OPENSCALE 2012

Diskuze k minimaketářským soutěžím, setkáním a akcím

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Steve » 20 pro 2011 20:22

jozeff píše:...... Schválně - má někdo nárys Sopwithe Triplane? Nebo jinou chmelnici? To by mohl být celkem silný výtvarný prvek.
http://www.google.cz/search?q=sopwith+t ... 80&bih=893
Avro Triplane:
http://www.google.cz/search?q=sopwith+t ... 80&bih=893
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Lubomir Koutny » 29 pro 2011 10:24

Vážení, jaký je stav těsně před koncem roku :
1. Díky tomu, že se mi hlásí dost lidí na Schneiderův pohár a také je jistý zájem o kategorii MCO2+el., tak jsem tyto zařadil do programu a jsou v propozicích.
2. Předchozímu bodu tedy odpovídá i předběžný návrh na ceny, které budou udíleny a musím říci, že jich je požehnaný počet :
Poháry ceny na OPENSCALE 2012
Nápis na štítku typ poháru

OPENSCALE 2012 - dvacetinky
1. Petříkův pohár – žáci do 15 let větší, s víkem ?

OPENSCALE 2012 - dvacetinky
2. Petříkův pohár – žáci do 15 let menší

OPENSCALE 2012 - dvacetinky
3. Petříkův pohár – žáci do 15 let malý

OPENSCALE 2012 old-timery
1. Petříkův pohár – žáci do 15 let větší, s víkem ?

OPENSCALE 2012 old-timery
2. Petříkův pohár – žáci do 15 let menší

OPENSCALE 2012 old-timery
3. Petříkův pohár – žáci do 15 let malý

OPENSCALE 2012 - dvacetinky
1. Absolutní vítěz větší, s víkem ?

OPENSCALE 2012 - dvacetinky
2. Absolutní pořadí menší

OPENSCALE 2012 - dvacetinky
3. Absolutní pořadí malý

OPENSCALE 2012
1. Old-timery absolutní vítěz větší, s víkem ?

OPENSCALE 2012 - dvacetinky
2. Old-timery absolutní pořadí menší

OPENSCALE 2012 - dvacetinky
3. Old-timery absolutní pořadí malý

OPENSCALE 2012
Schneiderův pohár pro vítěze menší

OPENSCALE 2012
Old-timery min. pohár pro vítěze menší

OPENSCALE 2012
Min. CO2+elektro Absolutní vítěz větší, s víkem ?

Ceny :
Regulátor 1x (Min. CO2+elektro)
Guma 5x ( dvacetinky a BV sen. )
Kniha 4x (Dvacetinky, SP a BV )
Stavebnice 20x (pro každého žáka, který odlétá celou soutěž)
Časovač 1x (BV)

Ano rozpočet pro 20. ročník bude ještě poněkud vyšší, než je tomu obvykle....

3. Na trička máme zatím přes 20 objednávek, ale dosud mi chybí vyjádření od výrobce, který typ tisku je schopen zajistit ve vyhovující kvalitě, ted spíše, zda to může být i barevná fotografie....
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Steve » 29 pro 2011 12:02

