Třípohled na IAR 828
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Třípohled na IAR 828
Tak jsem trochu měřil a počítal. Plocha křídla IAR 827, které je asi zcela totožné s IAR 828 TP je 29 m2, při známém rozpětí 14 m nám pak vychází střední hloubky křídla 2, 07 m, protože u trupu je strejk (trojúhelníkový přechod jenž se počítá do plochy i s jeho průmětem do trupu), pak ta hloubka obdélníkové části bude asi rovné 2, 00 m. Údajná délka trupu IAR 827 je 8,8 m (ale při počítání se střední hloubkou to vychází na 8,91 m). Délka trupu od počátku strejku po konec SOP a ta by měla být stejná pro oba typy je pak 7,082 m. Délka přídě od počátku strejku po začátek trupu bez vrtule je u 827 1, 9 m a u 828 TP 2,32 m. Vezmeme li do úvahy úpravu VOP, pak již můžeme ten 3-pohled kreslit. Rád bych, pokud to udělá, někdo, kdo tomu dá potřebnou štábní kulturu. Já jsem již vše promítl do svého plánku dvacetinky a musel celou příď překreslit (nyní je o 15 mm kratší).
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 08 čer 2012 21:53, celkem upraveno 1 x.
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1181
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Třípohled na IAR 828
Před časem, když jsem ještě uvažoval o stavbě této předlohy coby dvacetinky, jsem z řady různých dokumentací a těch pár fotek co existují zplodil toto:
Myslím že to by bylo docela stravitelné i po formální stránce.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Třípohled na IAR 828
Naprosto perfektní práce Pavle. Budu moc vděčný pokud se ujmeš toho IAR 828 TP. Snad ti trochu pomohou i ty údaje, co jsem naměřil a spočítal, ale máš pravdu, že rozhodující jsou dobré fotky přesně z boku.
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 253
- Registrován: 12 úno 2010 20:54
- Bydliště: Ústí nad Orlicí
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1181
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Třípohled na IAR 828
To víš že to máš dokreslit, já to sem dával jen jako ukázku, ten IAR mě jednak neoslovuje, jednakmám rozkreslených několik dalších typů které mě mnohem víc lákají a pak ty už to máš rozdělané, tak to dotáhni
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Třípohled na IAR 828
Nějak nám to vázne, takže prozatím jsem zkompiloval z třípohledu I.A.R. - 827 a fotky I.A.R. -828TP svůj ubohý 3-pohled tohoto letounu. Nemá to potřebnou kvalitu, ani přesnost. To hlavně proto, že již originální 3-pohled IAR - 827 má špatný poměr mezi délkou a výškou trupu, takže jsem si vědomý, že ten trup by měl být správně asi o 4% vyšší ! Dále viz příloha :
- Přílohy
-
- iar 827.jpg (28.54 KiB) Zobrazeno 3787 x
-
- 3p iar 828.jpg (24.74 KiB) Zobrazeno 3787 x
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 10 čer 2012 21:59, celkem upraveno 4 x.
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 253
- Registrován: 12 úno 2010 20:54
- Bydliště: Ústí nad Orlicí
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Třípohled na IAR 828
Ano, pro bokorys je třeba striktně vycházet z té fotky brané přímo z boku. Délka bez vrtule pak by měla být 9,402 m. Vůbec bych se nevzrušoval nad tím, že z fotky vychází ten bokorys v místě kabiny a před ní vyšší, myslím, že je to tak správné (tak to mám i na svém plánku dvacetinky, kde jsem to tehdy střílel od pasu), ten 3-pohled I.A.R. - 827 je typický pro podobné rumunské podklady, tedy značně nepřesný.
Pro přesné rozměry je nutné vycházet ze známých technických dat : rozpětí 14 a plocha 29 m2, pak není problém vypočítat střední a skutečnou hloubku obdélníkové části křídla = 2,00 +-0,05m a z toho ta délka trupu bez vrtule 9,402 +- 0,2 m. Pokud jde o půdorys, pak si myslím, že ta moje muška je dost blízko skutečnosti. Menší problém pak je, že tento letoun prodělal určitý vývoj, který je vidět i na fotkách.
Pokud ještě létal s motorem M 601 tak tvar výfukoého potrubí byl jiný (typický pro ten motor), než je nyní na vystavovaném torzu, jiná byla třílistá vrtule (asi běžná z L 410), měnily se malé lapače na horní straně kapoty a možná i dole. Měnilo se barevné provedení a na jedné černobílé fotce je vidět na náběžné hraně křídla nějaká lišta (rušič vztlaku, nebo snad slot ?). Ale to jsou již detaily a stavitel se musí rozhodnout, jak bude jeho dvacetinka vypadat, ze kterého období života prototypu...
