Začátečníci
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1491
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Začátečníci
K tomu ohýbání v míste lomu obvodové linky.
Jak se psalo kdysi v Modeláři - v místě zlomu z vnější strany naříznout, lehce nalomit. Po kompletaci příček v místě zlomu zalepit.
Použitím tohoto postupu a za pomoci pravoúhlých trojúhelníků, kterými lze trup na plánku fixovat, jde dosáhnout požadovaného tvaru bez nepříjemných efektů. Kompletací na plánu se tak vyhneš "banánu" , protože při lepení stále kontroluješ dodržení osy.
Samozřejmě je potřeba přípravky přesouvat, podle toho kterou část trupu kompletuješ. Já osobně začínám místem pod křídly. Zkompletované a v místě zlomu nalomené bočnice za pomocí trojůhelníků v podobě dorazu vpředu i vzadu zajistím ve správné (a stejné) poloze. Zalepím příčky nahoře i dole a pak pokračuju s přední částí až po motorovou přepážku. Poté přemístím trojůhelníky a zkompletuju zadní část. Ukončím kompletaci zalepením motorové přepážky.
U hranatého trupu to není takový problém, zpravidla vždy jde najít rovnou hranu, na kterou se při kompletaci bočnice položí a zafixuje trojúhelníky. Pokud máš problém dodržet přímou linii na nějaké delší hraně, lze to v místě, kde se odchyluje od spávného tvaru, zafixovat připíchnutým kouskem balsové lišty (tedy souběžně s balsovým nosníkem bočnice místo pomocného trojúhelníku).
K lepení - od jisté doby používám postup, který na tomto webu kdysi ukázal Robert Pajas. Z modelíny na nesavé podložce vyrobím malou hroudu a do ní udělám něčím (já používám tužku z Bauhausu) sadu komolých dírek, do kterých si odliju pár kapek vteřiňáku. Do téže tužky ze zadní strany mám vraženu tenkou jehlu se zlomeným očkem, kterou nabírám vteřiňák a aplikuju jej, kde potřebuju. Dá se tak lepit opravdu jen to, co potřebuju, navíc se s jehlou v tužce dostanu i do hůře přístupných míst. Zatvrdlý vteřiňák na jehle je třeba čas od času sloupnout nebo opálit.
Jak se psalo kdysi v Modeláři - v místě zlomu z vnější strany naříznout, lehce nalomit. Po kompletaci příček v místě zlomu zalepit.
Použitím tohoto postupu a za pomoci pravoúhlých trojúhelníků, kterými lze trup na plánku fixovat, jde dosáhnout požadovaného tvaru bez nepříjemných efektů. Kompletací na plánu se tak vyhneš "banánu" , protože při lepení stále kontroluješ dodržení osy.
Samozřejmě je potřeba přípravky přesouvat, podle toho kterou část trupu kompletuješ. Já osobně začínám místem pod křídly. Zkompletované a v místě zlomu nalomené bočnice za pomocí trojůhelníků v podobě dorazu vpředu i vzadu zajistím ve správné (a stejné) poloze. Zalepím příčky nahoře i dole a pak pokračuju s přední částí až po motorovou přepážku. Poté přemístím trojůhelníky a zkompletuju zadní část. Ukončím kompletaci zalepením motorové přepážky.
U hranatého trupu to není takový problém, zpravidla vždy jde najít rovnou hranu, na kterou se při kompletaci bočnice položí a zafixuje trojúhelníky. Pokud máš problém dodržet přímou linii na nějaké delší hraně, lze to v místě, kde se odchyluje od spávného tvaru, zafixovat připíchnutým kouskem balsové lišty (tedy souběžně s balsovým nosníkem bočnice místo pomocného trojúhelníku).
K lepení - od jisté doby používám postup, který na tomto webu kdysi ukázal Robert Pajas. Z modelíny na nesavé podložce vyrobím malou hroudu a do ní udělám něčím (já používám tužku z Bauhausu) sadu komolých dírek, do kterých si odliju pár kapek vteřiňáku. Do téže tužky ze zadní strany mám vraženu tenkou jehlu se zlomeným očkem, kterou nabírám vteřiňák a aplikuju jej, kde potřebuju. Dá se tak lepit opravdu jen to, co potřebuju, navíc se s jehlou v tužce dostanu i do hůře přístupných míst. Zatvrdlý vteřiňák na jehle je třeba čas od času sloupnout nebo opálit.
