Třípohled na IAR 828

Poptávka, nabídka a upozornění na nalezené podklady ke stavbě minimaket

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od Lubomir Koutny » 08 čer 2012 17:39

Tak jsem trochu měřil a počítal. Plocha křídla IAR 827, které je asi zcela totožné s IAR 828 TP je 29 m2, při známém rozpětí 14 m nám pak vychází střední hloubky křídla 2, 07 m, protože u trupu je strejk (trojúhelníkový přechod jenž se počítá do plochy i s jeho průmětem do trupu), pak ta hloubka obdélníkové části bude asi rovné 2, 00 m. Údajná délka trupu IAR 827 je 8,8 m (ale při počítání se střední hloubkou to vychází na 8,91 m). Délka trupu od počátku strejku po konec SOP a ta by měla být stejná pro oba typy je pak 7,082 m. Délka přídě od počátku strejku po začátek trupu bez vrtule je u 827 1, 9 m a u 828 TP 2,32 m. Vezmeme li do úvahy úpravu VOP, pak již můžeme ten 3-pohled kreslit. Rád bych, pokud to udělá, někdo, kdo tomu dá potřebnou štábní kulturu. Já jsem již vše promítl do svého plánku dvacetinky a musel celou příď překreslit (nyní je o 15 mm kratší).
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 08 čer 2012 21:53, celkem upraveno 1 x.

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od Pavel Stráník » 08 čer 2012 21:25

Před časem, když jsem ještě uvažoval o stavbě této předlohy coby dvacetinky, jsem z řady různých dokumentací a těch pár fotek co existují zplodil toto:
Beze jména.png
Beze jména.png (103.16 KiB) Zobrazeno 3915 x
Myslím že to by bylo docela stravitelné i po formální stránce.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od Lubomir Koutny » 08 čer 2012 22:40

Naprosto perfektní práce Pavle. Budu moc vděčný pokud se ujmeš toho IAR 828 TP. Snad ti trochu pomohou i ty údaje, co jsem naměřil a spočítal, ale máš pravdu, že rozhodující jsou dobré fotky přesně z boku.
0

akademikrichard
Reakce: 0
Příspěvky: 253
Registrován: 12 úno 2010 20:54
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od akademikrichard » 08 čer 2012 22:48

Tak mám to teda dokreslit nebo ne?? :-D:-D:-D
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od Pavel Stráník » 09 čer 2012 08:07

To víš že to máš dokreslit, já to sem dával jen jako ukázku, ten IAR mě jednak neoslovuje, jednakmám rozkreslených několik dalších typů které mě mnohem víc lákají a pak ty už to máš rozdělané, tak to dotáhni :)
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od Lubomir Koutny » 10 čer 2012 16:48

Nějak nám to vázne, takže prozatím jsem zkompiloval z třípohledu I.A.R. - 827 a fotky I.A.R. -828TP svůj ubohý 3-pohled tohoto letounu. Nemá to potřebnou kvalitu, ani přesnost. To hlavně proto, že již originální 3-pohled IAR - 827 má špatný poměr mezi délkou a výškou trupu, takže jsem si vědomý, že ten trup by měl být správně asi o 4% vyšší ! Dále viz příloha :
Přílohy
iar 827.jpg
iar 827.jpg (28.54 KiB) Zobrazeno 3785 x
3p iar 828.jpg
3p iar 828.jpg (24.74 KiB) Zobrazeno 3785 x
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 10 čer 2012 21:59, celkem upraveno 4 x.

akademikrichard
Reakce: 0
Příspěvky: 253
Registrován: 12 úno 2010 20:54
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od akademikrichard » 10 čer 2012 17:54

pracujeme na tom:-)
Přílohy
muska.JPG
muska.JPG (19.15 KiB) Zobrazeno 3823 x
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od Lubomir Koutny » 10 čer 2012 22:07

