Stránka 3 z 4

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 10 říj 2017 21:13
od Steve
Pěkňoučké ;-)
Já bych to asi nedokázal udělat lehké a letuschopné...
Ty vzpěry zvažuju, nechci je, ale ono to křídlo moc pevné nebude, je ukotveno v centrálním kloubu a taženo lanem nebo max. táhly, opět ve středu křídla.
Zachraňují to jen výplety...
Na let asi dostatečné, ale jakmile to při přistání zavadí koncem křídla...

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 11 říj 2017 13:07
od mira k
Když už Petr o mně psal. Tak se tady rozepíši a to proto kdyby to náhodou chtěl stavět, nebo si o tom jen tak zapřemýšlet. Postavil jsem dvě nebeské Blechy. Jednu o rozpětí 600mm a hmotnosti 150g a 330mm rozpětí o hmotnosti 22g. Materiál je depron a ta větší po zkušenostech s malou jsem postavi v kombinaci EPP trup a depron křídlo. Křídlo má profil prohnutá deska s ostrou náběžnou i odtokovou hranou zhruba jak se to dělá u volných házedel. Profil je u obou letadel a obou křídel stejný a to o prohnutí 6% ve 40% hloubky křídla. Odtokovky obou profilů jdou zvednuté o 4% na od 80% křídla. Létám na poloze těžiště v 55% předního křídla. Nastavení křídel vůči sobě je odhadem 5-6 stupňů. Má poměrně velký rozsah poloh těžiště v souvislosti s nastavením úhlu náběhu křídel vůči sobě. Když se udělá u volňásku stavitelné horní křídlo, dá se s tím hodně experimentovat. Co se týče výkonu motoru potřebuje spíše silnější motor než by odpovídalo velikosti a hmotnosti modelu. A teď letové vlastnosti. Stabilně létá s těžištěm hodně ve předu a hodně přitaženým křídlem, ale skoro nestoupá. Velmi výkonný motor by to hrubou sílou nahoru určitě dostal. Když se sníží úhel mezi křídly tak letadlo začne stoupat, ale sníží se stabilita až let připomíná vlnovku, hlavně při změně režimu letu, nebo při srovnání zatáčky. Najít mez kdy to ještě stoupá ale nedělá to vlnovku se mi nepodařilo. Nejlépe to létá když to vytrimuje, stoupání a klesáni se řídí přidáváním a a ubíráním výkonu motoru, létájí se velmi ploché zatáčku a na knypl pokud možno se vůbec nesahá. Při větším přitažení model zpomalí a začne klesat. V turbulenci to moc stabilní není a když model poryv dostane do spirály tak ji sám nevybere. Dá se s tím žít ale ty vlnovky bych chtěl vyřešit. Mám podezření na nějaké odtrhávání proudění na horní straně profilu, nebo laminární bublinu, která se stěhuje. To první jsem chtěl vyřešit ostrou náběžnou hranou a tomu druhému by mohlo pomoct několik turbulátorů na horní straně křídla. K tomu jsem se ještě neodhodlal. Ještě tam může být odtrhávání proudění na spodní straně profilu, ale prohnutí mně nepřipadá tak velké. Tyto problémy by nejspíš nastaly také při stavbě konstrukčního křídla ze zapuštěným nosníkem jak má předloha. Musím říct, že to mně odrazuje od postavení definitivní verze s konstrukčním křídlem. Spíš časem přijde na stínový model a bude se pořádně experimentovat. Máte někdo nápad co je špatně a jak případně dál? Díky za odpovědi. Mira

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 11 říj 2017 13:11
od mira k
Tady je ta větší.

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 11 říj 2017 16:34
od rostap
Pokud by byl zájem, tak mám k dispozici plánek na tu malou blechu z videa v hale. Vyšel před časem v časopise Flying Scale Models. Rozpětí je 19", plánek je velice pěkný a je k tomu i podrobný konstrukční popis včetně nějakých fotek a výkresů originálu. Pohon je elektromotorem.

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 11 říj 2017 18:08
od shark
Ivan Šebánek z Mělníka před časem postavil nebeskou blechu podle plánku IPRO I-159. Ta má rozpětí necelých 250mm, a kupodivu to docela letělo :)

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 11 říj 2017 19:03
od mira k
O plánek bych samozřejmě zájem měl.

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 11 říj 2017 21:12
od Steve
rostap píše:Pokud by byl zájem, tak mám k dispozici plánek na tu malou blechu z videa v hale. Vyšel před časem v časopise Flying Scale Models. Rozpětí je 19", plánek je velice pěkný a je k tomu i podrobný konstrukční popis včetně nějakých fotek a výkresů originálu. Pohon je elektromotorem.


Já bych taky ocenil ten plánek ;-)

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 11 říj 2017 21:25
od Steve
mira k píše:Když už Petr o mně psal. Tak se tady rozepíši a to proto kdyby to náhodou chtěl stavět, nebo si o tom jen tak zapřemýšlet.....
...........Mám podezření na nějaké odtrhávání proudění na horní straně profilu, nebo laminární bublinu, která se stěhuje..
...........Ještě tam může být odtrhávání proudění na spodní straně profilu, ale prohnutí mně nepřipadá tak velké.


Musel jsem se zmínit ;-)
Na tu větší si nevzpomínám, tu malou jsem v hale viděl a pokud si vzpomínám, tak jsi mi předváděl slušné lety a pak po hrábnutí do kniplů nějaké kritické chování. Ale už nevím přesně, můžou to být tak 4 roky.
To odtrhávání může být, ale mám podezření na srázový úhel, označovaný také jako úhel sešikmení. Ten je definován jako úhel, který svírá vektor nabíhajícího úhlu na VOP a SAT VOP. Křídlo odchyluje proud vzduchu směrem dolů a VOP je pak ofukována více shora. To by vysvětlovalo doporučení nastavit zadní křídlo na +9;. To ale předloha neměla.
A při natažení se zmenší štěrbina mezi křídly a může dojít k Venturiho efektu a rychlejšímu obtékání zadního křídla s tendencí ke klopení "na nos".

No, Blecha není jednoduchá a čím menší, tím asi hůře.
Přesto ty malé mršky létaly, nebo "létaly" a tak do toho jdu taky - však víš, že jsem o tom mluvil už kdysi, ale byl jsi rychlejší :-)

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 12 říj 2017 15:47
od rostap
Tak mám kopie toho plánku a souvisejícího článku připravené. Je to 10 listů A3 (barevné), takže buď můžu poslat nebo je možno vyzvednout u mě pokud budete mít cestu do Brna.
Potom už se budete muset domluvit mezi sebou na sdílení.

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 12 říj 2017 17:15
od Steve
Já cestu do Brna zrovna nemám, nevím jak Mira...
Takže jak chceš.
Pokud to pošleš mě, tak si řekni co za to a my už se s Mirou potkáme a pořešíme ;-)

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 12 říj 2017 17:23
od rostap
Nechci za to nic, pokud budu mít adresu, tak to pošlu buď zítra nebo příští týden, podle toho, jak se dostanu na poštu.

Re: HM-14

PříspěvekNapsal: 12 říj 2017 19:46
od mira k
Do Brna se nechystám. Prosím tě pošli to Petrovi.