Guma

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Vladimír Alfery, Pavel Stráník

Odpovědět
Hugo
Reakce: 0
Příspěvky: 1398
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: Guma

Příspěvek od Hugo » 02 zář 2014 18:13

Honzo Č., díky za krásné a poučné čtení! Jen víc takových reportů.

...Tolik dolarů... to by bylo dálničních známek! :lol:

Honzo V., guma 2008 táhne? doma ještě nějakou mám, mně přijde jako bláto, ale nezkoušel jsem ji dost dlouho...
M.
0

Jan Čihák
Reakce: 0
Příspěvky: 9
Registrován: 26 led 2014 14:04
Bydliště: Planá nad Lužnicí

Re: Guma

Příspěvek od Jan Čihák » 03 zář 2014 09:36

Zdravím,
nevím jak je na tom guma z roku 2008, ale já psal o gumě z června roku 2001.
Jinak Stepan tam nebyl, tak nebylo co nakupovat.
H.
0

discobolos
Reakce: 0
Příspěvky: 1054
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Guma

Příspěvek od discobolos » 03 zář 2014 11:19

Mimochodem Honzo, na kolik tě přišly ty dva svazky ?
I když asi bych to mohl přibližně spočítat sám :lol: :lol: :lol:
Dušan
0

shark
Reakce: 0
Příspěvky: 548
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 03 zář 2014 12:26

O 2008 jsme se bavili u nás na baráku...

Jinak ale třeba na E-bay byla nedávno guma 2002, libra by vyšla i s dopravou do ČR snad na šest stovek (czk) a zájem o ní nebyl. A to má být dle testů velmi dobrá guma s velkou energií. Samo, že je otázka důvěryhodnosti prodávajícího a zda v balíku opravdu je to, co jest inzerováno...
0

shark
Reakce: 0
Příspěvky: 548
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 03 zář 2014 12:31

Ještě to tam visí . http://www.ebay.com/itm/FAI-Tan-II-Rubb ... _64wt_1170
0

shark
Reakce: 0
Příspěvky: 548
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 03 zář 2014 12:34

0

Lubomir Koutny
Reakce: 0
Příspěvky: 1285
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 03 zář 2014 19:48

Tak nevím, jak to Honza počítá, podle mně guma cca USD 10 + poštovné cca 35 = USD 45 ( tedy spíše 950 Kč)
0

Jan Čihák
Reakce: 0
Příspěvky: 9
Registrován: 26 led 2014 14:04
Bydliště: Planá nad Lužnicí

Re: Guma

Příspěvek od Jan Čihák » 03 zář 2014 20:24

discobolos píše:Mimochodem Honzo, na kolik tě přišly ty dva svazky ?
I když asi bych to mohl přibližně spočítat sám :lol: :lol: :lol:
Dušan
Dušane, ty dva svazky jsem dostal od dobrých kamarádů, kteří ji mají zásoby, ale neprodávají tento artikl, jinak prodávají úplně všechno.
Honza
0

shark
Reakce: 0
Příspěvky: 548
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 03 zář 2014 20:25

Jsem to psal popaměti, pak teprve našel odkaz. Každopádně jsem poukazoval na něco jiného, ne jestli to bylo šest, nebo devět stovek.
0

Vyvel
Reakce: 1
Příspěvky: 280
Registrován: 05 úno 2010 21:59
Bydliště: Říčany u Brna

Re: Guma

Příspěvek od Vyvel » 02 zář 2015 12:19

V posledním Volném letu je zmínka o gumě TAN SS 01/2015 jako velmi dobré. Byla dávána jako cena na letošním Openscale. Pokud jste ji už někdo zkoušel tak se podělte o názory. U Hořejšího je možná ještě ke koupi.
0

Jan Čihák
Reakce: 0
Příspěvky: 9
Registrován: 26 led 2014 14:04
Bydliště: Planá nad Lužnicí

Re: Guma

Příspěvek od Jan Čihák » 30 led 2016 14:28

Ahoj,
po nějaké době opět zveřejňuji jeden příspěvek z měření gumy i s textem z časopisu VL. Nechť je pro vás inspirací.

