Příspěvek
od Lubomir Koutny » 03 úno 2023 10:57
Musím se přiznat, že je to mou vinou, že autor perfektního třípohledu tohoto letounu věnoval spoustu času práce zatím zbytečně. Zkusím to vysvětlit. Vedl jsem kroužek leteckých modelářů v Bystrci, Mimo chlapce od 10 do 15 let se mi tam přihlásil jeden dospělý ing. Kamil Pitra pracující ve vojenském výzkumu a také auto modelář, který si chtěl vyzkoušet létající modely. Nejprve si postavil soutěžní model P-30 Maruška, podle mého výkresu, který mu stejně jako i ostatním výborně létal. Pak již chtěl stavět minimakety. Vybral si plovákový Deperdusin 1914 a velmi pěkně jej podle mého plánku dvacetinky postavil, bohužel vinou velkého prohnutí profilu křídla, objemným plovákům a nepříliš velké ploše VOP byla tato dvacetinka málo stabilní. Ono by se to velmi zlepšilo, pokud by se za odtokovku VOP nalepilo 10 mm tenkého celuloidu, To ovšem Kamil odmítal a model odložil. Říkal jsem mu o fantasticky létající dvacetince IAR 820 žáka Alberta Stehlíka a že existuje jeho vylepšená verze s motorem M601, tedy s delší přídí, která je ještě vhodnější. Kamil si připravil materiál a já podle toho třípohledu nakreslil stavební výkres dvacetinky, Ale pak se něco zvrtlo a Kamil začal stavět old-timera BV min Albatros D-V podle nějakého starého plánku, model byl těžký a nelétavý a že dalším jeho výtvorem bude Fw-190, říkal jsem mu, ano Fw-190 D Dora dlouhý čumák je velmi vhodný typ, jenže on postavil Fw-190A na kterém se mu líbil marking a pak model těžký na zadek musel hodně dovažovat ve předu. letově nic moc. Na IAR již nedošlo, Kamil se přihlásil do plachtařského kurzu a také organizoval dvě soutěže dvacetinek, další přerušil covid a pak asi i nezájem, takže tradiční jarní soutěž dvacetinek v kalendáři smčr roku 2023 chybí a chybí tam i podzimní soutěž.