Možná to vypadá jako rýpání, ale není, snad jen povzdech......
Openscale byla vždycky především maketářská kategorie a v podstatě nosné (a jediné, alespoň zpočátku) byly dvě kategorie:
-Dvacetinky
-CO2/el.
K tomu se nabalují jiné kategorie, proč ne? Ale pořád mám pocit, že právě CO2/el je stále popelkou. Byla a je to varianta Dvacetinek, prakticky obdobné minimakety, jen s odlišným pohonem. Přece jen každý nemá ty nervy tam narvat ideální počet otáček (já :oops: ) a ne každý má přístup ke kvalitní gumě (taky já).
No a také tato kategorie dovoluje postavit i typy, které prakticky jako Dvacetinku postavit nelze, resp. ne příliš maketově. Třeba Ford Tri-motor a pod.
Vůbec nejde o ceny, ale právě tady mám pocit, že třeba BV-Min je propagována daleko více, přestože také nemá nějak závratné počty soutěžících a navíc to nemá s maketami (potažmo s názvem Openscale) nic společného.
Samozřejmě, nejsou - li soutěžící, nebude se létat kategorie. Nicméně to dopadlo spíš opačně - dopředu avizované zrušení kategorie pak už nikoho nemotivovalo stavět maketku do této soutěže.
Uznávám, že zájemců není mnoho, tehdy nás bylo taky jen pár, ale to nebylo ani u Schneiderova poháru, ani u BV-min.
Myslím, že právě proto, že jsou to maketky, by se jim mohl poskytnout prostor.
Četl jsem tady vícekrát, že to nemá budoucnost a pod. To ale opravdu nechápu - na CO2 lze postavit téměř cokoliv, problémem začínají být motory, stále ale jsou k sehnání, rozhodně ne hůře než kvalitní guma.
Co se týká elekter - tam je prostor ještě volnější, taky lze postavit téměř vše, navíc i typy, kam se nevejde větší vrtule, která je pro CO2 víceméně nutná. Třeba Antoinette. Jsou vhodné pohony, stále větší výběr a ceny už jsou "lidové". Problém není ani hmotnost, ani instalace či provoz.
Jako protiargument slýchám a čtu, že nejde přepočítávat CO2 na elektry, resp. elektrony na sekundy a podobně; že by se mělo nějak něco omezit, hmotnost, baterky a pod. Tvrdí to ale vždy bez vyjímek jen ti, kteří to nezkusili. A slyšel jsem i názory, že pokud tam dám větší baterky, tak vítězství je jisté. Kupodivu to nefunguje. Ani prodloužení doby letu nezajistí slušné výkony, není to účelový soutěžák, ale maketka se spoustou odporů. Taky jsem si myslel, že to hlavně s motorovým letem bude zajímavější, ale stejně jako sifon je nutno elektru doladit k momentálním meteorologickým podmínkám.
Těšil jsem se, že přece jen přijdou i ti, kteří to jen sledují a postaví něco extra (mimo jiné), třeba čtyřmotorák. Problém to v zásadě není, ale rozbít se dá snad ještě spolehlivěji než "klasická" stíhačka. Nehledě na nevýhodu CO2 a elekter co se týká stoupavosti a tedy co nejrychlejšího vylétnutí z přízemní turbulence. Přece jen krouťák ve spojení s nízkou hmotností Dvacetinky přece jen zvýhodňuje. Myslím to v dobrém slova smyslu. V tomto ohledu jsou sifony dost v nevýhodě a nebral bych je jako podřadnější kategorii.
Podle posledních ohlasů se přece jen najde dostatek zájemců o CO2/el. Bylo by škoda je odradit. Vím o dvou lidech, kteří to tady jen čtou, ale přijet i s modelem by chtěli. Pokud ale je to jen jednorázová záležitost, tak tito nebudou stavět volnou maketku, ale rovnou tam osadí RC, více si zalétají a pro jednu soutěž by to pro ně nemělo smysl (stavět volňasa). A takových bude víc, i díky zdejšímu fóru, které se už dostává do podvědomí ;)
Za sebe - nejde o ceny, jde o to, aby přišli i ti, co tohle staví, ale na Dvacetinu se necítí nebo jim prostě nevyhovuje. Přece jen se nás pár scházelo, ale teď nemají důvod jezdit. Měl jsem cukání Dvacku postavit, ale právě ta guma mě odrazuje. Prostě mi to nepasuje (zkoušel jsem to). A tak se na soutěže (až na Trnávku, chvála bohu!) chodím jen dívat :? , což mě mrzí.

No a bylo by možná dobré, jak už jsem kdysi navrhoval, sepsat nebo udělat tabulku, kdo přijede, ve které kategorii bude létat, jestli jde na párty a kolik chce triček. Zdá se mi, že zájemců o trička je málo, sám bych chtěl dvě, a řekl bych, že soutěžících je dost....Přece jen to neberu jako jen tričko, ale jako suvenýr, navíc jubilejní, dosud trička nebyly, a v obchodě nebudou ;)
Já na tabulky nejsem a tak bych to nechal zkušenějším.
Hezký den všem ;)
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Lubomir Koutny » 29 pro 2011 13:04

Rád bych tě vzal za slovo, že v postavení dvacetinky se kterou nám přijdeš na soutěž ti brání jen nedostatek kvalitní gumy. Prosím tě, na to se dnes nevymlouvej ! Není to pravda !! A každý, kdo létá gumu to dobře ví !!!
Když dnes napíšeš e-mail Hořejšímu, že si objednáváš 1 libru gumy TAN SS 07/2011 o gramáži 4 g/m (podle Hořejšího vah 3,8 g/m) tak když zaplatíš za tu libru 860 Kč, tak dostaneš tu nejkvalitnější gumu, co byla za posledních 5 let v prodeji (za týden může být vyprodaná, ale teď máš šanci mít to nejlepší). A když budeš létat se dvěma dvackama každou soutěž a hodně také trénovat, tak ti ta guma vydrží více jak na 5 let provozu. Já mám ve svém Mustangu P-51H stejný svazek již třetí sezónu a nelétá zrovna nejhůře, vždy to bylo na bednu (to nejhorší bylo třetí místo), v Borelovi je stále stejný svazek již 5 let !!! Jinak, podle předběžných ohlasů, tak ve Schneiderově poháru by mělo být lidí více jak v M CO2/elektro.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Lubomir Koutny » 29 pro 2011 13:20

