Stránka 3 z 3

Re: Racer Proud Bird a jeho verze Pan Rouge

Napsal: 27 bře 2020 09:39
od Lubomir Koutny
Ano Roberte, tak tedy smyčka měkčí gumy TAN SS 3/1 o délce 420 mm. Dnes ráno konečně přestal foukat vítr, teplota mírně nad nulou, ale ještě trochu vlhko z ranní rosy. Nedalo mi to. Takže vyzkouším model s novou lehčí vrtulí a svazkem zavěšeným na tom nejzadnějším závěsu. S podvozkem, který má otočná kola (takže s menší vrtulí lze dělat i starty ze země) vycházelo těžiště dobře. Jenže zakotvení podvozku jako u mých dvacetinek, tedy uhlavního nosníku špalík balzy, v něm papírová trubička a do ní zasouvaný bambusový kolík sice vyhovuje u tlusšího profilu dvacetinky, ale pro tenký profil u oříška je to problém a hrozí vylomení. Takže napřed klouzavý let bez podvozku. Ten byl pomalý a u konce s přetažením - je to již těžké na ocas. Nasazuji tedy podvozek, ten trochu dováží model na nos a také odporem pod osou modelu bude trochu klopit nos dolů. Ano, funguje to báječně a model hezky klouže, sedá si měkkce doprostřed malého keře. Jdu tedy na svůj plácek mezi baráky. Natáčím hned 400 obrátek a zvědavý zkouším první let s novou hlavicí a vrtulí. Model dost prudce stoupá, skoro vůbec nezatáčí, pak nastane přetažení, zhoupnutí s vybráním nad zemí a přistáním. Lehce se pokouším model natlačit ohýbáním VOP a mírným ohnutím SOP doleva (to byla chyba, měl jsem potlačit osu vrtule dolů podložkou mezi hlavici a čelní přepážku). Druhý let, kdy svazek byl trochu dotočený prstem za vrtuli sice již byl do zatáčky, začátek rychlejší, výstup asi do 7m, tam přetažení a pád střemhlav dolů do tvrdé země. Výsledek, jedna podvozková noha rozeštípnutá, bambus zůstal v trubičce - oprava na 10 minut práce, horší to bylo na drhé straně, tam vše vytržené, včetně trubičky a ten malý blok balzy vedle nosníku rozdrcený - oprava na delší dobu.
Takže zkusit potlačit osu vrtule a se zalétáváním počkat, až bude vyšší tráva, ale i pak třeba při soutěži v hale při prvním tvrdším přistání hrozí vylomení podvozku. Nebo zcela předělat systém zakotvení podvozku, které musí být pružné, pravděpodobně to bude chtít drát 0,35 mm zakotvený na nosníku a zasouvaný do trubičky v noze podvozku, tedy dost nepříjemná oprava. Ještě je zde možnost zkusit let se starou vrtulí a svazkem na tom nejzadnějším závěsu. Má li někdo lepší nápad, pak budu vděčný za radu.

Re: Racer Proud Bird a jeho verze Pan Rouge

Napsal: 28 bře 2020 12:44
od Lubomir Koutny
Dnes ráno krásné čisté modré nebe a naprosté bezvětří, ale vlhko. Takže první pokus,svazek na zcela nejzadnějším závěsu s podvozkem a těžká vrtule. Klouzavý let do měkkého keříku špatný, model, těžký na nos, bez podvozku to nebylo o moc lepší. Jasný signál vyměnit vrtuli za novou a lehčí. S podvozkem se to zdá dobré, bez podvozku, krásný pomlý kluz, ale až příliš pomalý, asi by přešel do přetažení.
Jde se na větší travnatou plochu mazi paneláky, První let na 300 otáček s podvozkem, byl po přímce a na konci strmější přistání, jako model těžký na nos. Následně totéž zkoušefno bez podvozku, strmě nahoru, přetažení a pád do ploché vývrtky. Po potlačení osy vrtule více pokusů, zjištěna velká citlivost na vychýlení osy vrtule.Typické pro zadní, nestabilní centráž. Optimální let se podařil na 4OO otáček : dva okruhy cca 10m v průměru,výška 6 m, pak zpomalení a pád do ploché vývrtky. Je jasné, že model je trochu těžký na zadek a malá kormidla nezajišťují dostatečnou stabilitu i když jsou a dost velkém rameni. Takže příště posunout gumu n prostřední závěs a znovu zkusit celé zalétávání. Již nyní je jasné, že to není žádný model pro radost.

Re: Racer Proud Bird a jeho verze Pan Rouge

Napsal: 28 bře 2020 13:13
od Ivan Horníček
Model by možná létal lépe na větší rychlosti. Menší vrtulka, větší stoupání.

