Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Poptávka, nabídka a upozornění na nalezené podklady ke stavbě minimaket

Moderátoři: Vladimír Alfery, Pavel Stráník

Lubomir Koutny
Reakce: 3
Příspěvky: 1372
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 kvě 2018 08:15

Polská kniha Miedzynarodowe tournieje lotnicze 1939-1934 velmi hezky informuje o těchto soutěžích a také přináší mnoho fotek, popisů, včetně 3-pohleddů většiny letounů, které se soutěží zúčastnily. Mnohé jsou velmi vhodné jako vzor pro stavbu dvacetinky, mezi takové patří i Klemm 36A. Jenže když porovnáte čelní pohled, pak zjistíte, že autor si vymýšlel a nezaregistroval, že tento letoun měl osmiválcový invertní motor Hirth HM 8U, takže čelo jeho kapotáže musí bý vpředu dole širší než nahoře. Bohužel autor to zakreslil opačně, jako by to byl jednořadý invertní motor (ten byl na dřívějších typech této firmy).
Takže prosím experty na internet, nebo toho, kdo má jinou možnost někde sehnat opravdu pořádný 3-pohled letounu Klemm 36A o jeho poskytnutí.
Přílohy
HM8U.jpg
HM8U.jpg (13.29 KiB) Zobrazeno 1080 x
motor Hirth HM8U.jpg
motor Hirth HM8U.jpg (16.63 KiB) Zobrazeno 1080 x
Klemm 36A.jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 3
Příspěvky: 1372
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 kvě 2018 08:32

Jenže když porovnáte čelní pohled, pak zjistíte, že autor si vymýšlel a nezaregistroval, že tento letoun měl osmiválcový invertní motor Hirth HM 8U, takže čelo jeho kapotáže musí bý vpředu dole širší než nahoře. Bohužel autor to zakreslil opačně, jako by to byl jednořadý invertní motor (ten byl na dřívějších typech této firmy).
Také se mi zdá, že VOP byla mírně předsazena oproti SOP, jenže 3-pohled zakresluje dělící roviny okou kormidel v jedné rovině, což zřejmě nebylo !
Takže prosím experty na internet, nebo toho, kdo má jinou možnost někde sehnat opravdu pořádný 3-pohled letounu Klemm 36A o jeho poskytnutí.
Přílohy
Klemm 36.jpg
Klemm 36.jpg (9.36 KiB) Zobrazeno 1078 x
3lv na hm8u.jpg
3lv na hm8u.jpg (12.74 KiB) Zobrazeno 1078 x
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 3
Příspěvky: 277
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Ivan Horníček » 20 kvě 2018 16:38

Na fotce Áčka je vidět malý otvor a štíhlý trup. Hirt má na druhé fotce Béčka velký otvor.
Přílohy
4444.jpg
4466.jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 3
Příspěvky: 1372
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 kvě 2018 22:17

Ivane moc děkuji. Ta první krásná fotka ukazuje letoun s jednořadovým invertním motorem a odpovídá tomu třípohledu z mé knihy, kdežto ta spodní s osmiválcovým motorem do V má nějaké podivné boule na náběžce křídla. Zajímavé, ještě někde najít dobrý 3 pohled s tím osmiválcem do invertního V.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 3
Příspěvky: 1372
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Lubomir Koutny » 21 kvě 2018 08:08

Takže v popisu letounu Klemm 36A jsou uváděny 2 motory : Hirth HM 8U a Argus As 17. Oba jsou invertní do V osmiválce, tedy příď krytu motoru musí být dole širší než nahoře a takový 3-pohled mi chybí. Pak zde máme provedení letounu s motorem jednořadým invertním viz Ivanova krásná fotka a 3-pohled z mé knihy, ale typ motoru neznám.
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 3
Příspěvky: 277
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Ivan Horníček » 21 kvě 2018 08:38

Na Wikipedii je toto. Argus As 17A, 225 hp inverted 6-cylinder in-line engine - registrations D-IJIP, D-IDIR.
0

Uživatelský avatar
Vladimír Alfery
Reakce: 3
Příspěvky: 212
Registrován: 14 zář 2010 16:09
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Vladimír Alfery » 21 kvě 2018 09:24

0

Lubomir Koutny
Reakce: 3
Příspěvky: 1372
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Lubomir Koutny » 21 kvě 2018 09:39

Děkuji za vše, nyní je to jasné ten Argus As 17 byl jednořadý invertní šestiválec.
0

Bobeš Jiří Tamfal
Reakce: 0
Příspěvky: 28
Registrován: 09 úno 2010 09:19
Bydliště: Kravaře

Re: Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Bobeš Jiří Tamfal » 22 kvě 2018 22:12

zdravím , protože se zajímám o sportovní letouny z 30 a 40 let Československé produkce a o závody Challenge . Proto mě zaujala zmínka o knize Miedzynarodowe tournieje lotnicze 1939-1934 . Kdo ji prosím napsal a kdy vydal ? Pokusím se k ní nějak dostat . Chtěl jsem se ještě zeptat jestli v té knize nejsou podklady a fotky od letounu Praga Bh 111 ten se učastnil závodu Challenge 1932 s pilotem Josefem Kallou
děkuji Jirka
0


Pavel Stráník
Reakce: 3
Příspěvky: 945
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Pavel Stráník » 23 kvě 2018 07:50

Na Pragu Bh.111 vyšla celkem slušná dokumentace v Aerohobby, tuším že loni (nebo snad předloni - ten čas hrozně letí).
0

Lubomir Koutny
Reakce: 3
Příspěvky: 1372
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Správný 3-pohled Klemm 36A ?

Příspěvek od Lubomir Koutny » 23 kvě 2018 08:09

Oříška Pragy BH-111 stavěl Petr Mikulášek dle mého plánku (podkladem byla zmíněná polská kniha), model mu moc hezky létal, tedy lépe než ten můj. Další, ale nepřesný 3-pohled vyšel v Modeláři, autor Plaček. Jinak od Pavla Lanštiaka mám pár xeroxových kopií fotek tohoto letounu v barvách Brněnského aeroklubu....
0

Odpovědět