Dle mého názoru velký boom nejen minimaket, ale i ostatních modelů na CO2 umožnil laciný motor Modela 0,27 ccm a naše národní pravidla, která jej přímo předepisovala - všichni měli stejná pravidla. Pak přišly super motory Gašparín, Gaagl a jiná vylepšení jako plnění z velké nádrže, podchlazování atd, kde motor běžel 4x delší čas než u Modely. Kluk,který si koupil Modelu a neměl na to, aby ji vylepšoval všemi možnými způsoby neměl šanci uspět v soutěži se speciálními motory a experty na plnění podchlazených nádrží. Právě ony nádherně vypiplané motory zabily pěknou kategorii. Řekl bych,že 90% z těch, co to dříve létali na modely pochopilo, že dělají těm se speciály jen křoví a tak se na tuto kategorii vykašlalo. An, v tom já vidím podstatu problému, samozřejmě, že své také udělal rozvoj elektropohonu, kterému bych já dnes dal jasně přednost před CO2.
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 29 pro 2011 21:17, celkem upraveno 1 x.

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Steve » 29 pro 2011 13:34

Platí ale stále to první - nemám tu odvahu tam natočit třeba 1200 otáček :D
Prostě mám vždycky pocit, že se trup musí "shrnout".
To není ve zlém, třeba něco ulepím, ale moc si s tím na 500 otáček stejně nezalétám ;)
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Steve » 29 pro 2011 13:40

Ano, vím, že Hořejší kvalitní gumu má, ale právě i tady je vlákno, jak jste si zřejmě nerozumněli a Hořejší má (snad omylem) různé šarže pod stejným názvem.
Měl jsem spíš na mysli to, že běžný modelář, pokud půjde do modelářské prodejny, tak slušnou gumu nekoupí. Prodejce ji neobjedná, protože by ji neprodal. A kupovat za litr gumy je přece jen trošku luxus. Pro ortodoxního Dvacetinkáře snad ne, ale zmiňoval jsem se o některých modelářích, kteří by do toho šli, ale na tomhle (například) uvíznou.
Já bych si asi libru gumy taky nekoupil, jedině snad s někým, kdo mi poradí, co přesně vzít a pak zkontrolovat, jestli "je to ono". Nicméně ani tak mi létání nepřinese moc relaxu, bokud budu natáčet 80% maxima s velkým sebezapřením :D
Raději se budu držet elekter, přece jen je mi to bližší a vidím v tom slušný potenciál. No a lepit všechno, na to nemám, bohužel, čas. Nějaké síly v modelaření věnuju i větším RC a lodím, takže to už bych nemohl z časových důvodů chodit do práce :D
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Steve » 29 pro 2011 13:49

