Roland XVI
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 37
- Příspěvky: 790
- Registrován: 07 úno 2010 12:47
- Bydliště: Praha
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Roland XVI
Děkuji za podporu. Jsem přesvědčený, že tam patří a rozhodnutý jej tam dát. Ještě jsem také požádal o názor pana Balouse.
0
-
- Reakce: 54
- Příspěvky: 485
- Registrován: 06 úno 2010 21:05
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Roland XVI
1) V popisu který cituje Jirka se píše:
…The darkness of the finish make me believe the plywood was scheelacked and varnished and would be a transparent yellow…
Já to chápu tak, že po nalakování mohl mít trup nažloutlou barvu. Že byl žlutý tam tedy nečtu.
2) Že kryty na motorovým krytem jsou z překližky je pro mne překvapivé, ale možné. Nicméně nevím, proč by musely být rozvinutelné. U Rolanda uměli s překližkou docela dost a taková sférická plocha rozhodně nebyla tím nejsložitějším, co by dělali.
3) Pruhy na obou bocích trupu jsou si hodně podobné – jak z hlediska šíře jednotlivých pruhů, jejich umístění tak i odstínů – v relaci světlá/tmavá
4) Ta fotka, na níž sem dal odkaz Vlaďa, je v podstaně větším rozlišení než ostatní – jen je nutné ji rozkliknout. Potom jsou na křídle, kolech i krytu za motorem vidět přímky tvořící spoje jednotlivých barevných polí lozengu. Ale na trupu samotném nic takového není – jsou tam jen fleky s neostrými okraji – kromě spojů jednotlivých pásů. Určité pochybnosti může vzbudit poslední pruh před výškovkou, ale jen na první pohled – stačí si jej prohlédnou detailně.
5) Pak už zbývá jen spousta otázek k zamyšlení:
- proč mají jednotlivé pruhy překližky rozdílnou šířku a barvu, ale na obou stranách symetricky? Možná použili „co dům dal“ a jeden pás vždy rozdělili na polotovary pro pravou a levou stranu. Tak měli jakous takous jistotu, že se jim to nebude moc kroutit. Překvapuje mne volba šířky pásů podél trupu, ale nevím, jaká byla vnitřní konstrukce. Tmavší proužky spojující jednotlivé pruhy asi souvisejí s technologií výroby prototypu.
- pokud by byl trup potažen potištěným plátnem, asi by nebyly vidět barevné rozdíly mezi jednotlivými pásy překližky a asi ani spoje. Nevím o jiném letadle, které by mělo překližkový potah přelepený lozengem a vypadalo takto.
- že by byl trup potažený pruhy lozenge plátna šíkmo, pruhy by měly rozdílnou šířku a odstín? Teoreticky proč ne. Ale proč by to dělali, obzvláště v jejich situaci.
6) Historie výroby u Rolanda je asi dost dobře zachycená tady, ale ne zadarmo…
https://www.amazon.com/gp/product/19358 ... eaerodrome
…The darkness of the finish make me believe the plywood was scheelacked and varnished and would be a transparent yellow…
Já to chápu tak, že po nalakování mohl mít trup nažloutlou barvu. Že byl žlutý tam tedy nečtu.
2) Že kryty na motorovým krytem jsou z překližky je pro mne překvapivé, ale možné. Nicméně nevím, proč by musely být rozvinutelné. U Rolanda uměli s překližkou docela dost a taková sférická plocha rozhodně nebyla tím nejsložitějším, co by dělali.
3) Pruhy na obou bocích trupu jsou si hodně podobné – jak z hlediska šíře jednotlivých pruhů, jejich umístění tak i odstínů – v relaci světlá/tmavá
4) Ta fotka, na níž sem dal odkaz Vlaďa, je v podstaně větším rozlišení než ostatní – jen je nutné ji rozkliknout. Potom jsou na křídle, kolech i krytu za motorem vidět přímky tvořící spoje jednotlivých barevných polí lozengu. Ale na trupu samotném nic takového není – jsou tam jen fleky s neostrými okraji – kromě spojů jednotlivých pásů. Určité pochybnosti může vzbudit poslední pruh před výškovkou, ale jen na první pohled – stačí si jej prohlédnou detailně.
5) Pak už zbývá jen spousta otázek k zamyšlení:
- proč mají jednotlivé pruhy překližky rozdílnou šířku a barvu, ale na obou stranách symetricky? Možná použili „co dům dal“ a jeden pás vždy rozdělili na polotovary pro pravou a levou stranu. Tak měli jakous takous jistotu, že se jim to nebude moc kroutit. Překvapuje mne volba šířky pásů podél trupu, ale nevím, jaká byla vnitřní konstrukce. Tmavší proužky spojující jednotlivé pruhy asi souvisejí s technologií výroby prototypu.
- pokud by byl trup potažen potištěným plátnem, asi by nebyly vidět barevné rozdíly mezi jednotlivými pásy překližky a asi ani spoje. Nevím o jiném letadle, které by mělo překližkový potah přelepený lozengem a vypadalo takto.
- že by byl trup potažený pruhy lozenge plátna šíkmo, pruhy by měly rozdílnou šířku a odstín? Teoreticky proč ne. Ale proč by to dělali, obzvláště v jejich situaci.
6) Historie výroby u Rolanda je asi dost dobře zachycená tady, ale ne zadarmo…
https://www.amazon.com/gp/product/19358 ... eaerodrome
0
Re: Roland XVI
Ano, taky si myslím že boční kryty z překližky byly sférické i při pohledu shora. Mám postavený trup Rolanda XVI, takže můžu říct, že další dvě v obou osách sférické plochy tvoří zaoblená kapotáž trupu shora i zespodu, v místě pilotního prostoru. Boční kryty za krytem motoru mohly být laminovány na dřevěném kopytě z více vrstev křížem kladených,úzkých pásků překližky (na fotografii je krásně vidět, že na bočních krytech jdou pásky překližky mnohem užší, než na trupu).
