Stránka 1 z 2

Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 19 bře 2018 18:16
od Jiří Doležel
Firma Hansa-Brandenburg obdržela v roce 1916 zakázku na malý palubní letoun pro službu na křižníkových ponorkách U 139 a U 155. Za věž ponorky měl být umístěn vodotěsný 6 m dlouhý a 2 m široký válec, sloužící jako hangár. Konstruktér Ernst Heinkel pro tyto účely vytvořil rozebíratelný dvouplošný létací člun s tlačným motorem, který mohl být rozebrán během šesti minut čtyřmi muži. Požadavek zněl, že rozložení a složení letounku musí být schopna i netrénovaná posádka a může být použito leda tak kladivo..

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 19 bře 2018 22:16
od Hugo
Ovšem Juro... toto by stálo za podrobnější vysvětlení, že? Pohon, velikost, kategorie, váha... smekám. M.

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 20 bře 2018 00:14
od vladouch
Juro, to je absolutní pecka nebyla by nějaká daguerrotypie z průběhu stavby? V tomto modelu je ta převodovka? Opravdu bomba doufám, že to brzo uvidím naživo.

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 20 bře 2018 09:21
od Lubomir Koutny
Jirko gratuluji! Ano, pochlub se jak řešíš tu převodovku. Je to již pár let, co jsme s Pavlem Stráníkem chtěli tento typ stavět jako ořecha, dokonce z Ameriky máme natištěný lozenge (tři různé odstíny šedo modré, tak jak jsou němečtí vodníci v Munsonovi). Nechtěl jsem používat motorstick, tak guma měla být zavěšena na ocelovém drátu nad špicí nosu trupu. Takže dosti velký úhel mezi osou vrtule a osou svazku. Na stole na prkně to docela fungovalo, ale nevím s jakou účinností a doba motoru byla odhadována maximálně na takových 50 s.

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 20 bře 2018 11:58
od Jiří Doležel
Důvod, proč jsem se pustil do tohoto projektu byl ten, že jsem chtěl vyzkoušet u létajícího člunu jinou možnost pohonu, než je klasický motorstick. Ač jde o nejjednodušší možnost pohonu, tyčka hyzdící model by mi hodně vadila. Další možnost mít svazek v trupu a vrtuli hnát přes bovden, ale to je v podstatě to samé..
Dokumentace je k W.20 dostatečná a tak předloha pro Oříška (současně je to i M-min 1:21) byla jasná: obrovská kormidla, hloubka křídel přes 80 mm, spodní křídlo s véčkem a šípem, zajímavý Lozeng a neokoukaný typ. Vzhledem k použitému profilu to bude spíše pomaloletec do haly.

K pohonu: nejde o převodovku, ale o převod pomocí dvou řemenic hnaných gumičku o průřezu 1x1 mm. Tak dlouho jsem sháněl vhodné řemeničky z různých kazetových mechanik, až jsem požádal o pomoc Kamila Pítru (Vladouch), který mi jich pár velmi ochotně s různými průměry vytiskl na 3D tiskárně s výborným výsledkem. Schema pohonu přikládám. Uložení je v injekčních jehlách, svazek klasicky v trupu přes vyndávací hlavici, očko pro uvázání člunu pak slouží pro natáčení. Pomyslné hugo (pozice H) tvoří uprostřed dělaná plastová trubička, kterou prochází očko od hřídelky hnací řemenice. Natáčení probíhá tak, že se trubičkou prostrčí drátek, který slouží jako úchyt při natáčení a zároveň prochází očkem, aby se řemenice neprotáčela. Start pak probíhá "odjištěním" resp. vytažením drátku z pouzdra. Vrtule má průměr něco přes 100 mm a tak je díky řemenicím vrtule zpřevodována do rychla (1:1,5). Zda to bude vhodné, ukáže zálet. Uložení vrtule je snadno demontovatelné a tak lze i měnit převodový poměr díky výměně hnané řemenice.
Ačkoliv se celý mechanismus může zdát těžký, není tomu tak. Model má po dovážení (pouze gumovým svazkem) těžiště ve 40% horního křídla a jeho prázdná hmotnost je 14 gramů, což je díky nosné ploše zcela akceptovatelné.

