Aerosport Qail
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aerosport Qail
Nezmýlil jsem se, když jsem počítal, že do debaty zasáhne i Petr Faitl a provedl to opět způsobem sobě vlastním :
"Když není problém podle jediné fotografie vytvořit kompletní rekonstrukci trupu IAR a prý to bude akceptovatelné , pak mi není úplně jasné, proč se kolem jednoho krytu, který vypadá zadokumentovaný (fotky jsou příliš malé) dělají takové tanečky."
Tak tedy k tomu IAR 828 existuje 3-pohled letounu AIR 827, ze kterého adaptací na motor M-601, vznikl typ AIR 827TP a z něj minimální úpravou (jediná jasně viditelná je přidání okna kabiny vzadu za sloupkem a možná i jiné umístění malých otvorů nasávání vzduchu, případně detail přídě za vrtulovým kuželem. Onen 3-pohled IAR-827 je celkem slušné kvality (na rumunské poměry a od toho, co jsem naměřil na fotkách, se odlišuje chybou ve výšce trupu asi 4%. Existují nejméně 3 velmi dobré fotky torza 828 brané přímo z boku a ty jsou nesrovnatelně přesnější než jakákoliv odborná publikace vydaná v Rumunsku (mám knihu CONSTRUCTII AERONAUTICE ROMANESTI 1905-1970), kvalita tamních 3-pohledů je slušně řečeno různorodá, po pravdě většinou zoufalá : například u R.M.-9 jsou rozdíly mezi poměrem rozměrů křídlo/trup na 3-pohledu a technickými daty více jak 30% !!! Existuje dalších 5 barevných fotek AIR 828, braných z jiných úhlů a jedna ČB fotka z doby kdy letoun létal. Takže z uvedených podkladů šikovný technik je schopný provést rekonstrukci výkresu trupu AIR-828 na nesrovnatelně vyšší úrovni, než jakou mají původní rumunské podklady.
Pro úplnost bych se Petra rád zeptal, zda někdy viděl dokumentaci, kterou od svých letounů dávala naše fabrika Aero v době první republiky.
Pokud ne, pak doporučuji navštívit tzv. Krumbachovu sbírku v brněnském Technickém museu - vede ji ing. Břinek. A pak se nebudeš stačit divit. Ing. Krumbach to vysvětloval tak, že Aero tyto záměrně deformovalo, aby konkurence nemohla kopírovat....
Ještě k velikosti fotek : zde jsou malé, protože jsem je musel zmenšit (omezené pixely), chceš li vidět velké, tak si to otevři na internetu...
S tím, co zde píše Honza Vodička plně souhlasím. Ano, zjednodušená stavebnice Aerosporta byla větší jak dvacetinka, dobře se stavěla a hezky létala. Samozřejmě, že ona zjednodušení by byla na soutěžích silně penalizována, je otázkou, zda by se přivřelo oko nad nedodržením měřitka, skoro bych řekl, že u žáků v Brně ano. Nicméně moji chlapci s Aerosporty snad ani na soutěžích nelétali. Jméno Jitka Křivánková mi nic neříká a ono těch holek s dvacetinkami zase až tak moc na soutěžích nebylo (pokud si vzpomínám tak jen : Boháčová, Koutná, Pernicová, Kratochvílová/Vávrová a naposledještě jedna, co létala v Brně s nějakou dvacetinkou ze stavebnice od Hackera).
Nakreslil jsem plánek dvacetinky větší o +10% a udělal stavebnici, kde je vše, včetně onoho složitého krytu motoru, vrtule zkácená IGRA 150. Dnes již nevím, kdo ji na OPENSCALE 2012 vyhrál. Doufám, že ji postaví a za rok Aerosporta z této stavebnice uvidíme létat. Nyní do plánku dokreslím i verzi s jednoduchým tvarem přídě a obnaženým motorem, udělám další stavebnici jako vzorový kus pro nové bažanty v kroužku. Uvidíme, jak se osvědčí, inu blbovzdorný Komet to asi nebude.
"Když není problém podle jediné fotografie vytvořit kompletní rekonstrukci trupu IAR a prý to bude akceptovatelné , pak mi není úplně jasné, proč se kolem jednoho krytu, který vypadá zadokumentovaný (fotky jsou příliš malé) dělají takové tanečky."
