Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Luboši, jasně píšu, ať si na nymbecu nevšímáš těch keců kolem! Fotky možná najdeš i jinde, určitě byly otištěné v Novinkách, číslo z hlavy nevím.
Lozenge, resp. šestiúhelníky na ČS Fokkeru byly pochopitelně nepravidelné. Vždyť to na těch fotkách přeci jasně musíš vidět. Tento byl původně z Fokkerovy fabriky, MÁG ho měl spolu s několika dalšími kusy jen jako vzor. Nakonec tam namontovali vlastní motory, ten ČS u nás nakonec létal s motorem s Albatrosu, z toho, který je v Šorelovi, a který vlastně jen přiletěl a hned havaroval. (A vypadal jinak, než v Našich pilotech)
MÁG Fokkery lozengem nikdy nepotahoval.
Lozenge je jinak téma na hodně dlouho. Kdysi jsem měl docela objemnou složku v PC, ale kdo ví, kam mi zmizela. Ale myslím, že i tady se najdou specialisti, pokud bychom toto téma chtěli řešit.
Omlouvám se, už ti tady ty jednoplochy nebudu plevelit, můžem o D VII pokecat v jiném vlákně
Jen malá poznámka: Šorela dnes nemůžeš brát vážně, zrovna tak LaK ze sedmdesátých a osmdesátých let, a stejně tak i tehdejší zahraniční časopisy. Dneska je bádání úplně jinde, jen se dopídit k těm seriózním pramenům, ne k tomu, co se občas ještě stále opisuje z těch dávno překonaných publikací.
Na druhou stranu je dnes hojně rozšířen fenomén what-if - třeba ten Udetův jednoploch - což občas taky mate
Lozenge, resp. šestiúhelníky na ČS Fokkeru byly pochopitelně nepravidelné. Vždyť to na těch fotkách přeci jasně musíš vidět. Tento byl původně z Fokkerovy fabriky, MÁG ho měl spolu s několika dalšími kusy jen jako vzor. Nakonec tam namontovali vlastní motory, ten ČS u nás nakonec létal s motorem s Albatrosu, z toho, který je v Šorelovi, a který vlastně jen přiletěl a hned havaroval. (A vypadal jinak, než v Našich pilotech)
MÁG Fokkery lozengem nikdy nepotahoval.
Lozenge je jinak téma na hodně dlouho. Kdysi jsem měl docela objemnou složku v PC, ale kdo ví, kam mi zmizela. Ale myslím, že i tady se najdou specialisti, pokud bychom toto téma chtěli řešit.
Omlouvám se, už ti tady ty jednoplochy nebudu plevelit, můžem o D VII pokecat v jiném vlákně
Jen malá poznámka: Šorela dnes nemůžeš brát vážně, zrovna tak LaK ze sedmdesátých a osmdesátých let, a stejně tak i tehdejší zahraniční časopisy. Dneska je bádání úplně jinde, jen se dopídit k těm seriózním pramenům, ne k tomu, co se občas ještě stále opisuje z těch dávno překonaných publikací.
Na druhou stranu je dnes hojně rozšířen fenomén what-if - třeba ten Udetův jednoploch - což občas taky mate
0
-
- Reakce: 37
- Příspěvky: 792
- Registrován: 07 úno 2010 12:47
- Bydliště: Praha
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Představte si, že když jsem kdysi stavěl československého Fokkera, byl jsem přesvědčen, že mám na něm ten jediný správný lozeng
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2522
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Roberte, ten tvůj Fokker D-VII je krásný. Nevím, co by se někomu na něm nelíbilo, já mám pár fotek z doby použití v českoslovemském letectvu, jednou je s dvoulistou, podruhé se čtyřlistou vrtulí. ale jaký přesný tvar a odstíny barev lozenge lze z černobílých fotek jen stěží odhadovat, Osobně si myslím, že nějaké diskuze na toto téma jsou prkotiny. Velmi pravděpodobně se jednalo o lozenge běžné u v Německu vyráběných letounů v MAG byly letouny vybaveny rakouskými motory a přzbrojeny na kulomety Schwarzlose. Pak je zde známá fotka tpho Fokkera D-VII s již praporovými znaky a novou kamufláží z nepravidelných pruhů, což asi bylo inspirací barevného bokorysu v Šorelovi. Zajímavé je, že je stále uváděno seriové číslo 38.67
Mne by moc zajímalo jaké máš zkušenosti s létáním s tímto oříškem s téměř rovným křídlem bez lomení a hlavně jak létala tvoje nádherná dvacetinka, kterou jsem novou, asi ještě nezalétanou viděl v Brně...
Mne by moc zajímalo jaké máš zkušenosti s létáním s tímto oříškem s téměř rovným křídlem bez lomení a hlavně jak létala tvoje nádherná dvacetinka, kterou jsem novou, asi ještě nezalétanou viděl v Brně...
