Stránka 1 z 1

Sopwith SNAIL

Napsal: 03 led 2020 10:52
od Lubomir Koutny
Nádherná a výborně létající Se.5a Roberta Coka byla pro mne inspirací také si postavit něco nového z WWI. Jenže ta Se-5a je zcela bezkonkurenčě nejvhodnější typ, má velkou VOP, velké lomení křídel do V, dosti dlouhý předek trupu, který je stavebně jednoduchý a přesně postavený oříšek vychází tedy relativně lehký i při velké ploše křídel. Navíc existují zcela dokonalé podklady. Jenže já nechtěl jen kopírovat Roberta, navíc asi by k jeho kvalitě dost u mého výtvoru dost chybělo, mé oči již jsou slabé.
Vybral jsem si tedy SNAIL, křídlo se salámovou konstrukcí žeber jsem dělal teprve podruhé, ale povedlo se, v kostře pevné a lehké. Horší to bylo s trupem oválného průřezu, kde tvar je dán velkým počtem podélníků na přepážkách a toto všechno něco váží. Docela mi dalo zabrat udělat v kostře správné kotvení spodních křídel do trupu a potřebný tvar horních a spodních pásků žeber křídla tak, aby to sedělo na trup. Ano, mohlo se to řešit jako deskriptivní práce, ale jednodušší je to udělat až přímo při stavbě. To jsou komplikace, které u hranatého trupu neexistují. Problémy barvení papíru Kashmir anilinkami mi pomohl nezištně řešit Robert, stejně jako jeho návod na to, aby znaky i bez obtisků vypadaly pěkně a věrně. No, samostatnou kapotolou je maketa sedmi válců motoru, to, co je na 3 pohledu je dost nepřesné, naštěstí jsem objevil kvalitní fotku tohoto motoru. Takže výsledek je věrnější než to co je na 3-pohledu.
Celý hotový model měl prázdnou váhu asi 10g, jenže na předek náboje vrtule se muselo nalepit 1,5 g olova, i tak byl model s minimálním svazkem o průžezu 2x 2,4 g/m o délce pouhých 280mm lehký na hlavu a velmi obtížně seříditelný. Takže přidáním dalšího 0,5 g již těžiště bylo ve správném místě. Jenže svazek byl při venkovní teplotě pod bodem mrazu slabý a i při natočení na 80% z maxima udělal jen jednu mírně stoupavou zatáčku do výšky asi 2m, pak horizont a přistání s většinou otáček. Šlo se domů, dokončil se výplet a udělal nový svazek, smyčka 2x 3,2 g/m o délce 290 mm, do kterého by se mělo maximálně vejít 1200 otáček při t= 25°C. Ovšem tato změna si vyžádala další velké dovažování na špici náboje vrtule, takže nyní je u Snaila letová již 16g. Znovu jsem šel na svůj malý plácek mezi paneláky, kde tráva byla pokryta jinovatkou. Natočil jsem 250 otáček a model hezky nasadil do zatáčky o průměru asi 10m a držel horizont. Na 500 otáček to již byl hezký stoupavý let do výšky asi 4m, pak výdrž v horizontu a po čtyřech okruzích přistání s nepatrným zbytkem otáček ve svazku. Délku letu odhaduji asi na 20s, takže na 1000 otáček v teple lze doufat v čas kolem 45s. V žádném případě nelze očekávat i při natočení na doraz časy přes 60s. Ona to opravdu není Se-5a, ale musím se spokojit s tím, že SNAIL hezky stabilně létá a může to být i v menší a úzké hale.