Tak tedy k tomu IAR 828 existuje 3-pohled letounu AIR 827, ze kterého adaptací na motor M-601, vznikl typ AIR 827TP a z něj minimální úpravou (jediná jasně viditelná je přidání okna kabiny vzadu za sloupkem a možná i jiné umístění malých otvorů nasávání vzduchu, případně detail přídě za vrtulovým kuželem. Onen 3-pohled IAR-827 je celkem slušné kvality (na rumunské poměry a od toho, co jsem naměřil na fotkách, se odlišuje chybou ve výšce trupu asi 4%. Existují nejméně 3 velmi dobré fotky torza 828 brané přímo z boku a ty jsou nesrovnatelně přesnější než jakákoliv odborná publikace vydaná v Rumunsku (mám knihu CONSTRUCTII AERONAUTICE ROMANESTI 1905-1970), kvalita tamních 3-pohledů je slušně řečeno různorodá, po pravdě většinou zoufalá : například u R.M.-9 jsou rozdíly mezi poměrem rozměrů křídlo/trup na 3-pohledu a technickými daty více jak 30% !!! Existuje dalších 5 barevných fotek AIR 828, braných z jiných úhlů a jedna ČB fotka z doby kdy letoun létal. Takže z uvedených podkladů šikovný technik je schopný provést rekonstrukci výkresu trupu AIR-828 na nesrovnatelně vyšší úrovni, než jakou mají původní rumunské podklady.
Pro úplnost bych se Petra rád zeptal, zda někdy viděl dokumentaci, kterou od svých letounů dávala naše fabrika Aero v době první republiky.
Pokud ne, pak doporučuji navštívit tzv. Krumbachovu sbírku v brněnském Technickém museu - vede ji ing. Břinek. A pak se nebudeš stačit divit. Ing. Krumbach to vysvětloval tak, že Aero tyto záměrně deformovalo, aby konkurence nemohla kopírovat....
Ještě k velikosti fotek : zde jsou malé, protože jsem je musel zmenšit (omezené pixely), chceš li vidět velké, tak si to otevři na internetu...
S tím, co zde píše Honza Vodička plně souhlasím. Ano, zjednodušená stavebnice Aerosporta byla větší jak dvacetinka, dobře se stavěla a hezky létala. Samozřejmě, že ona zjednodušení by byla na soutěžích silně penalizována, je otázkou, zda by se přivřelo oko nad nedodržením měřitka, skoro bych řekl, že u žáků v Brně ano. Nicméně moji chlapci s Aerosporty snad ani na soutěžích nelétali. Jméno Jitka Křivánková mi nic neříká a ono těch holek s dvacetinkami zase až tak moc na soutěžích nebylo (pokud si vzpomínám tak jen : Boháčová, Koutná, Pernicová, Kratochvílová/Vávrová a naposledještě jedna, co létala v Brně s nějakou dvacetinkou ze stavebnice od Hackera).
Nakreslil jsem plánek dvacetinky větší o +10% a udělal stavebnici, kde je vše, včetně onoho složitého krytu motoru, vrtule zkácená IGRA 150. Dnes již nevím, kdo ji na OPENSCALE 2012 vyhrál. Doufám, že ji postaví a za rok Aerosporta z této stavebnice uvidíme létat. Nyní do plánku dokreslím i verzi s jednoduchým tvarem přídě a obnaženým motorem, udělám další stavebnici jako vzorový kus pro nové bažanty v kroužku. Uvidíme, jak se osvědčí, inu blbovzdorný Komet to asi nebude.
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 14 čer 2012 09:59, celkem upraveno 4 x.
Re: Aerosport Qail
Dobrý den, mám jednu otázku, kde je možné nalézt plán Aerosport model, který se používá k výrobě Igra. Byl bych rád, pokud někdo má pošlete mi na mail. Děkuji vám!
S pozdravem,
Ljuba
S pozdravem,
Ljuba
0
Re: Aerosport Qail
v trochu lepšej kvalite je aj tu
http://www.rckozmodrom.com/Volnemodely/ ... 281%29.jpg
http://www.rckozmodrom.com/Volnemodely/ ... 281%29.jpg
0
Re: Aerosport Qail
[quote="Lubomir Koutny"]Nezmýlil jsem se, když jsem počítal, že do debaty zasáhne i Petr Faitl a provedl to opět způsobem sobě vlastním :
"Když není problém podle jediné fotografie vytvořit kompletní rekonstrukci trupu IAR a prý to bude akceptovatelné , pak mi není úplně jasné, proč se kolem jednoho krytu, který vypadá zadokumentovaný (fotky jsou příliš malé) dělají takové tanečky."
Samozřejmě, ale už podruhé. A proč? Protože chci pomoci. Nechápu tedy tu averzi a předem odmítavé stanovisko.
Jestliže se připouští to, že se podklady vytváří na základě fotek, a nezáleží na tom, jak kvalitní byly původní podklady, do kterých se roubuje jiná verze, pak nechápu, proč by nešlo použít monografii Qailu, neboť diskutovaná verze je stále Quail, který se liší pouze detaily, které je však vhodné podchytit.