0
-
- Reakce: 37
- Příspěvky: 792
- Registrován: 07 úno 2010 12:47
- Bydliště: Praha
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
No, a to je právě ono - přestávám věřit na "lozenge běžné" a věřím již jen na "lozenge speciální"
Toto je ta dvacetinka. Myslím, že v Brně pršelo, tak neletěla, pak jsem ji předělal na CO2, ale zase byla zima... zkrátka, moc toho nenalétala. Teď je v bezdězském Muzeu Československa.
Toto je ta dvacetinka. Myslím, že v Brně pršelo, tak neletěla, pak jsem ji předělal na CO2, ale zase byla zima... zkrátka, moc toho nenalétala. Teď je v bezdězském Muzeu Československa.
0
-
- Reakce: 37
- Příspěvky: 792
- Registrován: 07 úno 2010 12:47
- Bydliště: Praha
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Mimochodem, měl bych dotaz na znalé odborníky: nemá někdo, prosím, FOTKU dokumentující detailně a hlavně nedvojznačně přichycení plátna k žebrům u Fokkerů EINDECKERŮ? Předem dík!
0
- Ivan Horníček
- Reakce: 93
- Příspěvky: 640
- Registrován: 20 bře 2015 23:39
- Bydliště: Postřelmov
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Jedna i druhá strana potahu. Na obrázku je patrné šití i ochranná páska na žebrech. Je tam i sešití pásů k sobě.
0
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Lozenge pro pozemní typy je celkem známé.
Bylo ve čtyř a pětibarevné verzi a každá ještě ve dvou provedeních - světlé pro spodní a tmavší pro horní plochy.
Lišily se i šířkou natištěného pásu. Sešitím pak vznikly nenavazující vzory. Krycí porty byly buď z odstřižků lozenge (opět nenavazoval vzor) nebo modré (o jiné barvě nevim).
Pásy byly většinou kolmo k náběžné hraně, nebo pod úhlem 45º (třeba Albatros D.Va).
Vše je dohledatelné, např. v L+K nebo u některých typů z Windsock Datafile a pod.
Včetně barev.
Námořní lozenge (tištěné šestiúhelníky) či rakouské typy (ručně malované) je věc jiná.
Bylo ve čtyř a pětibarevné verzi a každá ještě ve dvou provedeních - světlé pro spodní a tmavší pro horní plochy.
Lišily se i šířkou natištěného pásu. Sešitím pak vznikly nenavazující vzory. Krycí porty byly buď z odstřižků lozenge (opět nenavazoval vzor) nebo modré (o jiné barvě nevim).
Pásy byly většinou kolmo k náběžné hraně, nebo pod úhlem 45º (třeba Albatros D.Va).
Vše je dohledatelné, např. v L+K nebo u některých typů z Windsock Datafile a pod.
Včetně barev.
Námořní lozenge (tištěné šestiúhelníky) či rakouské typy (ručně malované) je věc jiná.
0
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Petře, narazil jsem na obrázky D.VIII a Dr.I se "stíranou" kamufláží dvou odstínů zelené nahoře a u D.VIII i dole, v jakési růžové a ještě jiné. Viz třeba 1/72 model od Arma hobby. Nevěděl bys prosím, kde se o této vícebarevné variantě píše?
0
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Foto by nebylo?
Stíraná kamufláž je zase něco jiného. U Dr.I je dost známá i ze zdejších modelů ("zelenočervená").
Některé jsou i diagonálně (na křídlech), nebo i shora na trupu (třeba Dr.I 127/17 z Jasta 32).
Stíraná kamufláž byla dost individuální, to co píšeš může být "lokální" varianta. Natíralo se to ručně, "suchým" štětcem shora dolů.
Naproti tomu - lozenge se tisklo v definovaných šířkách a odstínech.
Spodní lozenge mělo nádech jakoby do růžova.
Jo, a barva port - ještě byla i světle fialová (např. Albatros D.Va), myslím, že i zelenomodrá (nějaký LVG?), určitě i další, zejména ke konci války.
Stíraná kamufláž je zase něco jiného. U Dr.I je dost známá i ze zdejších modelů ("zelenočervená").
Některé jsou i diagonálně (na křídlech), nebo i shora na trupu (třeba Dr.I 127/17 z Jasta 32).
Stíraná kamufláž byla dost individuální, to co píšeš může být "lokální" varianta. Natíralo se to ručně, "suchým" štětcem shora dolů.
Naproti tomu - lozenge se tisklo v definovaných šířkách a odstínech.
Spodní lozenge mělo nádech jakoby do růžova.
Jo, a barva port - ještě byla i světle fialová (např. Albatros D.Va), myslím, že i zelenomodrá (nějaký LVG?), určitě i další, zejména ke konci války.
0
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Foto dobové nemám, jen modýlky a rekonstrukce, ale z něceho asi vycházet museli. Vidím, že máš WW1 Fokkery nastudované, tak se (drze )ptám.
0
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Možná by se ty dva odstíny daly tušit zde:
0
Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Těmito barvami mohl celkem klidně být zbarvený i ten V.23 / E.VI na křídle (před tím, než si ho Ernst nechal přetřít na červeno):
0