Lubomir Koutny píše:Dle mého názoru velký boom nejen minimaket, ale i ostatních modelů na CO2 umožnil motor Modela 0,27 ccm a naše národní pravidla, která jej přímo předepisovala - všichni měli stejná pravidla. Pak přišly super motory Gašparín, Gaagl a jiná vylepšení jako plnění z velké nádrže, podchlazování atd, kde motor běžel 4x delší čas než u Modely
na tom něco je, ale....
Podmínky nebyly, naštěstí, stejné, neboť spektrum modelů bylo velmi široké. Pokud bych to srovnal se soutěžními speciály, pak ano, ale nelze srovnat IL-10 a Sopwith Pup.
Dvoumotoráky v CO2 jsou komplikované, na rozdíl od elektry.
Výborné byly i GM-10, menší byly ještě náchylnější na seřízení, zejména venku.
Rainer možná dodal někomu motor (nevím), ale rozhodně speciály o obsahu několika mm3 neberu jako standartně používaný motor na Openscale. Navíc - ve venkovních podmínkách létat s takovými mrňousy je spíše výhra ducha nad hmotou. Dodnes vidím tu jeho Nebeskou blechu do dlaně, ale ta ještě tak nějak "letěla" v hale, venku už to nebylo ono.
Ale i tak si nemyslím, že by soutěžící měli mezi sebou nějaké pře ohledně toho, že má každý jiný motor. Ani maxima nebyla tak častá.
Plnění z kyvety nebylo samospasitelné, jen se nemusely tak často měnit bombičky, i v té kyvetě klesl tlak a tak to bylo pro soutěžní lety spíš kontraproduktivní. Větší nádrže se vyráběly i pro tu Modelu, místo standartní 5cm3 jsem dal do Fokkera 10cm3, ale rozhodně to neznamenalo poukázku na bednu.
Pokud by byly u všech jen soutěžní ambice, chmelnice by nikdo nestavěl, spíše monotypy a pak by to nebyla moc pestrá kategorie....Něco mi to připomíná ;)
Z tohoto důvodu se mi líbí anglický způsob, nejen pro kategorii "přesných". U nich je velmi pestré spektrum modelů. Od chmelnic přes jednomotorové stíhačky až po Giganta. To je ve Dvacetinách nemožné, resp. skutečně jen pro radost a zpestření. V sifonech tak někteří přece experimentovali, ne ? Takový Heracles ... 8-) Měl problémy se čtyřmi sifony GM-120. Už jen všechny spustit a doplnit plyn, pak teprve start....V elektře by to řešil jen zapnutím vypínače 8-)
Jde mi spíš o to, aby se stále stavěly minimakety a ti, kterým guma příliš nevyhovuje, by stavěli sifony a elektry. Ale pokud se nikde nesetkají, půjdou spíš do RC a asi i větších než minimakety; přece jen létají lépe. Viz letošní úvahy na Trnávce ;)
Není v tom nic osobního ani rýpavého ;) jen úvaha nad tím, proč se na soutěžích objevuje tak málo soutěžících.
0
Naposledy upravil(a) Steve dne 29 pro 2011 13:56, celkem upraveno 1 x.

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1498
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Hugo » 29 pro 2011 13:50

Tak tuhle výmluvu jsem ještě neslyšel - "nemám tu odvahu tam natočit třeba 1200 otáček"... Steve, podle toho co tady na fóru píšeš, jsi velký modelář, postav něco na gumu, podpoříš dvacetinkáře a my ostatní podle svých možností uděláme něco na CO2 (já s tím pořád počítám).
PS: Mně žádná dvacetinka nikdy neletěla tak, jak bych si představoval, nebo jak vídám na Openscale dvacetinky létat - klidně můžeme tvořit dvojku dvacetinek nelétavých - Tobě nepoletí proto, že nenatočíš víc než 500 ot., mně nepoletí z mnoha dalších důvodů :-), ale bude to prča. Martin
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Steve » 29 pro 2011 14:01

Nedělám si srandu ;)
Vážně na to nemám žaludek :D
Šušnit se s modelem, který pak skrčím svazkem.....O promaštěném potahu nemluvím, model se ani toho stavu nemusí dožít.
Třeba Tomášův Avenger, když mu praskl svazek....to mě "straší" :D
Openscale 2004-11 -2.jpg
Openscale 2004-11 -2.jpg (62.11 KiB) Zobrazeno 5133 x
0

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1498
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Hugo » 29 pro 2011 14:07

Komu nikdy nepraskla guma, jakoby nežil!
No a to šušnění, to je na tom to kouzelný, ne? Neříkej, že to neznáš... M.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: OPENSCALE 2012

Příspěvek od Lubomir Koutny » 29 pro 2011 14:50

Moc pěkná fotka, ale držme se problému a strachu natočit do gumy 1200 otáček. Docela rád diskutuji o problému, tedy o faktech. Nemám asi sílu vyvracet někomu pocity a blbiny. Pokud si nyní koupíš tu dobrou gumu, uděláš zkušební svazek a ten doma na klice u dveří zkusíš natočit na maximum a on ti praskne při 900 otáčkách, tak se nemůžeš třepat na 1200, ale naprosto bezpečně můžeš 20x točit vždy 600 otáček, zcela bezpečně ti nepraskne. Potřebuješ li točit těch tvých 1200 otáček naprosto bezpečně a bez rizika, tak si udělej takový, který ti praskne až při 1500 otáček. Zkus to a neplácej zde blbosti kterým se dnes smějí i kluci z mého kroužku...
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 29 pro 2011 21:21, celkem upraveno 1 x.

Odpovědět