Re: Racer Proud Bird a jeho verze Pan Rouge

Napsal: 29 bře 2020 09:09
od Lubomir Koutny
Ivane máš pravdu, ano také uvažuji, že s menší vrtulí by to mohla být dvacetinka. Včera jsem v podvečer znovu šel zkusit jiné seřízení a svazek na prostředním závěsu. Po klouznutí s podvozkem to bylo natlačené, bez podvozku dobré. Takže na velkém travnatém place napřed let na 4OO otáček bez podvozku a byl to rychlostní let po přímce, v závěru potlačený. Lehce nakrucuji VOP, takže malé natažení a točím 6OO otáček a trošku přihýbám SOP do zatáčky. Stal se zázrak, model krásně nastoupal asi 15 m výšky a kroužil velké okruhy, až jsem měl strach, že přistane na nějakém stromě. Naštěstí postupně průměr okruhů zmenšoval až po půl minutě motor ve výšce asi 5 m motor skončil, vypadla vrtule s hlavicí a model přistál uprostřed plácku. Nedovedu si představit jak by vypadal let na takových 1600 otáček ! Jenže tento let se mi již nepodařilo zopakovat. Zjistil jse velkou citlivost na seřízení a malou zásobu stability. Pokus o let s podvozkem skončil dosti tvrdým přistáním a ohnutým jedním listem vrtule, až pak jsem zjistil, že omylem jsem si vzal tu starou, těžkou vrtuli. Takže snad by to mohlo být lepší s lehkou vrtulí, při větším úhlu seřízení a s podvozkem. Chce to zkoušet a nebude to lehké. Je mi jasné, že i když křídlo má profil s jen velmi málo prohnutým profilem, tak VOP je příliš malá na to, aby zajistila dostatečnou podélnou stabilitu. Udělat novou o 20 mm větší a bylo by po problémech.
Inu, pokud někdo bude stavět racera, tak mohu doporučit stabilní vyzkoušené typy jako Sone Rai II, PIK-21, nebo BOO RAY.

Re: Racer Proud Bird a jeho verze Pan Rouge

Napsal: 29 bře 2020 10:35
od RCOK
Asi stačí na boky výškovky a odtokovky prilepit 5mm balsovej lišty-plocha sa zvečší o nejakých 10 cm2.Pomožu určite večšie negatívy.Model na 1600 ot može zaletet 200m daleko-teda radšej 1/3dlžky gumy + predlžovak zo smrekovej lišty.Let je skomprimovaný na 1/3 a daju sa vyskušat všetky fazy letu.

Re: Racer Proud Bird a jeho verze Pan Rouge

Napsal: 29 bře 2020 12:09
od Petr P
A nebo na odtokovku přilepit proužek pevné čiré folie. Plocha VOP se razantně zvětší, vizuálně ale tvar a velikost zůstanou zachované. Takhle jsem zachránil oříšek létající člun Lohner L-47. S maketově velikou VOP (a měla i maketový klenutý profil) nelétal vůbec, s asi 7mm proužkem celofánu na odtokovce se zněj stal super létavec.

Re: Racer Proud Bird a jeho verze Pan Rouge

Napsal: 31 bře 2020 20:11
od Lubomir Koutny
Díky za rady, ano místo stavby nové VOP je jednodušší nalepit na její odtokovku celofánový proužek. Zkusil jsem to a klouzavý let bez podvozku se hodně zlepšil. Na motor každý let jiný. Napřed rychlostní, po natažení zase pády do ploché vývrtky, nakonec se povedl jeden extra na 700 otáček krásný výstup do 16m tam asi půl minuty kroužení v horizontu s postupným zvětšováním úhlu náběhu a nakonec s téměř vytočenou gumou plochá vývvrtka, při dalším letu již slabý průvan stačil k tomu, aby po větru model sjel z výšky 10 m v levé štůrc-spirále až do země a vylomil se jeden list vrtule.
Navečer se vítr uklidnil, několik letů bez podvozku podobně každý jiný stejně jako dopoledne. Pak jsem malinko zmenšil potlačení osy vrtule a nasadil podvozek, natočil 660 obrátek a odstartoval parádní let, krásný stabilní výstup v levé otevřené zatáčce, pravidekné okruhy o průměru 20m bez jediného zhoupnutí, přistání s posledními otáčkami - bohužel na jediné místo, kde není tráva, ale pevná, tvrdá zem. Takže zlomený bambusový kolík, což je oprava na 10 minut, ale zmemořnilo mi to pokus opakovat a zjistit, zda je problém se stabilitou vyřešen,

Re: Racer Proud Bird a jeho verze Pan Rouge

Napsal: 01 dub 2020 13:30
od Lubomir Koutny
Konečně zalétávání úspěšně zakončeno.
Dnes ráno na Apríla bylo zde v Brně mrazivo, ale ještě v 11 hodin bylo naprosté bezvětří a tak jsem vzal ořiška Proud Bird, abych zjistil, zda ten celofán z něj udělal dobráka. Klouznutí s podvozkem bylo v pořádku. Natáčím 650 otáček lehce natahuji VOP a startuji, model je trochu natažený, stoupá do 6 m, točí slušnou zatáčku a po půl minutě přistává tak, že si láme bambus levé podvozkové nohy, Nějak to narovnám a zasadím, srovnám VOP a točím 900 otáček, riskuji, že model zkončí na stromě nedalekého sadu, stoupání je impozantní, výška asi tak 20 m, tam pomalu začíná natahování zpomalení a po necelé minutě pád přes záda až do země, nyní již jsou zlomené obě podvozkové nohy. Takže další let bez podvozku na1OOO otáček. Fantastický výstup, opět výška kolem 20 m, znovu postupné zpomalování a pomalý let na velkém úhlu náběhu, přesně nad středem plácku pak model přechází do ploché vývrtky, tu poprvé nějak vybírá a střemhlav pikuje do země - poškozená vrtule. To tedy již míra trpělivosti došla. Ne nebudu to zase opravovat, bohužel nemám zápalky, takže to řeším rázným šlápnutím a zasunutím toho šrotu do odpadkového koše.
Ano, teoreticky to byl model na 120-140 sec,ale to by tak byl jeden z desetí letů za bezvětří a venku. Nebyl to model do haly, ani na létání venku pro radost. Jen stálé opravy a zkoušení, zabíralo to také hodně místa a člověku chyběla pohoda - zkrátka model PROBLÉM. Jsem rád, že to mám za sebou.