Eletromodely Ivana Horníčka

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Vladimír Alfery, Pavel Stráník

Lubomir Koutny
Reakce: 10
Příspěvky: 1491
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 led 2019 13:10

Přesto že jsem elektroinženýr, tak jakékoliv výpočty pokud nemám změřená skutečná data (u kondíků je rozptyl hodnot značný) jsou mi na nic.
Mnohem více lze usoudit z toho, jak létá ona čínská hračka co se prodává, kolik váží a kolik létá. Mluvil jsem s mladým Reichardem, ten říkal, že si to koupil a zkoušel. Modýlek létá, udělá asi tři menší okruhy do 15 sec. Tedy nic moc, ale naši hoši z toho možná vymáčknou více. Ono asi není ani smyslem oné prča soutěže létat rekordy v ulétnutém čase...
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 4
Příspěvky: 299
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od Ivan Horníček » 24 led 2019 15:10

Takto létá model, který má capacitor od Conrada 10F, 3V. Není co dodávat.
https://youtu.be/cvHjXSXIYK4
0

havran
Reakce: 1
Příspěvky: 18
Registrován: 21 led 2018 14:03
Bydliště: Vranovice

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od havran » 24 led 2019 18:21

Tak se snažím namontovat elektromotor do stínové polomakety, ale nevím, jestli tam nemám dát také nějaký vypínač. Připadne mi to takové nepraktické, že hned během nabíjení se motor roztočí. Stejně budu přehazovat polaritu motoru (vrtuli už jsem snadno stáhnul za opřený hřídel a nasunul opačně - původní verze je tlačná). Takže nějaký vypínač bych tam mohl lehce dát. Ale chtělo by to něco malého, praktického.
A také nevím, jestli nemám vyměnit přívodní vodiče mezi konektorem a kondenzátorem. Připadají mi poměrně dost neohebné. Tož uvítám Vaše názory. Předem díky.
Přílohy
Z 526 detail elektropohonu.jpg
Z 526 detail elektropohonu.jpg (51.88 KiB) Zobrazeno 1323 x
0

Steve
Reakce: 4
Příspěvky: 801
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od Steve » 24 led 2019 20:57

Mám na to podobný názor - znervózňuje mě točící se vrtulka - i kvůli zbytečnému vybíjení, ač minimálnímu ;-)
Zvažoval jsem mikrospínač (rozepnutí během nabíjení), jazýčkové relé (zbytečně těžké...)
Konektor Potensky, tedy část lišty DIL, případně klasický konektor, ale 0,8mm - jen na jeden kabel.
Uvidíme.
0

Steve
Reakce: 4
Příspěvky: 801
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od Steve » 24 led 2019 21:01

Mimochodem - dnes mi došly další super kondíky:

"paralelní dvojváleček" - 7,5F, 5,5V = 16,1g
klasický válec 10x30mm 10F, 2,7V = 2,9g

Ten 2,7V se nabíjí z tří článků po 1.5V - jestli jsem správně pochopil....?
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 4
Příspěvky: 299
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od Ivan Horníček » 24 led 2019 23:14

Já chci chodit létat a vy chcete dělat výzkum, to je pak těžké radit.
0

Steve
Reakce: 4
Příspěvky: 801
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od Steve » 25 led 2019 21:52

Svým způsobem máš pravdu ;-)
A já ti závidím jak jsi úspěšný ;-)

Pokud bych měl v ruce vyzkoušenou sadu a patřičný model (ne s každým bude stejná sada vhodná), pak není co řešit.
Ale nechci se pachtit s motorem a na louce zjistit, že to ani neklouže... :-(
Mám třeba stejné kondíky, ale stejné být nemusí...
Ale hlavně - malé modely moc neumím, takže hledám něco vhodnějšího do modelů kolem půl metru (i víc, když to půjde).
Pohony tu mám, ale už dříve jsem koupil nějaké kondíky a... opravdu nepoužitelné.
Proto ty dotazy ;-)
Budu vděčný za každou radu, i když to tak možná nevypadá ;-)
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 4
Příspěvky: 299
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od Ivan Horníček » 25 led 2019 23:25

Zvládají to již i hoši z Indonesie. Počkejte na druhý let.
https://youtu.be/N-4NwUAMUdw
0