Guma Tan II ve srovnání s Tan Super Sport

Modelářská komunita je v dnešní době rozdělena na několik táborů, které se věnují nejrůznějším způsobům testování gum různých šarží. K sepsání tohoto článku mě inspirovala skutečnost, kterou nemohu v dnešním letecko-modelářském světě nevidět, a to ta, že je některými modeláři guma Tan II považována za jedinou použitelnou pro soutěžní létání. Tímto článkem bych chtěl uvést problematiku týkající se gumy Tan II a gumy Tan Super Sport. Nejprve několik faktů, o kterých jsem se zmínil již dříve, ale pro komplexnost je třeba je zopakovat.
Obě gumy produkoval/produkuje stejný americký výrobce, tedy firma, která má mimo velké gumárenské činnosti i malovýrobu, do které spadá i produkce gumy Tan Super Sport, dříve Tan II. Receptura gumy Tan II je již minulostí. To bylo jasné v okamžiku, kdy byla vyrobena první šarže (várka) gumy Tan Super Sport.
Modelářský svět, zvyklý na špičkovou gumu Tan II, byl najednou šokován a znechucen kvalitou gumy Tan Super Sport. Skutečností zůstává, že první šarže gumy Tan Super Sport a ještě předtím Tan Sport byly velmi „nepovedené“, respektive zdaleka nedosahovaly požadavků špičkových modelářů, kteří začali horlivě schraňovat gumu Tan II. Od té doby ale ve výrobě gumy Tan Super Sport nastal velmi výrazný progres. Můžeme o tom dlouho polemizovat, ale degradace gumy Tan II je nepopiratelná. S tím hraničí v dnešní době i její použitelnost.
Jak je známo, guma mění neustále své vlastnosti díky svému chemickému složení. To vše již bylo popsáno v časopise Volný let dříve. Jak tedy vypadají dnešní parametry gumy Tan II a Tan Super Sport. Stejně jako u gumy Tan II tak i u Tan Super Sport je vše závislé na šarži gumy. Různé šarže znamenají různou kvalitu samotné gumy, a tedy i námi použitých gumových motorů. I ve stejné šarži existují rozdíly mezi gumovými svazky, proč tomu tak ale je, bylo již také popsáno, a nechci, aby to bylo předmětem tohoto článku.
Jaký je ale podstatný rozdíl mezi gumou Tan II a Tan Super Sport? V dnešní době mohu konstatovat, že dobré šarže gumy Tan Super Sport jsou lepší, než průměrné šarže gumy Tan II. Pokud se jedná o skutečně špičkové šarže gumy Tan II, tak podle některých modelářů jsou to šarže 5/95, 5/97,10/97, 2/98,10/99, ale svazky z nich vyrobené jsou na pokraji použitelnosti, alespoň co se týká soutěžní kategorie F1B. O jiných kategoriích bych si ani nedovolil mluvit a chci zde zdůraznit, že tyto poznatky, co zde uvádím, vycházejí z testů jednotlivých svazků, které byly připraveny jako gumové svazky právě pro modely F1B.
Špičkové šarže gumy Tan Super Sport dosahují stejných nebo lepších energií, než svazky z průměrné gumy Tan II, ale zároveň nejlepší svazky z gumy Tan Super Sport jsou lepší než některé svazky z gumy Tan II, a to i z té, o které lze tvrdit, že je naprosto špičková. Ale i použití této špičkové gumy Tan II je omezené. Pokud vyberete z gumy Tan II ze špičkové šarže nejlepší svazky, ještě to neznamená automaticky úspěch. Představte si, že máte vybrané z nejlepší šarže gumy Tan II, která je dle vašeho měření energeticky nejlepší, ty nejlepší svazky – také energeticky nejlepší. To že je každý svazek i ze stejné šarže jiný, již víme a nebudu to podrobněji rozebírat. V případě gumy Tan II se stále častěji stává, že se gumu nepodaří natočita i při měření krouticího momentu a počtu otáček svazek praskne. To se stává i špičkovým letcům stále častěji, a především u šarží gumy Tan II. Vezmeme-li v úvahu, že jeden z nejlepších soutěžících v kategorii F1B v průběhu rozletu přetrhnul 10 svazků z gumy Tan II, a díky tomu nedokázal v pracovním čase odstartovat (mimochodem jednalo se o gumu 5/95).
Proto je v dnešní době velký otazník, zda ještě používat gumu Tan II do rozletů, kdy není dostatek času. Pravděpodobná alternativa se nabízí, využít několik svazků z gumy Tan II na rozlet a při přetržení několika svazků zvolit alternativu gumy Tan Super Sport jako jistotu. To neznamená, že nemůže prasknout i guma Super Sport, ale pokud na ní s jistotou dokážeme odlétnout většinu startů, pak ta pravděpodobnost je mnohem menší, obzvláště pokud dodržíme počet otáček a naměřený krouticí moment. To se pravděpodobnost úspěšně natočeného gumového svazku zvyšuje. Další známou skutečností je, že krouticí moment u gumy Tan II je na počátku menší než u gumy Tan Super Sport, ale tento moment guma Tan II drží po delší dobu. Proto pokud používáme pro rozlet gumu Tan II, není snahou dosáhnout stejného krouticího momentu jako u gumy Tan Super Sport. Ta bude mít na počátku mnohem menší krouticí moment, avšak jeho výdrž bude zhruba dvojnásobná oproti gumě Tan Super Sport. To zcela logicky znamená, že dosažená výška v motorovém letu bude větší a celý průběh motorového letu bude plynulejší. To je také důvod, proč od kolegů modelářů občas dostávám dotazy, jak to ti nejlepší dělají, že letí snad 15 sekund úplně kolmo. Není to způsobené ničím jiným, než dobrým seřízením modelu a také skutečností, že guma Tan II drží po delší dobu svůj krouticí moment. Se stejně dobrým seřízením bez použití gumy Tan II by to nebylo možné. I proto se liší časové sekvence při použití gumy Tan II a gumy Tan Super Sport, ale to není předmětem tohoto článku. Druhou charakteristikou gumy Tan II, respektive těch nejlepších svazků u nejlepších šarží je, že mají větší průtažnost a snesou tak větší počet otáček. Tuto skutečnost ocení především modeláři, kteří létají s halovými modely.
Pro venkovní létání, respektive pro kategorii F1B, není rozhodující, kolik se do svazku vejde otáček, ale jeho celková energie. O měření energie gumových svazků jsem se již také zmiňoval ve starších číslech Volného letu. Jen pro připomenutí opět zdůrazňuji, že každý svazek z každé šarže je jiný a tedy nejhorší svazek z té nejlepší šarže Tan II může být horší, než dobrý svazek z dobré šarže gumy Tan Super Sport.
Následující přehled v tabulce proto berte pouze jako orientační a naměřené energie jsou na svazcích pro kategorii F1B. Vždy je v tabulce uváděna energetická hodnota svazku (od každé šarže uvádím dva svazky – nejlepší a nejhorší, který jsem měl od dané šarže k dispozici). Berte prosím jednotlivé údaje pouze jako orientační. S vysokou pravděpodobností můžete nalézt ve stejné šarži energeticky odlišné svazky. Nesnažte se porovnávat různé druhy měření energií, v současné době neexistuje univerzální měření na kalibrovaném a unifikovaném přístroji. Údaje měření, které předkládám, slouží k mé osobní potřebě a možná v nich někteří z vás naleznou inspiraci, nebo pomoc při rozklíčování, které podobné šarže gumy jsou energeticky lepší. Pro ty, komu tento článek připadá nepřesný a nevyhovující, nechť jej vezme s rezervou. V lepším případě se pokusí o jiné energetické srovnání jednotlivých šarží gum, obzvláště pak gum Tan II, kde autor tohoto článku neměl dostatečné zásoby gumy na její testování. V neposlední řadě je nutné zdůraznit, že guma Tan II, obzvláště starší šarže, praskly i v průběhu testu a měření tak nebylo možné dokončit. Testování svazku probíhá pouze jeho natažením, a opětovným zkrácením za měření součinitele průtažnosti a snímáním tahu svazku. Svazky se tímto měřením nepoškozují ani neznehodnocují. Měření ale dokáže selektovat svazky, které by již nebylo možné pro soutěžní lety použít a s vysokou pravděpodobností by došlo k jejich destrukci v průběhu natáčení.

