Příspěvek
od Lubomir Koutny » 29 čer 2024 14:36
Zkušenosti s RE-2005 jsou takové, že model i venku hezky stabilně dobře létá, hezky stoupá, ale poo nárazu na překážku ztrácí asi 15m výšky, než přejde do horizontu, takže v hale by byly problémy. Výsledky z Hluku i videa z amerických soutěží ukazují, že hornoplošník Cessna 195 turbo takové problémy nemá a po nárazu se rychle bez velké ztráty výšky srovnává do horizontu. Sháněl jsem podklady, na internetu jsou dvě fotky v různém barevném peovedení asi stejného letounu (imatrikulace je stejná). Nikde jsem nesehlal 3 pohled letounu. Dušan Garba byl velmi ochotný radil v detailech a hlavně mi přeposlal stavební výkres modelu NO CAL tohoto letounu. Já jsem si jej upravil podle svých zvyklostí. Tedy barvy jsou od provedení s bílým trupem, ten jsem potáhl z obou stran, motorstick je na pravé straně a svazek s ložiskem na levé, vnitřní straně. Bez vrtule se třemi modelářskými špendlíky v přídi a těžištěm v 35% model báječně pomalu klouzal První motorové lety v obyváku byly dobré, ale lety i za úplného klidu venku nestály za nic. Zpravidla po pár metrech stačil maličký závan a model zpomalil, nastalo přetažení a pád přes záda. Díky radám Dušana jsem postupně zmenšoval průměr vrtule až do 240 mm kdy se model uklidnil a je stabilní.
Po zmenšení průměru vrtule na 230 mm se model stal stabilní a také hezky stoupá, pak jsem zafixoval ložisko proti změnám vektoru osy tahu. Včera v 19 hodin bylo úplné bezvětří a tak jsem již doma natočil do svazku l= 370 mm 2,3g 5OO otáček a šel na velké parkoviště před barákem a model tam odstartoval, ten hezky nastoupal 6 m výšky, točil okruhy o průměru asi 15m a pomalu se přesouval k velkému kaštanu, kde po 50 s letu přistál ve výšce 5m. Šel jsem domů pro teleskopickou tyčku a model bez problémů sundal. Natáčedlo zůstalo doma a tak prstem za vrtuli jsem natáčel tak, až guma měla větší moment, odhaduji, že to bylo tak 800 otáček, připravil si foťák a odstartoval, model krásně stoupal a já fotil, pak se asi utrhl teplý vzduch nad asfaltem a model byl ve výšce přes 2O m , kroužil pravidelné kruhy, po 100 s již přecházel do klouzavého letu a co čert nechtěl zapadl mezi větve hustého stromu ve výšce 10 m tak, že téměř nebyl vidět. Parta pěti chlapců byla ochotná mi pomoci, ten nejmenší se nakonec prosmýkl houštím větví zatřásl tou správnou a model propadl do výšky 7m, kde jsem jej zahytil svou tyčí a sundal k hochovi, ten mi jej pak podal mírně poškozený (díra v křídle po nabodnutí tyčí a odlepená polovina VOP, oprava na 20 minut). Zalétáno, nafoceno a nyní jen odolat pokušení o další létání venku, ten správný čas bode v lednu ve Střelicích.
> Před sundáváním modelu jsem u toho stromu objevil pěknou velkou houbu, na první pohled to vypadalo jako hezký žampion, barva mléčná s drobnými skvrnami, ale když jsem jej zvedl, tak vidím, že je to krásný hřib, ze spodu výrazně žlutý, takový vidím poprvé, vedle má ještě malého bratříčka. Petr říká, že to snad je Hřib Kříšť a ten je nejedlý, ale není si jistý, neznáte to ? On není hořký, takže snad Hřib přívěskatý ?
-
Přílohy
-

-

-

-

-

-

-

-