Steve
Reakce: 4
Příspěvky: 801
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od Steve » 30 led 2019 21:42

Kde se na ně hrabu! :-) :-)
Pokusy pokračují, některé kondíky jsou hodně "měkké".
Nabít kratší dobou pro kratší let lze nejspíše tedy jen u těch "tvrdých".
Nabíjení totiž probíhá jako u lipolek - nejdříve se zvedne napětí z nuly a pak se snižuje proud.
Já ale zkouším jiné pohony - ne ty pidivrtule, ale malé pohony s odběrem cca 1A.
Už je ve hře i dvojice motorů....
Obecně - tyto kombinace ideálně do haly - krátká akce a dlooooouhý doběh.
0

Emil
Reakce: 3
Příspěvky: 116
Registrován: 30 kvě 2012 17:57
Bydliště: Kuřim

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od Emil » 01 úno 2019 17:44

Steve, jen doplním. U zdrojů (třeba baterie do auta) se sleduje parametr, tzv. vnitřní odpor. Ten lze určit změřením jmenovitého napětí bez zátěže a v zátěži. Čím je vnitřní odpor vyšší, tím napětí při zátěži více poklesne (u dokonale tvrdého zdroje, bez vnitřního odporu, napětí nepoklesne vůbec). U kondenzátorů je třeba sledovat, parametr ESR (Equivalent Serial Resistance). Není to nic jiného, než definice vnitřního odporu. Je potřeba hledat v datasheet-ech parametr ESR (udává se v Ohmech). Čím vyšší ESR, tím vyšší vnitřní odpor, tím éně vhodné jako pohon... Protože vnitřní odpor jednak zpomaluje nabíjení, ale při vybíjení se něm ztrácí výkon, "který se nedostane do vrtule".
0

Steve
Reakce: 4
Příspěvky: 801
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Eletromodely Ivana Horníčka

Příspěvek od Steve » 01 úno 2019 18:40

Emil píše:
01 úno 2019 17:44
Steve, jen doplním. U zdrojů (třeba baterie do auta) se sleduje parametr, tzv. vnitřní odpor. Ten lze určit změřením jmenovitého napětí bez zátěže a v zátěži. Čím je vnitřní odpor vyšší, tím napětí při zátěži více poklesne (u dokonale tvrdého zdroje, bez vnitřního odporu, napětí nepoklesne vůbec). U kondenzátorů je třeba sledovat, parametr ESR (Equivalent Serial Resistance). Není to nic jiného, než definice vnitřního odporu. Je potřeba hledat v datasheet-ech parametr ESR (udává se v Ohmech). Čím vyšší ESR, tím vyšší vnitřní odpor, tím éně vhodné jako pohon... Protože vnitřní odpor jednak zpomaluje nabíjení, ale při vybíjení se něm ztrácí výkon, "který se nedostane do vrtule".
Hledám kondíkondíky, resp. Superkapacitory s nízkým ESR . Většinou jsou zdůrazněny, low ESR jsou v mnoha aplikacích nutné....
Jenže ne každý prodejce to uvádí. A to i tuzemští.
Mám již zmíněné kondíky z tuzemska, třeba Conrad. A další z Ali.
Hledal jsem i na nedávno jediném doporučeném e-shopu dle článku v RCR. Ale výběr byl malý, na rozdíl od cen. Název si teď nevybavím.... Maxwell? Ale údajů tam moc nebylo. Kromě typu, napětí a kapacity je pro nás vnitřní odpor to nejdůležitější. Stejně jako u pohonných baterií.
Takže ač bych rád tento parametr sledoval, tak nemůžu, data často nejsou.
Proto mám některé kondíky "naprd ", resp. nevyužitelné jako pohonné.
Ale zdá se, že jako vhodnější vychází ty větší (pro stejné kapacity). Ale jsou těžší.. .
Ve vhodném modelu by snad použít šly - ty čínské kousky jsou hračky - ale do maketky třeba motorizovaného vetroně...
Uvidíme ; -)
Mám tu další vzorky :-)
Samozřejmě - Ivanem Jirkou uváděné využití je jasné. Jen to pro větší modely není přímo využitelné a malé a lehké já neumím : -(
0

Odpovědět