Jestliže z jednoho IAR udělám druhé, pak už je to zásadní zásah a pokud se nepletu, pravidla říkala něco o stavbě podle oficiálně vydaných nebo autorizovaných podkladech. Monografie Quailu doplněná fotkami skutečného kusu s drobnými úpravami toto splňuje. Pokud vezmu výkres IAR 828, ze kterého vznikl 827 a ten byl ještě upraven a z tohoto dělám vlastní podklady a JE to akceptovatelné, pak nechápu, proč to u Quaila nejde.
Pro úplnost bych se Petra rád zeptal, zda někdy viděl dokumentaci, kterou od svých letounů dávala naše fabrika Aero v době první republiky.
Ano, viděl. A nejen od Aera. Tuhle story znám taky. Dostanu se občas k různé dokumentaci různé kvality, aktuálně L-4H a nebo Zlin Z-1 a pod. Kamarádi navíc mají kontakty v archivu Moravanu a spousta věcí se ví, jen nejsou podchyceny. Informací je mezi lidmi dost, včetně zkušeností, co se nikde neobjeví. Např. se stačilo zeptat na onoho L-4H, co se ptal Robert na jeho metalízu a ejhle! Kamarád se zná s chlapem, co ji dělal. Stejně tak označení tohoto kusu a důvody. A tak je to i s jinými typy.
Třeba Z-37 Čmelák taky dostal turbo, ale byl to původní drak, jen s úpravami a označením, teprve z něj vznikl zásadními úpravami už odlišný Z-137. Představa, že bych si do původního výkresu namaloval delší příď a na soutěži s tím uspěl, je pro mě neobvyklá...Pokud to ale bodovači uznají, není to už moje věc. Pak jsou ale obstrukce u AQ zbytečné, to je proti tomu brnkačka.
Nedivím se tedy, že pravidla jsou jedna věc a skutečný stav věci, který se aktuálně řeší je věc druhá.
A sorry, psát, že prostě něco chci, co neexistuje a říkat těm, co se snaží pomoci, že si dělají srandu..... Jsem zvědavý kolik lidí příště bude hledat a snažit se, pokud dostanou takovou odpověď.
Já budu asi zase tak hloupý a pokusím se, i když předem budu tušit....Dobře mi tak!
"Když není problém podle jediné fotografie vytvořit kompletní rekonstrukci trupu IAR a prý to bude akceptovatelné , pak mi není úplně jasné, proč se kolem jednoho krytu, který vypadá zadokumentovaný (fotky jsou příliš malé) dělají takové tanečky."
Samozřejmě, ale už podruhé. A proč? Protože chci pomoci. Nechápu tedy tu averzi a předem odmítavé stanovisko.
Jestliže se připouští to, že se podklady vytváří na základě fotek, a nezáleží na tom, jak kvalitní byly původní podklady, do kterých se roubuje jiná verze, pak nechápu, proč by nešlo použít monografii Qailu, neboť diskutovaná verze je stále Quail, který se liší pouze detaily, které je však vhodné podchytit.
Jestliže z jednoho IAR udělám druhé, pak už je to zásadní zásah a pokud se nepletu, pravidla říkala něco o stavbě podle oficiálně vydaných nebo autorizovaných podkladech. Monografie Quailu doplněná fotkami skutečného kusu s drobnými úpravami toto splňuje. Pokud vezmu výkres IAR 828, ze kterého vznikl 827 a ten byl ještě upraven a z tohoto dělám vlastní podklady a JE to akceptovatelné, pak nechápu, proč to u Quaila nejde.
Pro úplnost bych se Petra rád zeptal, zda někdy viděl dokumentaci, kterou od svých letounů dávala naše fabrika Aero v době první republiky.
Ano, viděl. A nejen od Aera. Tuhle story znám taky. Dostanu se občas k různé dokumentaci různé kvality, aktuálně L-4H a nebo Zlin Z-1 a pod. Kamarádi navíc mají kontakty v archivu Moravanu a spousta věcí se ví, jen nejsou podchyceny. Informací je mezi lidmi dost, včetně zkušeností, co se nikde neobjeví. Např. se stačilo zeptat na onoho L-4H, co se ptal Robert na jeho metalízu a ejhle! Kamarád se zná s chlapem, co ji dělal. Stejně tak označení tohoto kusu a důvody. A tak je to i s jinými typy.
Třeba Z-37 Čmelák taky dostal turbo, ale byl to původní drak, jen s úpravami a označením, teprve z něj vznikl zásadními úpravami už odlišný Z-137. Představa, že bych si do původního výkresu namaloval delší příď a na soutěži s tím uspěl, je pro mě neobvyklá...Pokud to ale bodovači uznají, není to už moje věc. Pak jsou ale obstrukce u AQ zbytečné, to je proti tomu brnkačka.