Nevím zda ta tvoje kreba bude dělaná v autocadu, či jiném programu, ani tomu pořádně nerozumím. Nicméně pár připomínek k tomu, co je naznačeno mám již nyní :
- motorový ktyt je z rozvinutelných ploch, zřejmě pouze ohýbaných, bez potřeby lisovat (takže ten půdorys je špatný)
- již při vkládání obrysových čar bylo jasné, že autorovi u té spodní linky kapoty motoru ujela ruka, takže se tam objevilo nemístné prohnutí dovnitř, očekával bych, že toto bude při dalším postupu opraveno, ale ona chyba je i v pokračování....
- takže v půdorysu musí správně na rozdíl od tvé mušky musí být motorový kryt přímkový od vrtule až po křídlo (ve skutečnosti je to kornout), teprve pak tam snad může být nějaká křivka...
Pro přesné rozměry je nutné vycházet ze známých technických dat : rozpětí 14 a plocha 29 m2, pak není problém vypočítat střední a skutečnou hloubku obdélníkové části křídla = 2,00 +-0,05m a z toho ta délka trupu bez vrtule 9,402 +- 0,2 m. Pokud jde o půdorys, pak si myslím, že ta moje muška je dost blízko skutečnosti. Menší problém pak je, že tento letoun prodělal určitý vývoj, který je vidět i na fotkách.
Pokud ještě létal s motorem M 601 tak tvar výfukoého potrubí byl jiný (typický pro ten motor), než je nyní na vystavovaném torzu, jiná byla třílistá vrtule (asi běžná z L 410), měnily se malé lapače na horní straně kapoty a možná i dole. Měnilo se barevné provedení a na jedné černobílé fotce je vidět na náběžné hraně křídla nějaká lišta (rušič vztlaku, nebo snad slot ?). Ale to jsou již detaily a stavitel se musí rozhodnout, jak bude jeho dvacetinka vypadat, ze kterého období života prototypu...
Nevím zda ta tvoje kreba bude dělaná v autocadu, či jiném programu, ani tomu pořádně nerozumím. Nicméně pár připomínek k tomu, co je naznačeno mám již nyní :
- motorový ktyt je z rozvinutelných ploch, zřejmě pouze ohýbaných, bez potřeby lisovat (takže ten půdorys je špatný)
- již při vkládání obrysových čar bylo jasné, že autorovi u té spodní linky kapoty motoru ujela ruka, takže se tam objevilo nemístné prohnutí dovnitř, očekával bych, že toto bude při dalším postupu opraveno, ale ona chyba je i v pokračování....
- takže v půdorysu musí správně na rozdíl od tvé mušky musí být motorový kryt přímkový od vrtule až po křídlo (ve skutečnosti je to kornout), teprve pak tam snad může být nějaká křivka...
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1466
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Třípohled na IAR 828
Jsem jen pozorovatel, tak bych se asi do toho neměl míchat...
Ale dle fotek je kryt motoru z několika částí, které v součtu nedávají přímkové linie. Pan akademik jen kopíruje linie z fotek.
Ale dle fotek je kryt motoru z několika částí, které v součtu nedávají přímkové linie. Pan akademik jen kopíruje linie z fotek.
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 253
- Registrován: 12 úno 2010 20:54
- Bydliště: Ústí nad Orlicí
Re: Třípohled na IAR 828
http://i45.servimg.com/u/f45/11/85/02/18/img_0012.jpg
http://i46.servimg.com/u/f46/11/86/89/89/p5010034.jpg
http://i45.servimg.com/u/f45/11/85/02/18/img_9812.jpg
Nene, autorovi neujela ruka autor obkreslil fotku a s těma rozvinutelnýma plochama to taky není úplně ono od konce nápisu TURBOPROPULSOR se toho už moc v jednom směru naohýbat nedá.
červená čára je přímka od vrtule po křídlo; bílá čára je obkreslený obrys z fotky
http://i46.servimg.com/u/f46/11/86/89/89/p5010034.jpg
http://i45.servimg.com/u/f45/11/85/02/18/img_9812.jpg
Nene, autorovi neujela ruka autor obkreslil fotku a s těma rozvinutelnýma plochama to taky není úplně ono od konce nápisu TURBOPROPULSOR se toho už moc v jednom směru naohýbat nedá.
červená čára je přímka od vrtule po křídlo; bílá čára je obkreslený obrys z fotky
- Přílohy
-
- porovnani.JPG (127.47 KiB) Zobrazeno 4347 x
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1181
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Třípohled na IAR 828
Já bych řekl že pravda je někde uprostřed - jedná se o soustavu několika rozvinutelných prvků - komolých kuželů. Myslím že obliny tam žádné nejsou, ta bílá čára by měla být čarou lomenou s lomy v místě kde na sebe ty jednotlivé díly navazují. Taky si myslím že to vyrobili "kovářskou" metodou, žádné přípravky a kopyta na to asi nedělali.
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 253
- Registrován: 12 úno 2010 20:54
- Bydliště: Ústí nad Orlicí
Re: Třípohled na IAR 828
s tím souhlasím až na ten dekl úplně vpředu u vrtule ten mi přijde trochu "křivej"
- Přílohy
-
- prednidekl.JPG (40.49 KiB) Zobrazeno 4246 x
0