0
Re: Začátečníci
Dobrý den.
prosím mohli by jste poradit, jak děláte kolečka pro minimakety?
Po mnohaleté modelářské pauze pustil do stavby modelu v měřítku 1:20. Je to Avia BA 122 podle plánku Rudolfa Drnce. Na tomto foru jsem našel spoustu informací, které mi se stavbou pomohly. Jen se mi nepodařilo zjistit, jak vlastně děláte kolečka.
Moje pokusy o vyřezání, nebo soustružení ve vrtačce nedopadly dobře. Nakonec jsem zkusil budoucí kolečko upnout pomocí podložek a šroubu M2 do vrtačky. Obráběl jsem Dremlem s malou cirkulárkou. Výsledek není úžasný, ale tato kolečka jsem použil.
Můžete poradit jak na to? Tuším, že chyba je tom upnutí pomocí šroubu, ale jak to udělat jinak? Jde o klasická kola, do vyplétaných kol se zatím pouštět nehodlám. Ale i tam je základem udělat přesnou obruč.
Díky Vladimír.
prosím mohli by jste poradit, jak děláte kolečka pro minimakety?
Po mnohaleté modelářské pauze pustil do stavby modelu v měřítku 1:20. Je to Avia BA 122 podle plánku Rudolfa Drnce. Na tomto foru jsem našel spoustu informací, které mi se stavbou pomohly. Jen se mi nepodařilo zjistit, jak vlastně děláte kolečka.
Moje pokusy o vyřezání, nebo soustružení ve vrtačce nedopadly dobře. Nakonec jsem zkusil budoucí kolečko upnout pomocí podložek a šroubu M2 do vrtačky. Obráběl jsem Dremlem s malou cirkulárkou. Výsledek není úžasný, ale tato kolečka jsem použil.
Můžete poradit jak na to? Tuším, že chyba je tom upnutí pomocí šroubu, ale jak to udělat jinak? Jde o klasická kola, do vyplétaných kol se zatím pouštět nehodlám. Ale i tam je základem udělat přesnou obruč.
Díky Vladimír.
- Přílohy
-
- 20210109_203655.jpg (52.16 KiB) Zobrazeno 12521 x
-
- 20210102_214302.jpg (92.84 KiB) Zobrazeno 12521 x
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1491
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Začátečníci
Já používám dřík k malé kotoučové pilce, asi taky příslušenství k Dremel. Je to kulatina asi 2,3 mm v průměru, na konci tlustší s vnitřním závitem M2. Takže asi něco podobného jako ty. Střední část kola-disk dělám z jednoho kusu balsy, obrousím na uvedeném nástroji (skrz vede šroub M2 přes podložky na obou stranách). Obruče, tedy plášť pneumatiky, mám slepený z několika pruhů/vrstev balsy s lety napříč. Ty se dají dobře za mokra ohýbat kolem disku. Lepeno nejlépe hustým lakem, disperzní lepidlo se špatně brousí. Podstatné je, aby balsa měla ve směru otáčení jakousi homogenitu-byla po obvodu stejně tvrdá. Pokud totiž brousíš kolo vyříznuté celé z jednoho kusu balsy, v místech kde jsou leta kolmo na brousící nástroj, je to tvrdší a kolo pak hází. Brousím papírem od zrnitosti 250 do 600, mám jej v ruce, ale možná na malém prkýnku by to bylo lepší.
Pokud chceš obrázek, najdeš jej tady:
http://www.minimakety.cz/howto/docs/mod ... _kola_.pdf
Díru po šroubu M2 pak vyvložkuju paírovou trubičkou, podle tloušťky hřídele (na té trubičku dělám).
Jinou metodu používá Jirka Doležel tady:
http://www.minimakety.cz/forum/viewtopic.php?f=6&t=578
Pak máš pneumatiky gumové jako originál.
Pokud chceš obrázek, najdeš jej tady:
http://www.minimakety.cz/howto/docs/mod ... _kola_.pdf
Díru po šroubu M2 pak vyvložkuju paírovou trubičkou, podle tloušťky hřídele (na té trubičku dělám).
Jinou metodu používá Jirka Doležel tady:
http://www.minimakety.cz/forum/viewtopic.php?f=6&t=578
Pak máš pneumatiky gumové jako originál.
0
Re: Začátečníci
Děkuju za rady i za inspiraci. Ten dřík z pilky to je hezký nápad, musím vyzkoušet.
