F4IN

Diskuze k minimaketářským soutěžím, setkáním a akcím

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1181
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: F4IN 2013

Příspěvek od Pavel Stráník » 23 črc 2013 10:28

Ne že bych někdy udělal nějakou díru do modelářského světa s modelem na CO2, ale mně se tento druh pohonu líbí. Po technické stránce mě uchvacuje, ale nedotaženost některých detailů je na straně druhé odpuzující. Přitom se jedná o drobnosti, které kazí jinak perfektní konstrukci (teď mám na mysli motory Gašparín) problémy z hlediska spolehlivé a uživatelsky příjemné funkce. Jak píše Tonda, je to jednak ta kontramatka při nastavování otáček, dále gumový O-kroužek a gumové těsnící elementy ve ventilech napouštěcích jehel - s tím jsem alespoň já měl ustavičné potíže, a jak bylo vidět na posledních soutěžích v Pelhřimově, nejen já. A přitom by stačilo tak málo ......
0

krucoun
Reakce: 0
Příspěvky: 130
Registrován: 05 úno 2010 14:52
Bydliště: Libochovice

Re: F4IN 2013

Příspěvek od krucoun » 23 črc 2013 17:42

Jsem velkým příznivcem motorků CO2 a éro jimi vybavené je pro mě opravdové éro s motorem. Se zájmem čtu zkušenosti opravdu zkušených a porovnávám s těmi mými. S velkým nadšením jsem do Ořecha Kuňkadlo namontoval tento druh pohonu s tím, že éro nebude zapatláno ricinem, nebude vystavenop riziku při bouchnutí svazku a všem někdy nešetrným manipulacím při natáčení. Opak je pravdou :( Jen krátce trochu o osudu Kuňkadla. Při prvním poletování v kladenské hale, jsem při plnění šáhnul na bombičku, která špatně těsnila a uvnitře se vytvořila rez, která při naplnění zachvátila celý eroplánek, nádrž a motor nevyjímaje, prostě najednou jsem držel v ruce rezavý "sajrajt". Éro jsem vyčistil, nádrž vyměnil, potrubí vyměnil a motor celý rozebral a také dal nakonec s pomocí Štefana do kupy. Druhé poletování v rámci soutěže F4IN na Kladně bylo ve znamení marné snahy o vzlet a vždy skončilo jen pojížděním v kruhu (dosti trapné :) ) a nakonec třetí peripetie byla v Pelhřimově. Éro dostalo nový parádní G14 a výkonu bylo najednou až až. Parádní lety ze země a nakonec totální naboření do stropu vše završilo. K mému překvapení to šlo docela dobře opravit, a tak se třeba někdy dočkám vydařeného soutěžního letu s pohonem CO2.
Závěr je tedy tento: eroplány na gumu do haly mám i 10 let a jsou téměř jako nové a tento, který měl být ušetřen všech potencionálních nebezpečí, je už značně ošuntělý.
Přesto CO2 motorky obdivuji a rezonujíci zvuk eroplánku s tímto druhem pohonu je pro mě opravdový a maketový. Za mě tedy lobuji pro nazavrhování CO2 pohonu do haly a těším se na mnoho vydařených letů našich modelů.
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1181
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: F4IN 2013

Příspěvek od Pavel Stráník » 23 črc 2013 21:41

krucoun píše:...... Závěr je tedy tento: eroplány na gumu do haly mám i 10 let a jsou téměř jako nové a tento, který měl být ušetřen všech potencionálních nebezpečí, je už značně ošuntělý.
Já si udělal obdobný závěr - létat s modelem na CO2 v hale už nebudu. Ono je to totiž těžké, vzhledem k nevyzpytatelnosti chodu těchto motorů je při létání v hale skoro každý let sázkou do loterie, zcela nepředvídatelný pak bývá první let po výměně bombičky. Aby se to nějak dalo ompenzovat, je třeba stavět menší modely pro které je tím pádem hala relativně "větší", ty ale jednak mají neuspořádanější letový projev a pak menší motorky jsou problematičtější, alespoň já mám tu zkušenost. No a do většího modelu, kolem 60cm rozpětí, který je z hlediska letových vlastností už celkem v pohodě, je pak v dnešní době elektrika jasnou volbou.

