Stránka 2 z 7

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 31 led 2019 09:25
od Jiří Doležel
Roberte, rád čtu, že tě to nakoplo. Podle počtu objednávek to asi chytlo více lidí, k dnešnímu dni je to už přes dvacet..
V tomto směru jsem nic nezkoumal, jen jsem z čínské hračky vykuchal elektroniku a udělal stíňáka. Třeba se ozve někdo, kdo tomu rozumí :idea: Co jsme se bavili s kolegy na letišti při blbnutí s těmito modely, tak by kondíky neměly být nabíjeny větším napětím, než jmenovitým. I když já tedy ani po více jak sto startech stále na ty samé tři tužkové baterky nezaznamenal nějaký rozdíl..

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 01 úno 2019 07:56
od Ivan Horníček
3V ta rezerva je docela dobrá.

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 01 úno 2019 17:21
od Emil
Juro,

kondenzátory být nabíjeny napětím vyšším než jmenovitým být mohou. Některé ale jen jednou. U elektrolytických kondenzátorů (což jsou ty, které mají označení vývodů +/-). je jedna elektroda tvořena kovem, dieletktrikum (izolace mezi deskami) je tvořena nevodivým oxidovaným povrchem na něm a druhou elektrodu tvoří kyselina (tedy kyselinou nasycený papír). Při nabíjení vyšším napětím, než jmenovitým hrozí, že se dielektrikum prorazí a kyselina se rozloží na plyn. Proto bývá na hliníkovém povrchu (dně) vyseknutý křížek, ze strany kontaktů je to plastová (kdysi gumová) zátka. To je proto, aby kondenzátor "vysyčel" a nebouchnul.

Coby prapůvodně vyučený mechanik elektronik vím, že kondenzátory vydrží víc než jmenovité napětí (oblíbená kratochvíle studentů v dílnách - ulovit starý elektrolyt, připojit ho ke zdroji a dát mu co proto - buď vyšším napětím nebo přepólováním - to ten oxid tvořící dielektrikum rovnou rozpustilo).

Nabíjení vyšším jmenovitým napětím samozřejmě životnost kondenzátoru zkracuješ, ale v této aplikaci bych to neviděl jako to kritické.

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 03 úno 2019 16:38
od Martin Strejc
Modely poháněné motory s kondenzátory mne zaujaly tak, že jsem se přihlásil do tohoto fóra a pokusím se podělit se s tím, co jsem zjistil:
1) Nabíjení kondenzátorů
Pokud budete nabíjet kondenzátory pouze jmenovitým napětím, nehrozí ze žádné problémy ohledně bezpečnosti ani snižování životnosti
kondenzátorů: ALE: Bude to trvat poměrně dlouho (řádově minuta i déle) a pokud to budete nabíjet ještě s běžícím motorem, který neodpojíte
vypínačem, bude to ještě delší a plné kapacity dosáhnete těžko - napětí se prý bude takzvaně dělit - tohle jsem přejal, nejsem elektrotechnik.
Nabíjení mírným přepětím ( hovoříme třeba o tom, nabíjet kondenzátor o jmenovitém napětí 2,7 V baterií 4,5 V ,celkově by to prý nemělo být
víc než dvojnásobek jmenovitého napětí, tedy 6V už je dost!!)je možné, je rychlejší a podle míry přepětí zkracuje životnost, ale je třeba je
především ukončit ve správný čas, jednoduše když je kondenzátor plně nabitý.
Kolega v práci,který je elektroinženýr, mi ukázal takové video přednášky, kde se tímto zabývají. Tak dlouho jsem dělal hloupého a otravoval, až se
nade mnou slitoval a sestrojl mi tabulku v Excelu, podle které se dá doba nabíjení snadno určit. Tedy snadno, pokud správně určíte odpor obvodu,
protože tato veličina výpočet hodně ovlivňuje. ale i tak je to myslím přesnější, než někd zde na fóru uvedených 4-15 sekund. Protože sem na
fórum zřejmě nejdou vkládat přílohy v Exelu, pokud mi kdokoliv pošle svůj mail, pošlu mu tuto tabulku v Excelovské příloze zpět.
Můj mail je buď : martin.strejc.ck@seznam.cz , nebo: martin1963@centrum.cz, tedy pokud mi věříte, že to tak je, ale ten kolega je
fakt dobrý.
Jen tak pro kontrolu, jestli to odpovídá Vašim zkušenostem: nabíjení kondenzátoru o jmenovitém napětí 2,7 V, kapacitě 5 F, by se měl dle tohoto
výpočtu nabíjet napětím 4,5 V po dobu 10 sekund.
Do hry samozřejmě vstupují další faktory jako je vnitří odpor nabíjecí baterie a spousta dalších věcí, ale to už bychom se dostali někam do
složitých
výpočtů, které asi nikdo nechceme.
2)Bezpečnost při nabíjení
Koukal jsem na poměrně dost videí,kde přebíjeli kondenzátory hodně vysokými přepětími a proudy, až žhnuly přívodní vodiče Kondenzátory nikdy
neexplodovaly,jen se tak trochu nafoukli a tím zeslabeným dnem s křížkem,jak píše Emil si tak jako ufoukli "cosi" jako páru, nebo něco podobného.
Myslím, že by mělo stačit situovat kondenzátor v modelu tak, aby toto výfukové dno s křížkem při nabíjení směřovalo někam jinam, než do ruky
nebo do obličeje, nebo na jinou osobu.