Já jsem mezi tím využil čas na další pokusy. Vycházel jsem z toho, že ve vrtatčce brousit nejde, protože se točí pomalu. Pokud stáhnu kolečko na šroub mezi podložky tak se obtisknou do balzy a pak to musím opravovat (namočit a vyžehlit)
Dopracoval jsem se k následujícímu
Kolečka dělám z balzové překližky lepené zředěným Kanagonem. Na kolečka pro Avii jsem použil tři vrstvy balzy 2 mm.
Do Dremla upnu špejli o průměru 3 mm, srovnám a začistím konec. Do špejle jde kupodivu jednoduše provrtat díru 0,5 - 0,8mm pro osu kola. Pak na osu nasadím polotovar kolečka, vyrovnám ho a přilepím řídkým vteřiňákem.
Brousím smirkem na prkýnku i v ruce, občas používám i další nástroje - různé nože, jehlové pilníky a pod. Kolo se dá odříznout v točícím se Dremlu nožem a nebo lupenkovou pilkou. Následuje hledání pod stolem kam roztočené kolo spolehlivě zajede.
Zjistil jsem, že lepšího výsledku dosáhnu, když nejdříve udělám samotnou pneumatiku a následně do ní vysoustružím střed. Pneumatiku jsem odřezával v Dremlu na vyšší otáčky pomocí lámacího nože.
Je to sice dvojnásobek práce, ale pneumatika jde lépe nabarvit a celé kolečko vypadá mnohem líp, než z jednoho kusu.
No a takhle to dopadlo
Na malá kolečka (tato mají průměr 30 mm) se dá špejle jako unašeč použít. Zkoušel jsem průměr 50 mm a ukroutil jsem ji. Tady bude potřeba použít např. v minulém příspěvku zmíněný dřík z kotoučové pilky. Ten nápad se mi fakt líbí.
Jinak Avie pomalu pokračuje
Já jsem mezi tím využil čas na další pokusy. Vycházel jsem z toho, že ve vrtatčce brousit nejde, protože se točí pomalu. Pokud stáhnu kolečko na šroub mezi podložky tak se obtisknou do balzy a pak to musím opravovat (namočit a vyžehlit)
Dopracoval jsem se k následujícímu
Kolečka dělám z balzové překližky lepené zředěným Kanagonem. Na kolečka pro Avii jsem použil tři vrstvy balzy 2 mm.
Do Dremla upnu špejli o průměru 3 mm, srovnám a začistím konec. Do špejle jde kupodivu jednoduše provrtat díru 0,5 - 0,8mm pro osu kola. Pak na osu nasadím polotovar kolečka, vyrovnám ho a přilepím řídkým vteřiňákem.
Brousím smirkem na prkýnku i v ruce, občas používám i další nástroje - různé nože, jehlové pilníky a pod. Kolo se dá odříznout v točícím se Dremlu nožem a nebo lupenkovou pilkou. Následuje hledání pod stolem kam roztočené kolo spolehlivě zajede.
Zjistil jsem, že lepšího výsledku dosáhnu, když nejdříve udělám samotnou pneumatiku a následně do ní vysoustružím střed. Pneumatiku jsem odřezával v Dremlu na vyšší otáčky pomocí lámacího nože.
Je to sice dvojnásobek práce, ale pneumatika jde lépe nabarvit a celé kolečko vypadá mnohem líp, než z jednoho kusu.
No a takhle to dopadlo
Na malá kolečka (tato mají průměr 30 mm) se dá špejle jako unašeč použít. Zkoušel jsem průměr 50 mm a ukroutil jsem ji. Tady bude potřeba použít např. v minulém příspěvku zmíněný dřík z kotoučové pilky. Ten nápad se mi fakt líbí.
Jinak Avie pomalu pokračuje
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1491
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Začátečníci
Na větší kolo lze použít jako upínací tyč uhlíkovou trubku 2/1. Jen do ní vždy zasunu kousek 1mm ocelového drátu, aby ji sklíčidlo nepoškodilo.
Používám to i na brousení části kuželu na vrtule stíhaček z II.ww, zatím to vždy vydrželo.
Samozřejmě pak hřídel kola musí být 0,9-1mm, jinak by to házelo. Tedy na 1mm je potřeba vnitřní otvor trubky trochu zvětšit vrtákem, jinak to jde ztuha a kolo by se netočilo.
