Stránka 1 z 5

NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Napsal: 11 úno 2014 15:28
od Robert Pajas
Dovoluji si otevřít na těchto stránkách kapitolu věnující se volným maketám dopravních letadel. Rád bych, aby každý příspěvek obsahoval technické informace o použitých materiálech a způsobu výroby jednotlivých dílů, snad se mi to bude dařit.

Během stavby nového typu, budu vkládat malou rekapitulaci - shrnu základní informace o stávajících modelech dopraváků. Přidejte se! (Vyplňujte, prosím, též název letadla a leteckou společnost do názvu příspěvku.)








TAGY:
on the deck of airliners, scale airliners, indoor scale, peanut scale, rubber scale, open rubber, f4e, f4d, f4f, electric scale, co2 gasparin engine, stick and tissue, free flight scale, flying models

Fokker F-VII OK-ABU (ČS. Letecká společnost)

Napsal: 11 úno 2014 15:35
od Robert Pajas
Měřítko: 1/58
Kategorie: F4F - peanut, M-oř (dle délky)
Rozpětí: 375 mm
Váha: 8 g bez gumy
Motor: hlavní pravotočivý motor, vrtule třílistá D=120 mm, gumový svazek 1,1 x 1,8 mm, délka svazku 400 mm; dva boční levotočivé motory, vrtule třílisté D=60 mm, svazky 1,1 x 0,4 mm o délce 140 mm jsou zavěšeny na odtokové hraně křídla. Do všech svazků natáčím 1800 ot.
Konstrukce: celobalsová, z lišt 1 x 1 mm, potah potištěný Plyspan a Kashmir 11 g/m2
Let. výkony: 50 s, vyžaduje větší halu - část letu většinou rovně, zalétání bylo velmi nesnadné.
Statika - bonifikace: model na českých soutěžích díky nadhodnocení složitosti (tři pracující vrtule) konkuruje ve výsledku jednodušším modelům dosahujícím dvojnásobného času. Nevhodný je na evropské soutěže, kde neexistuje nadhodnocení pro vícemotorové peanuty a kde jinak jednoduchá stavba jej opakovaně řadí na úroveň nejhůře hodnocených účelových hornoplošníků.

Re: NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Napsal: 11 úno 2014 21:38
od Lubomir Koutny
Velmi zajímavý typ. Krásně postavený. Chápu, že seřízení a zalétávání nebylo zrovna snadné a těch 50 s je výborný výkon.
Pokud jde o pravidla FAI pro kategorii Peanut Scale, tak jsi to popsal velmi mírně. Ale s těmi strýci na FAI se asi nejedná snadno a to tím spíše, že návrh našich exaktních pravidel Ota Šaffek nosil 3 roky v kapse, místo toho, aby jej předložil k projednání.

Aero A-35 OK-AUB (ČSA)

Napsal: 12 úno 2014 10:27
od Robert Pajas
Měřítko: 1/44
Kategorie: F4F - peanut, M-oř
Rozpětí: 330 mm
Váha: 8 g bez gumy
Motor: vrtule dvoulistá made in japan D=120 mm, gumový svazek 1,1 x 1,8 mm, délka svazku 400 mm, cca 1800 ot.
Konstrukce: celobalsová, z lišt 1 x 1 mm, potah potištěný Kashmir 11 g/m2, na křídle stříkaný Plyspan
Let. výkony: stabilně 60 s, vejde se do všech hal, startuje ze země
Statika - bonifikace: model je středně, spíše slabě hodnocen na statice, pomahá snad jen maketový počet žeber a pár nápisů, za start ze země dostane 10(E) nebo 5(ČR) sekund bonus

Caproni Ca-97 (rozestavěno)

Napsal: 14 úno 2014 01:27
od Robert Pajas
Model italského letadla používaného ve třicátých letech u ČSA. Rozpětí: 20'' (508 mm).

Celý model je z tvrdé balsy 1,5 mm řezané na lišty různé tloušťky (1,5x0,8-1,5). Trup začínám stavět "bedýnkou" bočnic se dvěma přepážkami, zadní část doplňuji příčkami od oka.

Caproni Ca-97 (rozestavěno)

Napsal: 14 úno 2014 23:55
od Robert Pajas
Kžídlo je stavěné páskovou metodou - pásky B 0,8 mm, nosníky velmi tvrdá 1,5, Plyspan vypnut nitro zaponem, páskování portů balakrylem, nástřik Humbrol Enamel H 41 Ivory + syntetické ředidlo 6006 v poměru 1:1

Re: NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Napsal: 16 úno 2014 11:12
od Malutky
Radost pohledět na ten počet žeber. Ty porty jsou ze stejného papíru obarvene nebo je to nějaký jiný papír

Avia Fokker F-IXD OK-AFF (ČSA)

Napsal: 18 úno 2014 14:57
od Robert Pajas
Měřítko: 1/50
Kategorie: F4D - Open Rubber
Rozpětí: 540 mm
Váha: 24g bez gumy
Motor: letová vrtule pouze u hl. motoru, pravotočivá dvoulistá Ikara upravená na D=140 mm, gumový svazek 1,1 x 4 mm, délka svazku 400 mm, cca 1200 ot.
Konstrukce: trup celobalsový, z lišt 1,5 mm, potah Plyspan stříkaný (Vallejo červená+černá=hnědá), křídlo polystyrenová deska o síle 2 mm - sbroušená k odtok hraně a prohnutá, stříkaná (Agama, hliník)
Letové výkony: 15 s, stabilní let, ale pérování podvozkových noh je příliš měkké - škrtání vrtulí při přistání.
Statika - bonifikace: model je velmi dobře hodnocen na statice, na čemž se podílejí i přehledné a úplné podklady. Není bonifikován jako vícemotorový, neboť boční vrtule jsou volnoběžné.

Re: NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Napsal: 19 úno 2014 08:54
od Hugo
Roberte, Roberte...:-). Před časem jsi mi říkal, že chceš udělat České Aerolinie jako modely... a teď se na to tady koukám. Máš to krásný, hlavně se mi líbí tahle myšlenka.
M.

Re: NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Napsal: 19 úno 2014 13:48
od discobolos
Už se těším na Il-14 :)
Ale jinak to máš Roberte moc pěkné a obdivuju tvoji systematičnost.
D

Caproni Ca-97 (rozestavěno)

Napsal: 24 úno 2014 18:11
od Robert Pajas
ocasky:
B 0.8x1,5, křída koh-i-noor - extra soft, Kashmir 6 g, nitrolak 1:1;
trup:
červený Esaki, v místě okýnek kondenzák 10 g/m2

_____
otázky a odpovědi:
- proužky na křídlech - oranžový Esaki

Re: NA PALUBÁCH LINKOVÝCH AEROPLÁNŮ

Napsal: 25 úno 2014 08:39
od jirka64
Ahoj!Roberte to je koncert.Ty tvé aeroplány jsou umělecká díla.Kostřičku takhle kříduješ jo? Že kříduješ papír,aby byly odstíny sytější jsem se dočetl ve tvém zajímavém článku o papírech a o tisku na ně.A tak ty kříduješ i kostřičky,to je zajímavé.Takže to lze použít místo podbarvení vodovkami nebo valechama? A to nakříduješ na suchou nelakovanou balsu a pak už rovnou přilakováváš papír nebo ještě předlakováváš na křídu a potom přilakuješ papír? Ať se ti to nové umělecké dílo zdaří.