Curtiss R4

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Kowalsky
Reakce: 11
Příspěvky: 133
Registrován: 31 led 2016 15:05
Bydliště: Chvaletice, okr.Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Curtiss R4

Příspěvek od Kowalsky » 22 kvě 2020 20:06

Cvičný letoun předchůdce slavného Curtiss Jenny.
Přílohy
IMG_20200522_194657.jpg
IMG_20200522_195014.jpg
IMG_20200522_195057.jpg
IMG_20200522_195103.jpg
Curtiss_R4-p.jpg
1 Obrázek 1 Obrázek

Kowalsky
Reakce: 11
Příspěvky: 133
Registrován: 31 led 2016 15:05
Bydliště: Chvaletice, okr.Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Curtiss R4

Příspěvek od Kowalsky » 23 kvě 2020 20:30

Pokusné sestavení
Přílohy
IMG_20200523_150759.jpg
IMG_20200523_150750.jpg
IMG_20200523_150740.jpg
2 Obrázek

Triplane
Reakce: 6
Příspěvky: 298
Registrován: 17 zář 2010 17:47
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Curtiss R4

Příspěvek od Triplane » 25 kvě 2020 07:16

Rodí se tady krásná maketa. Jen takový pocit z fotek. Všiml jsem si toho, protože také stále dokola řeším podobný problém - chci mít model co nejpevnější, nic nepodcenit. :-) Jsou ale všechny ty výztužné trojúhelníky a nákližky vlastně nutné? S každým takovým kouskem balzy, který se "nacucá" lakem váha roste. Zdvojení žeber v místě lomení vzepětí křídel je podle mého u minimaket naprosto zbytečné, jen další váha navíc. Někdo dává v místě lomení o trochu silnější žebro, jiný prostě jen stejné žebro, jako je v celém křídle. Jak jsem psal, jen můj dojem. Jestli ti to pomůže, dobře, když ne, stav si po svém, jak to cítíš. Budu se těšit na pokračování stavby.
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1466
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Curtiss R4

Příspěvek od discobolos » 25 kvě 2020 07:53

Třeba výkližkem zalepené kouty na ocasních plochách se mi osvědčily, zvláště pokud nosníky svírají ostrý úhel. Potah se tam pak nemůže krabatit díky stahování ať už vlčeného papíru, nebo laku. Samozřejmě záleží na průřezu nosníku. Pokud je to více než 1,5x1,5 mm, už s tím potah většinou tak necvičí. Samozřejmě záleží na použitém papíru. Šustivý plyspan třeba stahuje extrémně, pokud se navlhčí. Japonské papíry, používané k restaurování, ne, ty se vlastně bez předešlého lehkého prolakování ani vlhčit nemohou, nemají pojivo.
Stejně tak koncové oblouky na křídlech jsou už většinou celkem tenké a mají občas problém udržet tah potahu.
Navíc, pokud někdo staví model pro radost (což je myslím tento případ), jeden dva gramy asi nemusí řešit. Tenhle typ má křídel dost. V poměru k velikosti mi dimenze kostry připadá adekvátní.
U chmelnic z období I.WW zesílení v místech spojovacích vzpěr je asi taky na místě. Horní křídlo drží jen na nich. Pokud se s modelem občas trochu nešetrněji přistane, pevnější konstrukce zabrání poškození.

Pokud bych něco upravil, pak jak to dělám já, rohové výkližky trochu zmenšil. Mám na to na 4mm špejli přilepený smirek, kterým výkližky zabrousím do oblouku. Ale je to spíše kosmetická úprava, váha odbroušeného materálu je asi zanedbatelné. Jen se mi to více líbí.

Honzo, máš to pěkné :) .
Máš to v nějakém měřítku? Dvacetinka vychází dost velká - 700mm rozpětí.
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Curtiss R4

Příspěvek od Steve » 25 kvě 2020 09:27

Jen tak mimochodem.. ..
Kromě čistoty stavby (taky se snažím) obdivuju hlavně "kulturu pracovního prostředí "....
Samozřejmě - občas provádím "mezioperační uklid", ale kam se hrabu.. . ;-)
Když všechen vercajk, materiál a pomůcky uklidím, zase je vše za chvíli venku :-)
0

Kowalsky
Reakce: 11
Příspěvky: 133
Registrován: 31 led 2016 15:05
Bydliště: Chvaletice, okr.Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Curtiss R4