Nedivím se tedy, že pravidla jsou jedna věc a skutečný stav věci, který se aktuálně řeší je věc druhá.
A sorry, psát, že prostě něco chci, co neexistuje a říkat těm, co se snaží pomoci, že si dělají srandu..... Jsem zvědavý kolik lidí příště bude hledat a snažit se, pokud dostanou takovou odpověď.
Já budu asi zase tak hloupý a pokusím se, i když předem budu tušit....Dobře mi tak!
0
Re: Aerosport Qail
Děkujeme za vaši pomoc, tento model jsem záď dal 85 "ve většině základní škole, jsem si ho od té doby a mají touhu to udělat znovu.shark píše:Jestli to stačí... http://rc-model.rajce.idnes.cz/Stare_do ... Modela_aj/
Děkuji ještě jednou.
S pozdravem,
Ljuba
0
Re: Aerosport Qail
Děkujibrano píše:v trochu lepšej kvalite je aj tu
http://www.rckozmodrom.com/Volnemodely/ ... 281%29.jpg
0
Re: Aerosport Qail
Ljubomir, už tady někde byl odkaz na stáhnutí plánku ale nemůžu přijít na to kde.Pošli adresu, napíšu Ti odkaz.
Zdenek
Zdenek
0
Re: Aerosport Qail
Tady je můj e-mailová adresa luxair.ljuba@gmail.comZdenek píše:Ljubomir, už tady někde byl odkaz na stáhnutí plánku ale nemůžu přijít na to kde.Pošli adresu, napíšu Ti odkaz.
Zdenek
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aerosport Qail
Tak dělám již druhou stavebnici Aerosport Quail. Tentokrát již s jednoduchým předkem a obnaženým motorem. Je to jednodušší, ale když vidím těch 22 titěrných žeber křídla, tak je mi jasné, že to nemůže stavět žádný bažant jako svou první dvacetinku. Takže padlo rozhodnutí Quail se v kroužku začátečníků u mně stavět nebude. Na druhé straně je pravda, že v obou kroužcích budeme zápasit s nedostatkem místa, velký Komet je neskladný. Musí to být něco menšího. Chvíli jsem uvažoval i o HL-2, ale usazovat křídlo na vzpěrový systém bez přípravku není nic snadného ani pro dospěláka, natož pro začátečníka. Honzík Sekera vyhrál před rokem stavebnici Volksplane VP-1, stavěl to v kroužku celý rok. Stačilo nechat jej chvíli bez dozoru a již na tom něco zvrtal. Nicméně nakonec Volksplane v jakés, takés kvalitě dokončil a já mu ho v sobotu na OPENSCALE, ještě ve větru zalétal, létá mu docela hezky. Takže malý, jednoduchý dolnoplošník nevadí.
Nyní jsem našel něco ještě jednoduššího, také dolnoplošného a je to celé červené, to bude éro pro mé bažanty. Nezůstalo u nakreslení plánku dvacetinky, ale začal jsem připravovat stavebnici. Pak mi to nedalo a došel jsem k názoru, že pro chlapce by možná bylo lepší předvést vzorový kus, aby viděli, jak má dvacetinka vypadat a jak také létá, takže zatím je to v kostře. V bokorysu je to hezké éro, ale v půdorysu ten tlustý trup moc krásy nepobral, uvidíme jak to bude létat...
Existuje více variant tohoto letounu, některé mají tříkolý podvozek a koncové desky na křídle, jiné zase kabinu vyloženě hranatou, bez zaoblení atd.
Nyní jsem našel něco ještě jednoduššího, také dolnoplošného a je to celé červené, to bude éro pro mé bažanty. Nezůstalo u nakreslení plánku dvacetinky, ale začal jsem připravovat stavebnici. Pak mi to nedalo a došel jsem k názoru, že pro chlapce by možná bylo lepší předvést vzorový kus, aby viděli, jak má dvacetinka vypadat a jak také létá, takže zatím je to v kostře. V bokorysu je to hezké éro, ale v půdorysu ten tlustý trup moc krásy nepobral, uvidíme jak to bude létat...
Existuje více variant tohoto letounu, některé mají tříkolý podvozek a koncové desky na křídle, jiné zase kabinu vyloženě hranatou, bez zaoblení atd.
- Přílohy
-
- L-Eaves.jpg (16.34 KiB) Zobrazeno 3910 x
-
- Skeeter.JPG (86.41 KiB) Zobrazeno 3912 x
-
- Skeet.JPG (59.16 KiB) Zobrazeno 3912 x
0