubomir Koutny
Reakce: 10
Příspěvky: 1488
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Příspěvek od Lubomir Koutny » 11 úno 2014 21:38

Velmi zajímavý typ. Krásně postavený. Chápu, že seřízení a zalétávání nebylo zrovna snadné a těch 50 s je výborný výkon.
Pokud jde o pravidla FAI pro kategorii Peanut Scale, tak jsi to popsal velmi mírně. Ale s těmi strýci na FAI se asi nejedná snadno a to tím spíše, že návrh našich exaktních pravidel Ota Šaffek nosil 3 roky v kapse, místo toho, aby jej předložil k projednání.
0

Robert Pajas
Reakce: 3
Příspěvky: 692
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Aero A-35 OK-AUB (ČSA)

Příspěvek od Robert Pajas » 12 úno 2014 10:27

Měřítko: 1/44
Kategorie: F4F - peanut, M-oř
Rozpětí: 330 mm
Váha: 8 g bez gumy
Motor: vrtule dvoulistá made in japan D=120 mm, gumový svazek 1,1 x 1,8 mm, délka svazku 400 mm, cca 1800 ot.
Konstrukce: celobalsová, z lišt 1 x 1 mm, potah potištěný Kashmir 11 g/m2, na křídle stříkaný Plyspan
Let. výkony: stabilně 60 s, vejde se do všech hal, startuje ze země
Statika - bonifikace: model je středně, spíše slabě hodnocen na statice, pomahá snad jen maketový počet žeber a pár nápisů, za start ze země dostane 10(E) nebo 5(ČR) sekund bonus
Přílohy
aeroa35_800.jpg
peanut scale aero 35 rubber band
aeroa35_800.jpg (76.78 KiB) Zobrazeno 8306 x
0
Naposledy upravil(a) Robert Pajas dne 18 úno 2014 15:14, celkem upraveno 3 x.

Robert Pajas
Reakce: 3
Příspěvky: 692
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Caproni Ca-97 (rozestavěno)

Příspěvek od Robert Pajas » 14 úno 2014 01:27

Model italského letadla používaného ve třicátých letech u ČSA. Rozpětí: 20'' (508 mm).

Celý model je z tvrdé balsy 1,5 mm řezané na lišty různé tloušťky (1,5x0,8-1,5). Trup začínám stavět "bedýnkou" bočnic se dvěma přepážkami, zadní část doplňuji příčkami od oka.
Přílohy
_DSC0833_800.jpg
caproni fuselage scale structure indoor f4e
_DSC0833_800.jpg (112.58 KiB) Zobrazeno 8130 x
0

Robert Pajas
Reakce: 3
Příspěvky: 692
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Caproni Ca-97 (rozestavěno)

Příspěvek od Robert Pajas » 14 úno 2014 23:55

Kžídlo je stavěné páskovou metodou - pásky B 0,8 mm, nosníky velmi tvrdá 1,5, Plyspan vypnut nitro zaponem, páskování portů balakrylem, nástřik Humbrol Enamel H 41 Ivory + syntetické ředidlo 6006 v poměru 1:1
Přílohy
wings_bone_800.jpg
wings_bone_800.jpg (115.77 KiB) Zobrazeno 8031 x
wings strip_800.jpg
wings strip_800.jpg (93.28 KiB) Zobrazeno 8031 x
wings_ivory_800.jpg
wings_ivory_800.jpg (75.63 KiB) Zobrazeno 8031 x
0

Malutky
Reakce: 0
Příspěvky: 154
Registrován: 11 říj 2011 15:51
Bydliště: Havířov

Re: NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Příspěvek od Malutky » 16 úno 2014 11:12

Radost pohledět na ten počet žeber. Ty porty jsou ze stejného papíru obarvene nebo je to nějaký jiný papír
0

Robert Pajas
Reakce: 3
Příspěvky: 692
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Avia Fokker F-IXD OK-AFF (ČSA)

Příspěvek od Robert Pajas » 18 úno 2014 14:57

Měřítko: 1/50
Kategorie: F4D - Open Rubber
Rozpětí: 540 mm
Váha: 24g bez gumy
Motor: letová vrtule pouze u hl. motoru, pravotočivá dvoulistá Ikara upravená na D=140 mm, gumový svazek 1,1 x 4 mm, délka svazku 400 mm, cca 1200 ot.
Konstrukce: trup celobalsový, z lišt 1,5 mm, potah Plyspan stříkaný (Vallejo červená+černá=hnědá), křídlo polystyrenová deska o síle 2 mm - sbroušená k odtok hraně a prohnutá, stříkaná (Agama, hliník)
Letové výkony: 15 s, stabilní let, ale pérování podvozkových noh je příliš měkké - škrtání vrtulí při přistání.
Statika - bonifikace: model je velmi dobře hodnocen na statice, na čemž se podílejí i přehledné a úplné podklady. Není bonifikován jako vícemotorový, neboť boční vrtule jsou volnoběžné.
Přílohy
f_ixd_800.jpg
open rubber scale fokker f-ix indoor free flight
f_ixd_800.jpg (76.91 KiB) Zobrazeno 7718 x
0
Naposledy upravil(a) Robert Pajas dne 04 bře 2014 09:48, celkem upraveno 1 x.

Hugo
Reakce: 4
Příspěvky: 1443
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Příspěvek od Hugo » 19 úno 2014 08:54

Roberte, Roberte...:-). Před časem jsi mi říkal, že chceš udělat České Aerolinie jako modely... a teď se na to tady koukám. Máš to krásný, hlavně se mi líbí tahle myšlenka.
M.
0

discobolos
Reakce: 4
Příspěvky: 1154
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Příspěvek od discobolos » 19 úno 2014 13:48

Už se těším na Il-14 :)
Ale jinak to máš Roberte moc pěkné a obdivuju tvoji systematičnost.
D
0

Robert Pajas
Reakce: 3
Příspěvky: 692
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Caproni Ca-97 (rozestavěno)

Příspěvek od Robert Pajas » 24 úno 2014 18:11

ocasky:
B 0.8x1,5, křída koh-i-noor - extra soft, Kashmir 6 g, nitrolak 1:1;
trup:
červený Esaki, v místě okýnek kondenzák 10 g/m2

_____
otázky a odpovědi:
- proužky na křídlech - oranžový Esaki
Přílohy
fuselage covering_800.jpg
fuselage covering_800.jpg (114.36 KiB) Zobrazeno 8034 x
tail_chalk_800.jpg
tail chalked construction
tail_chalk_800.jpg (97.62 KiB) Zobrazeno 8035 x
tail_cover_800.jpg
tail_cover_800.jpg (96.38 KiB) Zobrazeno 8035 x
0
Naposledy upravil(a) Robert Pajas dne 04 bře 2014 09:53, celkem upraveno 2 x.

jirka64
Reakce: 0
Příspěvky: 354
Registrován: 18 pro 2011 15:47
Bydliště: Praha

Re: NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Příspěvek od jirka64 » 25 úno 2014 08:39

Ahoj!Roberte to je koncert.Ty tvé aeroplány jsou umělecká díla.Kostřičku takhle kříduješ jo? Že kříduješ papír,aby byly odstíny sytější jsem se dočetl ve tvém zajímavém článku o papírech a o tisku na ně.A tak ty kříduješ i kostřičky,to je zajímavé.Takže to lze použít místo podbarvení vodovkami nebo valechama? A to nakříduješ na suchou nelakovanou balsu a pak už rovnou přilakováváš papír nebo ještě předlakováváš na křídu a potom přilakuješ papír? Ať se ti to nové umělecké dílo zdaří.
0

Odpovědět