Příspěvek od Kowalsky » 25 kvě 2020 19:56

Děkuji za komentáře a začnu postupně odpovídat.Ano na pevnosti mi opravdu záleží,nemám rád když se na modelu konstrukce deformuje vlivem vypínání potahu.Na váhu až tak nestavím stejně to neumím spočítat aby to bylo top.Stavím pocitově a tak jak jsem se to naučil a poučil z chyb. Jak píšeš pár gramů neřeším.Co se týká zesílení míst pro vzpěry dělám to tak vždy,snad jen tady je toho na centroplánu opravdu dost. Prostě chybička ale předělávat to už nebudu,nestojí to za tu práci a hlavně mě to nevadí.Pořádek na pracovním stole je pouze zdánlivý neboť pracuji na velké desce kterou podle potřeby ze stolu sundám se vším co na ní je a uklidím ji z dosahu focení.Jsem typem univerzálního modeláře který postaví skoro cokoli co se mu líbí.Jinak jsem začal potahovat 11g Kashmirem a zatím v pohodé. Za povšimnutí také stojí rozdíl umístění potahu horní části trupu na prvních fotkách a na těch následujících.Při polepování balsou jsem si špatně spočítal přepážky a potáhl to o jednu přepážku dozadu méně.Zjistil jsem to až při zkušebním usazení křídel protože mě nevycházel správně pilotní otvor.Tak šel celej vršek trupu dolů a udělat znovu.Postupně budu přidávat fotky jak to bude přibývat,nenašel jste někdo na netu nějaké zbarvení letounu,já nic nezjistil asi to bude klasika plátno a překližka.
0

dumix
Reakce: 8
Příspěvky: 71
Registrován: 31 led 2011 19:15
Bydliště: Nové Mesto n/Váhom, SK

Re: Curtiss R4

Příspěvek od dumix » 25 kvě 2020 21:19

Pekná prácička...Neviem,či už nie je neskoro,ale ja by som záves gumy posunul o jednu prepážku dopredu,menej dovažovania aj problémov pri manipulácii,ak plánujete naznačit maketové náhony výškovky
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Curtiss R4

Příspěvek od Pavel Stráník » 26 kvě 2020 09:17

"Má pravdu, předsedo" :lol: Ten závěs fakt posuň o jedno pole dopředu, pokud ještě nemáš potažený trup.
Jinak moc pěkné, líbí se mi to, fakt :P A nějak extrémně předimenzovaná mi ta kostra nepřijde, výkližky jsou potřeba, bez nich by se po vypnutí nadělaly škaredé a neodstranitelné vrásky.
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1466
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Curtiss R4

Příspěvek od discobolos » 26 kvě 2020 09:47

Našel jsem třeba tohle:
http://flyingmachines.ru/Images7/Putnam ... /124-1.jpg
s popiskem: R-4s were improved R-2sand were in production from 1916 into 1918. This is a special white-painted ambulance conversion with covered litter behind the cockpit.
Ale asi jsi to už našel taky. A to bys zase musel předělávat zadní kopkpit a už máš trup asi potažený.
0

Kowalsky
Reakce: 11
Příspěvky: 133
Registrován: 31 led 2016 15:05
Bydliště: Chvaletice, okr.Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Curtiss R4

Příspěvek od Kowalsky » 26 kvě 2020 12:02

Potažený trup nemám tak závěs posunout půjde. Co se týká zbarvení teď už dává smysl těch křížů namalovaných na plánku. Asi to udělám v přírodních barvách,beztak jsou ty letadla takhle nejhezčí. Pohraju si s motorem na něj je toho na internetu dost. Nehoním se za super výkonnou maketou ale za hezkým letadýlkem ze kterého budu mít radost. Budu doufat že to poletí.
0

Drahoslav Dvořák
Reakce: 7
Příspěvky: 134
Registrován: 03 bře 2017 13:49

Re: Curtiss R4

Příspěvek od Drahoslav Dvořák » 26 kvě 2020 13:58

Našel jsem tohle-je z fotky vidět, že nesl us znaky uprostřed křídla a trikoloru na směrovce. Jinak to vypadá na barvy materiálu, plechy možná šedé.
1024px-Curtiss_R-4L_1918.jpeg
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Curtiss R4

Příspěvek od Steve » 26 kvě 2020 19:40

Tipnul bych, že zbarvení bude stejné jako u nejznámější JN-4 Jenny.
Jen to podložit na bodování patřičnými podklady.
Pokud nebudou, tak pro radost to nevadí. Nebude to zjevný nesmysl.
A myslím, že i když se ke správným podkladům nakonec dostaneš (vždy až po dokončení modelu), tak budou zřejmě prakticky stejné.
0

Odpovědět