Něco z toho co tě zajímá snad najdeš tady:
http://www.minimakety.cz/howto/2009/Potah/index.php
Proč vypínat vodou a ne lakem? Prostě proto, že některé papíry se tak dají vypnout lépe, některé jinak nevypneš.
Vše ale záleží od volby typu papíru.
Když jsi napsal svůj dotaz těsně za příspěvkem o Plyspanu, začnu s ním.
Je to papír tak hustý a neprosakující, že jej nitrolakem ani nelze lepit, prostě se lak skrz něj nedostane. Samozřejmě lze kostru podmáznout a rychle přiložit, ale zpravidla to někde uschne dřív, než to uděláš a pak je dost problém tam lak dostat (hlavně někde uprostřed). Takže lepit lze jinak, bílou lepící pastou (vodou ředěné Drago, či něco, co se dnes prodává), ředěným herkulesem či podobným lepidlem. Nejlepší je ale asi použít lepidlo na tapety v prášku, které se dá smíchat s vodou a z malé krabičky v ceně 50-190 Kč (podle typu) máš lepidla na potažení stovky modelů (tedy pokud se bavíme o minimaketách). No a pak po uschnutí vypnout vodou. Jen je třeba postupovat obezřetně, protože Plyspan se dost smršťuje a pokud máš měkkou či křehkou kostru, může ti ji dost zdeformovat.
U modelspanu bych to viděl tak, že je jedno, co použiješ. Nitrolak má výhodu v tom, že pokud máš papír barvený něčím, co voda rozpouští, nerozmaže se to, či nevzniknou fleky. Pokud je barva voděodolná, lze použít vypnutí vodou. Má to tu výhodu, že proces vypínání můžeš opakovat, dokud nejsi s vypnutím spokojen. U laku zafixuješ nějaký stav a pak už s tím zpravidla nejde dělat nic.
O práci s japonskými papíry se nebudu zmiňovat, ve výše uvedeném článku je to popsáno vyčerpávajícícm způsobem.
Stejně tak kondenzátorový papír, ale ten už asi dnes moc lidí nepoužívá pro jeho křehkost. Pokud ano, pak je to další z nepropustných materiálů, u kterého platí ještě více než u Plyspanu, že lakem jej neprosytíš. Nicméně po vypnutí jej lze zafixovat nitrolakem proti dalšímu pnutí a hlavně aby nenasakoval vodu z ovzduší a nepovoloval se.
Co se týče broušení mezi vrstvami laku, je třeba použít co nejjemněší smirkový papír, já osobně používám zrnitost 600, ale většinou ještě trochu obroušený (třeba na tvrdší balse). Ne ale zrnitosti přres 1000, to už je na leštění do lesku. Broušení je potřeba, každou vrstvou laku se zvednou chloupky, ty je potřeba obrousit. Samozřejmě je potřeba být opatrný při broušení poblíž jakýchkoli hran, abys papír neprobrousil (třeba na žebrech). Naopak pokud je potažena plná balsa, lze trošku přitlačit a broušením "srovnat" povrch.Samozřejmě vždy brousit tak, aby nebyl obroušen papír, ale jen lak a případné trčící chloupky.
To jsou alespoň moje zkušenosti.
Dušan