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 20 bře 2018 13:50
od JardaF
Tak to je pecka. Moc se těším na letové informace! :-)

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 20 bře 2018 15:09
od Lubomir Koutny
Jirko, tak to je druhá varianta o které jsem uvažoval s převodem 1:3, ale problém byl v tom, že gumička mi nebyla schopná přenést plný moment, sháněl jsem nějaký lehký ozubený řemínek, ale marně... Co to tam máš za gumu. Jaký je převod na řemenicích ?

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 20 bře 2018 18:51
od FF Radek
Tak to je bomba....ta váha je neuvěřitelná! Snad bude přenos síly v pohodě..... krásnej kousek Jirko...

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 21 bře 2018 09:27
od Jiří Doležel
Luboši, zatím jsem to testoval se smyčkou 2,8x1 natočenou na 80%, gumička mezi řemenicemi má 1x1 mm. Zatím vše chodí, uvidíme co to bude chtít v reálu. Nebylo zrovna jednoduché dostat svazek na zadní závěs, kde je Tonda háček, ale se speciálním udělátkem se nakonec povedlo. Zamýšlel jsem v místě průchodu "klíňáku" trupem dekl pro snazší přístup, ale nakonec to jde i bez něj. Převod mezi řemenicemi je 1:1,5 - to mi přišlo optimální, nemám zkušenosti. Případně děkuji za názor, jaký převod by byl vhodnější a proč, rád se dovzdělám a určitě nebudu sám.
J.

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 21 bře 2018 11:08
od Hugo
Juro, model vypadá nádherně a řešení převodovky je velmi nápadité. Moc Ti přeju, aby Ti to chodilo. M.

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 21 bře 2018 12:58
od Emil
Juro, technické poznámky:
1/ Gumový svazek je zdrojem vibrací a rázů. Nemůže dojít k rozkmitání "řemenu" do té míry, že řemen spadne?
2/ A když spadne/praskne řemen, v trupu je ničím nebržděný natočený svazek. U většího éra jsem to viděl naživo (odpadlá vrtule) a byl to takový fičák (boční uzly při rychlém vytáčení extrémně rozkmitají svazek), že to mělo devastační efekt velmi podobný jako kdyby svazek prasknul.

Ten první bod - výraznější boční vedení řemenice? Víceklínový řemen asi v téhle velikosti nebude.
Ten druhý bod - po kolika motominutách bude pravidelná výměna rozvodů?

Re: Hansa-Brandenburg W.20 - Peanut, M-min

Napsal: 21 bře 2018 13:28
od Lubomir Koutny
Jirko, myslím, že pro začátek jsi to zvolil správně. Já jsem na stole začínal se smyčkou 3x1 (3,4 g/m) a s tím převodem 1:3. Do gumičky chtěl točit maximálně 1000 otáček a doba vytáčení měla být asi 75 s při natočení na 85%. pokud jsem však použil gumu smyčku z červené volně prodejné gumičky, tak po natočení na více jak 50% byl moment již tak velký, že to na řemenicích prokluzovalo a také jsem měl dojem, že ta gumička v tažném rameni se protahuje, což snižuje účinnost.

Jiné řešení,od kterého jsem si moc sliboval, bylo: gumu nekroutit, ale pouze natahovat. Prokluzování na šajbách se vyhnout tím, že kevlarová niť by se přímo navíjela na něco, jako štíhlý kužel nalisovaný na ose vrtule. Celé to vycházelo váhově moc dobře, účinnost byla nesrovnatelně vyšší. Protivné bylo, že všechny obrátky musíš prstem do vrtule natočit. Při správném tvaru toho kužele a zvládnutém navíjení můžeš docílit toho, že model pak nemá žádnou velkou stoupavost na začátku letu a naopak bude mít velmi dlouhý let v horizontu, jako při použití stavitelné vrtule u F1D. Vše vyhořelo na problému, aby 1500 otáček bylo tou kevlarovou nití naskládáno na nepříliš velkém kuželu a hlavně na silách tahu gumy, která by se v trupu (nebo křídle) musela natahovat přes kladky, což by byly nemalé síly na lehkého oříška. Z cca 100 mm gumy 3x1 bys tuto musem vytáhnout na 800 mm a přes asi 4 kladky naskládat v trupu!