K zamaskování nepravidelně natřené obruče kola jsem začal používat nastříkané kolečko z papíru, které nalepím v místě disku. To vyřezávám OLFA kružítkem/nožem.
Pokud trefíš střed špejle vrtákem jen tak v ruce, tak to klobouk dolů. Já to zkoušel a asi jsem nešika .
Ono vrtat vrtákem 0,5mm je trochu legrace, stačí malá nepřesnost a vrták uletí, zlomí se.
Používám to i na brousení části kuželu na vrtule stíhaček z II.ww, zatím to vždy vydrželo.
Samozřejmě pak hřídel kola musí být 0,9-1mm, jinak by to házelo. Tedy na 1mm je potřeba vnitřní otvor trubky trochu zvětšit vrtákem, jinak to jde ztuha a kolo by se netočilo.
K zamaskování nepravidelně natřené obruče kola jsem začal používat nastříkané kolečko z papíru, které nalepím v místě disku. To vyřezávám OLFA kružítkem/nožem.
Pokud trefíš střed špejle vrtákem jen tak v ruce, tak to klobouk dolů. Já to zkoušel a asi jsem nešika .
Ono vrtat vrtákem 0,5mm je trochu legrace, stačí malá nepřesnost a vrták uletí, zlomí se.
0
Re: Začátečníci
Uhlíková tyčka je dobrý nápad na další pokusy
Vrtání špejle jsem zkusil a ono to šlo překvapivě jednoduše. Dremla mám puštěného na nižší otáčky, zarovnám čelo špejle a pak mám pocit, že otáčející špejle si vrták ustředí sama a po zavrtání ho vede tak, že je možné vrtat hodně hluboko a vrták bude pořád v ose. Natočil jsem to na video, ale těch 15 vteřin má 30MB a tak ho sem nevložím. Ale je na něm vidět, jak při pohledu z druhé strany jsem strašně mimo osu a točící se špejle si vrták stejně srovná do osy.
Ještě mě to vedlo k jednomu experimentu - vrtat pomocí pružinového drátu. Zkoušel na obyčejné kulaté špejli z papírnictví. A jde to také. První pokus s průměrem 0,8. Nic jsem nebrousil, jen jsem nechal špičku tak jak je po uštípnutí. Jde to o něco hůř než vrtákem, ale drát se neláme a dá se vrtat tím samým, který pak použiju jako osu.
Nejmenší "vrták" se mi povedl udělat s drátu o průměru 0,2 (Asi začnu místo koleček vyrábět jehly na akupunkturu).
Vrtání špejle jsem zkusil a ono to šlo překvapivě jednoduše. Dremla mám puštěného na nižší otáčky, zarovnám čelo špejle a pak mám pocit, že otáčející špejle si vrták ustředí sama a po zavrtání ho vede tak, že je možné vrtat hodně hluboko a vrták bude pořád v ose. Natočil jsem to na video, ale těch 15 vteřin má 30MB a tak ho sem nevložím. Ale je na něm vidět, jak při pohledu z druhé strany jsem strašně mimo osu a točící se špejle si vrták stejně srovná do osy.
Ještě mě to vedlo k jednomu experimentu - vrtat pomocí pružinového drátu. Zkoušel na obyčejné kulaté špejli z papírnictví. A jde to také. První pokus s průměrem 0,8. Nic jsem nebrousil, jen jsem nechal špičku tak jak je po uštípnutí. Jde to o něco hůř než vrtákem, ale drát se neláme a dá se vrtat tím samým, který pak použiju jako osu.
Nejmenší "vrták" se mi povedl udělat s drátu o průměru 0,2 (Asi začnu místo koleček vyrábět jehly na akupunkturu).
0
Re: Začátečníci
Celé kouzlo je v tom, že se musí vrtákem do roztočené špejle (ne přiložit a pak teprv roztočit), když se špejle točí, je střed vidět. Doporučoval bych vrták nechat koukat co nejméně, v případě, že se netrefíte úplně přesně se vrták neprohne, ale udělá nepatrně větší díru. Jak už tam je aspoň důlek, může být vrták delší a sám sklouzne do středu.
0
Re: Začátečníci
Video můžeš uložit na YouTube a dát odkaz.
Taky někdy vrtám drátkem - důležitá je uštípnutá strana - ploška vytvoří správný "vrták do dřeva".
Ale mám i vrtáčky 0.2 a 0,3mm. Jsou dobré třeba na provrtání páskového žebra pro výplet bez rozštípnutí.