Ano, pro bokorys je třeba striktně vycházet z té fotky brané přímo z boku. Délka bez vrtule pak by měla být 9,402 m. Vůbec bych se nevzrušoval nad tím, že z fotky vychází ten bokorys v místě kabiny a před ní vyšší, myslím, že je to tak správné (tak to mám i na svém plánku dvacetinky, kde jsem to tehdy střílel od pasu), ten 3-pohled I.A.R. - 827 je typický pro podobné rumunské podklady, tedy značně nepřesný.
Pro přesné rozměry je nutné vycházet ze známých technických dat : rozpětí 14 a plocha 29 m2, pak není problém vypočítat střední a skutečnou hloubku obdélníkové části křídla = 2,00 +-0,05m a z toho ta délka trupu bez vrtule 9,402 +- 0,2 m. Pokud jde o půdorys, pak si myslím, že ta moje muška je dost blízko skutečnosti. Menší problém pak je, že tento letoun prodělal určitý vývoj, který je vidět i na fotkách.
Pokud ještě létal s motorem M 601 tak tvar výfukoého potrubí byl jiný (typický pro ten motor), než je nyní na vystavovaném torzu, jiná byla třílistá vrtule (asi běžná z L 410), měnily se malé lapače na horní straně kapoty a možná i dole. Měnilo se barevné provedení a na jedné černobílé fotce je vidět na náběžné hraně křídla nějaká lišta (rušič vztlaku, nebo snad slot ?). Ale to jsou již detaily a stavitel se musí rozhodnout, jak bude jeho dvacetinka vypadat, ze kterého období života prototypu...
Nevím zda ta tvoje kreba bude dělaná v autocadu, či jiném programu, ani tomu pořádně nerozumím. Nicméně pár připomínek k tomu, co je naznačeno mám již nyní :
- motorový ktyt je z rozvinutelných ploch, zřejmě pouze ohýbaných, bez potřeby lisovat (takže ten půdorys je špatný)
- již při vkládání obrysových čar bylo jasné, že autorovi u té spodní linky kapoty motoru ujela ruka, takže se tam objevilo nemístné prohnutí dovnitř, očekával bych, že toto bude při dalším postupu opraveno, ale ona chyba je i v pokračování....
- takže v půdorysu musí správně na rozdíl od tvé mušky musí být motorový kryt přímkový od vrtule až po křídlo (ve skutečnosti je to kornout), teprve pak tam snad může být nějaká křivka...
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1466
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od discobolos » 11 čer 2012 10:12

Jsem jen pozorovatel, tak bych se asi do toho neměl míchat...
Ale dle fotek je kryt motoru z několika částí, které v součtu nedávají přímkové linie. Pan akademik jen kopíruje linie z fotek.
predek_zleva.jpg
predek_zleva.jpg (76.25 KiB) Zobrazeno 4345 x
predek_zprava.jpg
predek_zprava.jpg (62.19 KiB) Zobrazeno 4345 x
0

akademikrichard
Reakce: 0
Příspěvky: 253
Registrován: 12 úno 2010 20:54
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od akademikrichard » 11 čer 2012 10:17

http://i45.servimg.com/u/f45/11/85/02/18/img_0012.jpg
http://i46.servimg.com/u/f46/11/86/89/89/p5010034.jpg
http://i45.servimg.com/u/f45/11/85/02/18/img_9812.jpg

Nene, autorovi neujela ruka autor obkreslil fotku a s těma rozvinutelnýma plochama to taky není úplně ono od konce nápisu TURBOPROPULSOR se toho už moc v jednom směru naohýbat nedá.

červená čára je přímka od vrtule po křídlo; bílá čára je obkreslený obrys z fotky
Přílohy
porovnani.JPG
porovnani.JPG (127.47 KiB) Zobrazeno 4345 x
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od Pavel Stráník » 11 čer 2012 11:16

Já bych řekl že pravda je někde uprostřed - jedná se o soustavu několika rozvinutelných prvků - komolých kuželů. Myslím že obliny tam žádné nejsou, ta bílá čára by měla být čarou lomenou s lomy v místě kde na sebe ty jednotlivé díly navazují. Taky si myslím že to vyrobili "kovářskou" metodou, žádné přípravky a kopyta na to asi nedělali.
0

akademikrichard
Reakce: 0
Příspěvky: 253
Registrován: 12 úno 2010 20:54
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Třípohled na IAR 828

Příspěvek od akademikrichard » 11 čer 2012 11:49

s tím souhlasím až na ten dekl úplně vpředu u vrtule ten mi přijde trochu "křivej"
Přílohy
prednidekl.JPG
prednidekl.JPG (40.49 KiB) Zobrazeno 4244 x
0

Odpovědět