Pokud správně čtu, tak v anglickém popisu povrchové úpravy trupu je uvažováno šelakování, lakování překližky. Jsem stejného názoru. Přesně tak, jako na fotografiích, vypadá dřevo po nanesení více vrstev lesklého čirého laku, pod lak musí být ještě napuštěno, tukem nebo olejem aby "vylezla" kresba dřeva. Kdo viděl hodně starý nábytek, pažby zbraní, může potvrdit. Na fotografiích pak dělá vrstva laku v nerovnostech ony bílé odlesky. Další skvrny jsou naopak "zrcátka" - zvýrazněná kresba dřeva. Kdyby byl trup přes překližku potažen plátnem, nic takového vidět nebude, méně viditelné by byly i spoje jednotlivých pásků překližky.
T.
Pokud správně čtu, tak v anglickém popisu povrchové úpravy trupu je uvažováno šelakování, lakování překližky. Jsem stejného názoru. Přesně tak, jako na fotografiích, vypadá dřevo po nanesení více vrstev lesklého čirého laku, pod lak musí být ještě napuštěno, tukem nebo olejem aby "vylezla" kresba dřeva. Kdo viděl hodně starý nábytek, pažby zbraní, může potvrdit. Na fotografiích pak dělá vrstva laku v nerovnostech ony bílé odlesky. Další skvrny jsou naopak "zrcátka" - zvýrazněná kresba dřeva. Kdyby byl trup přes překližku potažen plátnem, nic takového vidět nebude, méně viditelné by byly i spoje jednotlivých pásků překližky.
T.
0
- Jiří Doležel
- Reakce: 93
- Příspěvky: 715
- Registrován: 26 črc 2012 11:29
- Bydliště: Brno
Re: Roland XVI
Po přepnutí fotky v rozlišení 1920x1294 do negativu se přikláním k názoru, že lozeng na sférické ploše za motorovým krytem být mohl, jsou vidět náznaky šestiúhelníků ve velikosti jako na disku kola. Na trupu "vylezla" krásná překližková struktura - zrcátka a suky.
0
- Vladimír Alfery
- Reakce: 27
- Příspěvky: 274
- Registrován: 14 zář 2010 16:09
- Bydliště: Uherské Hradiště
-
- Reakce: 37
- Příspěvky: 790
- Registrován: 07 úno 2010 12:47
- Bydliště: Praha
Re: Roland XVI
Aby nedošlo náhodou k nějakému nedorozumění: moje lehce ironické poznámky měly asi tento význam: ať vidí, kde vidí, co vidí, kdo vidí, bodovač nesmí nic vědět ani myslet, ani domýšlet, natož spekulovat. Takže, pane Koutný, pokud dosáhnete toho, že Váš model bude po vyfocení černobílým filmem vypadat přesně jako na té fotce, máte vyhráno. Pokud ne - prohráno. Beztak zodpovídáte Vy - a nikdo jiný - za to, že jste si našel\nenašel podklady, popis barev a výkres, který fotce odpovídá\neodpovídá. Teprve v případě, že Váš model bude k nerozeznání od přiložené fotografie, přidá možná bodovač pár bodů za zručnost a důvtip, kterými jste výsledku dosáhl. (Například tištěním a opětným louhováním lozengu v octě na důmyslné soustavě pekáčů, které ne-každá manželka ráda půjčí, a šisováním na horském slunci značky Eta-Hlinsko, a zamazáním o podrážky pohorek a třením kuní srstí a kladením na trup za slunovratu či během naimitovaného válečného strádání - vyžraná lednička, poprskáním olejovkami... to je jedno.)
Tolik k pravidlům maket. Nevím jak Dvacetinky...
Tolik k pravidlům maket. Nevím jak Dvacetinky...
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Roland XVI
Díky za ty fotky s nádhernými detaily. Ano, kdyt za motorem měl lozenge, ten byl asi i na horní straně trupu, má to stejný odstín jako povrch křídla. Pokud jde o boky trupu, paK akceptuji to, co píše Triplane. Zbývá ještě otázka : jak barevně vypadal spodek trupu ?
0
- Vladimír Alfery
- Reakce: 27
- Příspěvky: 274
- Registrován: 14 zář 2010 16:09
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Roland XVI
Pane Koutný, to jsou pásky překližky, ne lozengeLubomir Koutny píše:Díky za ty fotky s nádhernými detaily. Ano, kdyt za motorem měl lozenge
0
Re: Roland XVI
Tak už ho nechte, Luboš si tam stejně dá lozenge, v dokumentaci to nijak nedoloží a pak se tu bude půl roku hádat jako obvykle, až za to bude mít sražené body. Třeba ho tenhle přístup udržuje v kondici, nebo co
zespoda byl trup kafebraundozelena, prosvítaly tam pásy překližky, sem tam to bylo přelepené plátnem se vzorem proužkovaného pyžama, jedna záplata byla z lozenge, pečlivě obstřižený samostatný šestiúhelník, ale neví se jaké barvy, na tom trocha fermeže s přídavkem sírového šelaku, někteří ovšem tvrdí, že ten šelak byl sýrový...)
zespoda byl trup kafebraundozelena, prosvítaly tam pásy překližky, sem tam to bylo přelepené plátnem se vzorem proužkovaného pyžama, jedna záplata byla z lozenge, pečlivě obstřižený samostatný šestiúhelník, ale neví se jaké barvy, na tom trocha fermeže s přídavkem sírového šelaku, někteří ovšem tvrdí, že ten šelak byl sýrový...)
0