šarže Nejhorší svazek – průtažnost/energie Nejlepší svazek – průtažnost/energie
05/1995 312/127 334/148
08/1995 285/118 290/134
10/1997 298/129 312/147
02/1998 287/134 302/146
05/1999 314/132 340/143
10/1999 288/132 292/138
02/2000 291/126 302/135
06/2001 307/124 324/153
05/2002 301/135 320/150
02/2005 284/125 291/131
12/2007 299/127 306/132
08/2008 278/122 287/129
01/2009 292/126 303/136
06/2009 295/133 307/143
09/2009 285/132 290/135
01/2010 298/126 302/137
04/2010 297/131 299/134
11/2010 302/133 320/148
03/2011 265/122 278/129
07/2011 272/135 315/147
02/2013 302/128 307/137
07/2013 291/130 300/135
08/2013 274/134 285/136
03/2014 265/137 278/146
07/2014 290/137 302/139
09/2014 297/128 308/132
01/2015 295/136 310/138
04/2015 264/134 276/137
05/2015 277/134 287/138
SIG 299/135 305/137

Podíváme-li se na tabulku, je na první pohled evidentní skutečnost, že rozdíly v energii jsou u jedné šarže gumy Tan II podstatně větší než u gumy Tan Super Sport. Dále je vidět, že pouze ty nejlepší svazky z nejlepší šarže jsou energeticky významně lepší, než svazky z gumy Super Sport, ale není to pravidlem, že by každý svazek z nejlepší šarže gumy Tan II byl lepší, než svazek z gumy Tan Super Sport.
Jan Čihák
0

Lubomir Koutny
Reakce: 0
Příspěvky: 1285
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 30 led 2016 15:31

Gumičkář musí uznat hodnotu takového měření a smeknout před pracností. Jako bývalý pokojáčkář se musím zastat těch současných, při soutěži v hale nejsou takové problémy s pracovním časem jako u rozletu F1D. Pak tedy je rozhodující max. specifická energie gumy a méně důležitá její spolehlivost. Pak je zde lepší držení momentu u TAN II(menší hystereze), není třeba zvádat velkou momentovou špičku na počátku letu.
Něco jiného je létání s volnými modely venku, tam je důležitější správná volba okamžiku startu, než nějaké nepaně vyšší procento specifická energie gumy . Ne nadarmo říkám svým bažantům, že i ten docela slabý stoupáček je lepší než nejlepší guma. Naopak takové F1D, to je naprosto exaktní kategorie, podobně jako bývaly upoutané rychlostní modely, kde téměř vše záleželo na výkonu motoru a žádný klikař nemohl porazit mistra s nejvýkonnějším motorem.
0

Odpovědět