Možná to vypadá jako rýpání, ale není, snad jen povzdech......
Openscale byla vždycky především maketářská kategorie a v podstatě nosné (a jediné, alespoň zpočátku) byly dvě kategorie:
-Dvacetinky
-CO2/el.
K tomu se nabalují jiné kategorie, proč ne? Ale pořád mám pocit, že právě CO2/el je stále popelkou. Byla a je to varianta Dvacetinek, prakticky obdobné minimakety, jen s odlišným pohonem. Přece jen každý nemá ty nervy tam narvat ideální počet otáček (já

) a ne každý má přístup ke kvalitní gumě (taky já).
No a také tato kategorie dovoluje postavit i typy, které prakticky jako Dvacetinku postavit nelze, resp. ne příliš maketově. Třeba Ford Tri-motor a pod.
Vůbec nejde o ceny, ale právě tady mám pocit, že třeba BV-Min je propagována daleko více, přestože také nemá nějak závratné počty soutěžících a navíc to nemá s maketami (potažmo s názvem Openscale) nic společného.
Samozřejmě, nejsou - li soutěžící, nebude se létat kategorie. Nicméně to dopadlo spíš opačně - dopředu avizované zrušení kategorie pak už nikoho nemotivovalo stavět maketku do této soutěže.
Uznávám, že zájemců není mnoho, tehdy nás bylo taky jen pár, ale to nebylo ani u Schneiderova poháru, ani u BV-min.
Myslím, že právě proto, že jsou to maketky, by se jim mohl poskytnout prostor.
Četl jsem tady vícekrát, že to nemá budoucnost a pod. To ale opravdu nechápu - na CO2 lze postavit téměř cokoliv, problémem začínají být motory, stále ale jsou k sehnání, rozhodně ne hůře než kvalitní guma.
Co se týká elekter - tam je prostor ještě volnější, taky lze postavit téměř vše, navíc i typy, kam se nevejde větší vrtule, která je pro CO2 víceméně nutná. Třeba Antoinette. Jsou vhodné pohony, stále větší výběr a ceny už jsou "lidové". Problém není ani hmotnost, ani instalace či provoz.
Jako protiargument slýchám a čtu, že nejde přepočítávat CO2 na elektry, resp. elektrony na sekundy a podobně; že by se mělo nějak něco omezit, hmotnost, baterky a pod. Tvrdí to ale vždy bez vyjímek jen ti, kteří to nezkusili. A slyšel jsem i názory, že pokud tam dám větší baterky, tak vítězství je jisté. Kupodivu to nefunguje. Ani prodloužení doby letu nezajistí slušné výkony, není to účelový soutěžák, ale maketka se spoustou odporů. Taky jsem si myslel, že to hlavně s motorovým letem bude zajímavější, ale stejně jako sifon je nutno elektru doladit k momentálním meteorologickým podmínkám.
Těšil jsem se, že přece jen přijdou i ti, kteří to jen sledují a postaví něco extra (mimo jiné), třeba čtyřmotorák. Problém to v zásadě není, ale rozbít se dá snad ještě spolehlivěji než "klasická" stíhačka. Nehledě na nevýhodu CO2 a elekter co se týká stoupavosti a tedy co nejrychlejšího vylétnutí z přízemní turbulence. Přece jen krouťák ve spojení s nízkou hmotností Dvacetinky přece jen zvýhodňuje. Myslím to v dobrém slova smyslu. V tomto ohledu jsou sifony dost v nevýhodě a nebral bych je jako podřadnější kategorii.
Podle posledních ohlasů se přece jen najde dostatek zájemců o CO2/el. Bylo by škoda je odradit. Vím o dvou lidech, kteří to tady jen čtou, ale přijet i s modelem by chtěli. Pokud ale je to jen jednorázová záležitost, tak tito nebudou stavět volnou maketku, ale rovnou tam osadí RC, více si zalétají a pro jednu soutěž by to pro ně nemělo smysl (stavět volňasa). A takových bude víc, i díky zdejšímu fóru, které se už dostává do podvědomí
Za sebe - nejde o ceny, jde o to, aby přišli i ti, co tohle staví, ale na Dvacetinu se necítí nebo jim prostě nevyhovuje. Přece jen se nás pár scházelo, ale teď nemají důvod jezdit. Měl jsem cukání Dvacku postavit, ale právě ta guma mě odrazuje. Prostě mi to nepasuje (zkoušel jsem to). A tak se na soutěže (až na Trnávku, chvála bohu!) chodím jen dívat

, což mě mrzí.
No a bylo by možná dobré, jak už jsem kdysi navrhoval, sepsat nebo udělat tabulku, kdo přijede, ve které kategorii bude létat, jestli jde na párty a kolik chce triček. Zdá se mi, že zájemců o trička je málo, sám bych chtěl dvě, a řekl bych, že soutěžících je dost....Přece jen to neberu jako jen tričko, ale jako suvenýr, navíc jubilejní, dosud trička nebyly, a v obchodě nebudou
Já na tabulky nejsem a tak bych to nechal zkušenějším.
Hezký den všem