A nátěr obruče - pokud přece jen natíráš kolo z jednoho kusu, jde "nasadit" štětec a (i v prstech) točit kolečkem.
Lepší je pochopitelně upnutí v něčem s malými otáčkami.
Hrnčíři takto malují linky na vázy a pod.
Taky někdy vrtám drátkem - důležitá je uštípnutá strana - ploška vytvoří správný "vrták do dřeva".
Ale mám i vrtáčky 0.2 a 0,3mm. Jsou dobré třeba na provrtání páskového žebra pro výplet bez rozštípnutí.
A nátěr obruče - pokud přece jen natíráš kolo z jednoho kusu, jde "nasadit" štětec a (i v prstech) točit kolečkem.
Lepší je pochopitelně upnutí v něčem s malými otáčkami.
Hrnčíři takto malují linky na vázy a pod.
0
Re: Začátečníci
Avie je moc pěkná!
Kolečka taky dělám stejně soustružením pneumatiky a středu každé zvlášť. Ještě mám 2 tipy:
1) jako hřídel středu kola používám injekční jehlu příslušného průměru jehly podle použitého drátu na hřídel podvozku. Při broušení slouží k uchycení do Dremela a po odfrézování přesahů slouží jako ložisko hřídele podvozku.
2) mezi pneumatiku a střed kola (nebo výplet v případě vyplétaných kol) používám jakýsi ráfek z hnědé lepící pásky. Osvědčilo se mi vytvořit pásek o příslušné hloubce (podle tloušťky pneumatiky) ze dvou slepených vrstev lepicí pásky, který se vlepí zevnitř do pneumatiky a vytvaruje se přesně do podoby tvaru ráfku - jde to hezky tvarovat, protože páska je vlhká. Vypadá to moc dobře a vytváří to zajímavý detail. Obzvlášť pěkně to vypadá u vyplétaného kolečka.
Snad to je srozumitelné.
Kolečka taky dělám stejně soustružením pneumatiky a středu každé zvlášť. Ještě mám 2 tipy:
1) jako hřídel středu kola používám injekční jehlu příslušného průměru jehly podle použitého drátu na hřídel podvozku. Při broušení slouží k uchycení do Dremela a po odfrézování přesahů slouží jako ložisko hřídele podvozku.
2) mezi pneumatiku a střed kola (nebo výplet v případě vyplétaných kol) používám jakýsi ráfek z hnědé lepící pásky. Osvědčilo se mi vytvořit pásek o příslušné hloubce (podle tloušťky pneumatiky) ze dvou slepených vrstev lepicí pásky, který se vlepí zevnitř do pneumatiky a vytvaruje se přesně do podoby tvaru ráfku - jde to hezky tvarovat, protože páska je vlhká. Vypadá to moc dobře a vytváří to zajímavý detail. Obzvlášť pěkně to vypadá u vyplétaného kolečka.
Snad to je srozumitelné.
0
Re: Začátečníci
Díky spoustě rad získaných tady na foru a několika dnům, kdy počasí bylo stavebně modelářské je Avia hotová a připravená na zálet.
Model Avia BA 122 je postavený podle plánku dvacetinky od Rudolfa Drnce z edice Modelář, původně pohon gumovým svazkem.
Nyní jako RC model o rozpětí 430 mm, řízená směrovka a výškovka, letová váha 42g. Na povrchovou úpravu tiskem jsem použil podklady od Roberta Pajase, které vyšly v RCM.
Model Avia BA 122 je postavený podle plánku dvacetinky od Rudolfa Drnce z edice Modelář, původně pohon gumovým svazkem.
Nyní jako RC model o rozpětí 430 mm, řízená směrovka a výškovka, letová váha 42g. Na povrchovou úpravu tiskem jsem použil podklady od Roberta Pajase, které vyšly v RCM.
Re: Začátečníci
Krásná práce! Kromě samotného modelu se mi líbí i hodnotné moderní využití dnes už v podstatě historického plánku.
Můžu poprosit o informaci o použitém RC vybavení? Díky.
Můžu poprosit o informaci o použitém RC vybavení? Díky.
0
-
- Reakce: 38
- Příspěvky: 1212
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Začátečníci
Máš to moc hezké. Ale jsem zvědavý jak s tím budeš bojovat v letu, na to že nemáš řízená křidélka tak to véčko není největší, aspoň co je z fotek patrné.
0