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 03 úno 2019 19:26
od Ivan Horníček
Tento létá, tam ten bádá.
https://youtu.be/RVDlwRtkfR4

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 04 úno 2019 13:14
od Emil
Martine,

ta vypuštěná pára není pára, je to elektrolýzou rozložená kyselina, která v kondenzátoru je. Pekelně to smrdí, to mi věř. Některé kondenzátory oslabené dno nemají, těm vystřeluje plastová/gumová zátka ze strany kontaktů.

Výpočet jak dlouho se nabíjí/vybíjí kondenzátor není zas takový masakr... V éře excelu to bude ňamka: http://fei1.vsb.cz/kat420/vyuka/Bakalar ... vy_dej.pdf

Ten příklad s nabíjením je komplikovaný jen tím, že neznáme R (zatím). Pro ty, kteří si chtějí spočítat/změřit vnitřní odpor nabíjecích článků ještě trocha teorie. Třeba tady:
http://files.jmatousek.webnode.cz/20000 ... 0zákon.pdf
"Znalci" ohmova zákona vědí, že pro orientační změření vnitřního odporu baterie článků nebude potřeba ampérmetr, bude stačit změřit napětí naprázdno a pak při zátěži s rezistorem se známou hodnotou (raději dvě-tři měření s různým rezistorem). U=(U0*RZ)/(RI+RZ) (kde U je změřené napětí, U0 napětí naprázdno, RZ známý odpor v obvodu, RI vnitřní odpor)
Výsledné R pro stanovení času nabíjení je pak součtem změřeného vnitřního odporu a ESR kondenzátoru (ten se u low ESR pohybuje kolem 0,01 - 0,07 Ohmu, čerstvý alkalický článek má vnitřní odpor menší než 1 Ohm).

Pro praktické hodnoty pak bude dobré provést měření u čerstvých článků a u "vyžilých", protože časem vnitřní odpor roste.

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 04 úno 2019 13:57
od Emil
V příloze je jednoduchý Excel, Steve...
nabíjení.zip
(16.58 KiB) Staženo 113 x

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 04 úno 2019 16:49
od dumix
Možno sa to niekomu hodí,sú tam aj technické údaje
https://www.tme.eu/sk/katalog/pasivne-s ... _order=ASC
Dušan Miklovič

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 04 úno 2019 16:59
od Emil
PS.: A k tomu "upšouknutí". Pokud se to hodně přežene, pak to vypadá takto (to ale u těch malých nehrozí):

https://www.youtube.com/watch?v=0OIGz9gHCRI

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 04 úno 2019 19:21
od Martin Strejc
Díky za vysvětlení.Pořád je co se učit.

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 21 úno 2019 19:52
od Lubomir Koutny
Tak jsem se dočkal, ve sklípu od Jirky koupil za stovku toho číňana a dnes jeho pakšl předělal do Narvala. Číňan je z jemně pěněného plastu o tloušťce cca 2 mm, křídla i kormidla jsou prostě vyříznuta bez úpravy do profilu, trup v přední části je slepený ze tří kusů, elektroinstalace je fixována plastovou lepící páskou. Model je dodávaný v plastovém sáčku, který nebrání deformaci křídla a toto je pak dost pokroucené, po opravě se tyto deformace rády vrací . Letová hmotnost je cca 10g. Klouzavost modelu je velmi špatná asi tak 1:3. Po doplnění nabíječky čtyřmi tyčkovými bateriemi jsem zkusil na parkovišti motorový let. Postupně se mi podařilo vyladit model tak, že létal tři okruhy, doba letu byla asi 15s.
Pak následovala kanibalizuje celé elektriky a tato se přendá do Narvala, ten nyní má hmotnost 13 g. Protože můj Narval již byl zalétán jako házedlo, tak hned první motorový let s provizorní motorizací byl bez problémů, model jen mírně pohupoval. Následovalo jen mírné zkrácení zádě trupu, vyříznutí zářezů pro motor a kondenzátor, jejich přilepení vteřinovým lepidlem a zajištění lepící páskou. Klouzavost je oproti číňanovi nyní parádní, snad ještě lepší než u házedla. První motorové lety přináší uspokojení, hned první let po prvním krátkém nabití byl ve třech otevřených okruzích, model při pořádném nabití bude jistě potentní v soutěži letět požadovaných 30 s.

Re: Stínové polomakety poháněné kondenzátorem

Napsal: 21 úno 2019 21:12
od Lubomir Koutny
U typů letounů s tlačnou vrtulí je tato elekrizace snadná a vrtule i motor jsou chráněny před poškozením při přistání. Doporučuji tedy SAAB 21, Vultee KP-58, S.A.I. S.S.4, Curtiss XP-55. Naopak u typů s tažnou vrtulí, což je většina, jsou nutné úpravy. Kamil mluví o přepólování motoru - změna smyslu otáčení vrtule. Zatím jsem nedostal odpověď na dotaz, zda lze snadno stáhnout a pak opačně nasadit na osu vrtuli, jinak její účinnost bude nižší....