Stránka 2 z 5

Re: Potahování

Napsal: 27 úno 2013 13:05
od Robert Pajas
Jsou dvě základní možnosti:
1) Já potahuji všechny modely větší než 20 cm papírem Essaki (u nás pod obch. názvem Ply-span) - nepórézní, plechový, vyžaduje zkušenost s potahováním, pne, vráskuje, ale je lehký (max 15g/m2 ve výsledku)
2) Plnohodnotnou náhradou za Modelspan je dnes 11g-ový Kashmir (firma Ceiba) - porézní, "hodný", vyžaduje zkušenost s prolakováním (pak 15-18g/m2 komplet), jinak se dostanete ke 20-ti g/m2 ve výsledku

Re: Potahování

Napsal: 27 úno 2013 14:37
od papuch
v tatramodeli maju plyspan aj modelspan...asi zacnem plyspanom

Re: Potahování

Napsal: 27 úno 2013 19:52
od Hugo
Ptal bych se spíš na to, co tím chcete potahovat a co má model umět? Potahových materiálů je víc a myslím, že všechny co zde na stránkách byly odprezentované jsou osvědčené. M.

Re: Potahování

Napsal: 01 bře 2013 23:39
od Robert Pajas
Ano, souhlasím - plyspan bude na tu dvacetinku Partenavia zcela vyhovující, zvlášť pokud jej nemusíte shánět...

Re: Potahování

Napsal: 04 bře 2013 21:23
od discobolos
Když už je řeč o papírech.
Narazil z vás někdo na Esaki (bleispan) v zelené barvě?
Pro volňáskáře je to absurdní barva :lol: :lol: :lol: , u makety stíhačky z II.světové zajímavý podklad pod barvu.
Já na tenhle odstín narazil jen u anglánů či američanů. V tuzemsku zatím ne :( .
D

bleispan neexistuje

Napsal: 05 bře 2013 11:06
od Robert Pajas
Slovo BLEISPAN jsem asi rozšířil já a je to ŠPATNĚ,
správně se píše PLYSPAN

Zelená, hnědá a hlavně stříbrná jen ESAKI - tedy USA - stejně nejlevnější i s poštou...

Potahování

Napsal: 18 lis 2013 19:51
od glider
dobrý večer "páni modeláři"
Prý si má modelář zkusit snad všechno, takže proč né třeba RC mini-maketu, klasická stavba. Uvidíme časem, buď začnu modely zmenšovat na mnou přijatelnou mez, nebo zůstanu u těch větších, do 1m. Zatím mám obavu abych něčemu malému neuškodil dřív než to poletí. A jelikož je zde založené vlákno na téma "potahování" měl bych dotaz jaké výhody má vypínání potahu vodou před vyp. lakem? Konkrétně u modelspanu.
A dále jestli je nutné a případně čím přebrousit potah během vypínání mezi jednotl. nátěry vypínacím lakem.
Pročetl jsem zde spoustu užitečných rad a nápadů do začátku ale toto jsem zde nenašel (nebo špatně hledal) :oops:
Jinak Vaše modely jsou opravdu prvotřídní, smekám.
Díky za vaši radu a trpělivost se začátečníkem.

LETU ZDAR
Petr

Re: Potahování

Napsal: 18 lis 2013 21:44
od discobolos
Něco z toho co tě zajímá snad najdeš tady:
http://www.minimakety.cz/howto/2009/Potah/index.php
Proč vypínat vodou a ne lakem? Prostě proto, že některé papíry se tak dají vypnout lépe, některé jinak nevypneš.
Vše ale záleží od volby typu papíru.
Když jsi napsal svůj dotaz těsně za příspěvkem o Plyspanu, začnu s ním.
Je to papír tak hustý a neprosakující, že jej nitrolakem ani nelze lepit, prostě se lak skrz něj nedostane. Samozřejmě lze kostru podmáznout a rychle přiložit, ale zpravidla to někde uschne dřív, než to uděláš a pak je dost problém tam lak dostat (hlavně někde uprostřed). Takže lepit lze jinak, bílou lepící pastou (vodou ředěné Drago, či něco, co se dnes prodává), ředěným herkulesem či podobným lepidlem. Nejlepší je ale asi použít lepidlo na tapety v prášku, které se dá smíchat s vodou a z malé krabičky v ceně 50-190 Kč (podle typu) máš lepidla na potažení stovky modelů (tedy pokud se bavíme o minimaketách). No a pak po uschnutí vypnout vodou. Jen je třeba postupovat obezřetně, protože Plyspan se dost smršťuje a pokud máš měkkou či křehkou kostru, může ti ji dost zdeformovat.
U modelspanu bych to viděl tak, že je jedno, co použiješ. Nitrolak má výhodu v tom, že pokud máš papír barvený něčím, co voda rozpouští, nerozmaže se to, či nevzniknou fleky. Pokud je barva voděodolná, lze použít vypnutí vodou. Má to tu výhodu, že proces vypínání můžeš opakovat, dokud nejsi s vypnutím spokojen. U laku zafixuješ nějaký stav a pak už s tím zpravidla nejde dělat nic.
O práci s japonskými papíry se nebudu zmiňovat, ve výše uvedeném článku je to popsáno vyčerpávajícícm způsobem.
Stejně tak kondenzátorový papír, ale ten už asi dnes moc lidí nepoužívá pro jeho křehkost. Pokud ano, pak je to další z nepropustných materiálů, u kterého platí ještě více než u Plyspanu, že lakem jej neprosytíš. Nicméně po vypnutí jej lze zafixovat nitrolakem proti dalšímu pnutí a hlavně aby nenasakoval vodu z ovzduší a nepovoloval se.

Co se týče broušení mezi vrstvami laku, je třeba použít co nejjemněší smirkový papír, já osobně používám zrnitost 600, ale většinou ještě trochu obroušený (třeba na tvrdší balse). Ne ale zrnitosti přres 1000, to už je na leštění do lesku. Broušení je potřeba, každou vrstvou laku se zvednou chloupky, ty je potřeba obrousit. Samozřejmě je potřeba být opatrný při broušení poblíž jakýchkoli hran, abys papír neprobrousil (třeba na žebrech). Naopak pokud je potažena plná balsa, lze trošku přitlačit a broušením "srovnat" povrch.Samozřejmě vždy brousit tak, aby nebyl obroušen papír, ale jen lak a případné trčící chloupky.

To jsou alespoň moje zkušenosti.
Dušan

Re: Potahování

Napsal: 20 lis 2013 14:17
od glider
Díky za vyčerpávající info a odkaz.
Petr

Re: Potahování

Napsal: 20 lis 2013 18:39
od shark
Stav se někdy na Vodolce na pokec o potahování... :D

Re: Potahování

Napsal: 21 lis 2013 09:18
od glider
shark píše:Stav se někdy na Vodolce na pokec o potahování... :D
Ahoj,
Díky, takové pozvání se neodmítá ;)
Až bude na obzoru trochu volna tak se ozvu a domluvíme termín.
P.

Re: Potahování

Napsal: 17 pro 2013 20:10
od jirka64
Nazdar kluci!
Včera jsem psal do Platýzu,jestli nemají restaurátorský papír Tengujo Kashmir.Přišla odpověď,že jenom Mino Tengujo 9g/m2,rozměr archu 48x98 a cena 25Kč i s DPH.Nevíte někdo co je to zač? Roberte,Radku,Martine a spol.? Děkuju.