Ale takové venkovní podvečerní polétání s CO-čkem mně zase přijde mnohem milejší než s bzučící elektrikou, tu bych zase pro změnu zradiovatěl aby to dávalo smysl.
0

Antonín Alfery
Reakce: 54
Příspěvky: 484
Registrován: 06 úno 2010 21:05
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: F4IN 2013

Příspěvek od Antonín Alfery » 24 črc 2013 07:16

krucoun píše: Za mě tedy lobuji pro nazavrhování CO2 pohonu do haly a těším se na mnoho vydařených letů našich modelů.
Já je nezavrhuji. Se Spadem poháněným Modelou jsem létal v hale v podstatě bez problémů a pominu-li vzájemnou kolizi, Pavel si na Be-2 taky asi moc stěžovat nebude. Dokonce na první Gašparínův 0,033 jsem měl ořecha Aero A-18 řízeného směrovkou (hmotnost 30g) a taky jsem se do haly vešel. Pro použití v halách se podle mne motory CO2 staly obětí vlastního vývoje. Měrný výkon a účinnost motorů se postupně zvyšovala, což vede k dobám chodů, o nichž se nám dříve ani nezdálo. Jenže je to zaplaceno tím, že takto vyladěné motory nejsou výkonově stabilní nebo chcete-li, nemají tak konstantní výkonnost, jakou měly ty méně účinné. A to se projevuje hlavně v rozdílech mezi jednotlivými starty a v závislosti na okolních podmínkách. A toto chování je pro úspěšné létání v hale rozhodující.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: F4IN 2013

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 črc 2013 10:28

Moje, ryze amatérská zkušenost :
Asi deset let jsem létal s dvacetinkou dvouplošníku Buzzard k plné spokojenosti. Pak jsem do něj dal výborný motor Gašparín 0,1 ccm.
Zatím co při létání na gumu na plácku před našim barákem jsem jasně věděl, jak bude let vypadat, podle množství natočených obrátek pak bude počet motorových zatáček dostup až 30m a čas kolem minuty, při čemž téměř polovina času připadala na klouzavý let ve spořádané levé zatáčce, tak kysličníkový let měl sice delší, ale ne přesně určitelný motorový let, výška asi stejná, zato klouzavý let se strmějším sestupem a zásadně bez zatáčky. Někdy bylo přistání měkké hezky do trávy, jako u letů na gumu, ale mnohem častěji to bylo naprosto nevyzpytatelné - přímo do betonových balkonů baráků kolem Takže tradičně uražené horní křídlo, potrhané výztuhy a nepříjemné opravy. Až mne to přestalo bavit a Buzzard byl předělán nazpět na gumu. Motor dostal Kejik, dal jej na oštěp a tem mu hned na prvních závodech uletěl.
Druhý pokus byl Be-51 Beta Minor na Modelu 0,27. Byla to špatná volba, ten typ má zbytečně dlouhý předek (na gumu by to bylo ono), nádrž musela hodně dozadu a ještě přidat 3g Pb na ocas. Navečer při teplotě 15 - 20° C éro hezky létalo. Za poledne při teplotě 25 - 30° C ale ventily nebyly schopné udržet tlak, stále to syčelo a někudy unikalo. Starty dobré, po pár vteřinách motor začal zamrzat, model přistál, po zvednutí a protočení vrtule pak chvíli letěl. Dvě soutěže, naprosté zklamání. Gašparín to komentoval : perfektní seřízení, ale špatná karburace. A tak jsem éro i s motorem dal jednomu bažantovi a ten si s tím létal jen navečer.
Moje rozhodnutí : kysličníky NIKDY VÍCE !!!
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1181
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: F4IN 2013

Příspěvek od Pavel Stráník » 24 črc 2013 23:13

Alfery píše:... Pavel si na Be-2 taky asi moc stěžovat nebude. ...
No právě - stěžovat si na Be-2 nemohu od té doby co jsem do ní dal KP-01, předtím na Modelu jsem ji skoro zničil, ale to nebylo motorem ale nesmyslnou čtyřlistou maketovou vrtulí. Je ale fakt že i s tak velkým érem s rozpětím skoro 70cm jsem na elektriku opakovaně, bezpečně a stabilně létal v celkem malé hale ve Flémalle (než se ve vzduchu potkala s Tondovým Spadem :o ). To bych s CO2 nedal.
0

Antonín Alfery
Reakce: 54
Příspěvky: 484
Registrován: 06 úno 2010 21:05
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: F4IN 2013

Příspěvek od Antonín Alfery » 25 črc 2013 14:48

Tak to se omlouvám za dezinformaci. Nevím proč jsem měl za to, že v hale Be-2 taky létala na Modelu...
0

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1498
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: F4IN 2013

Příspěvek od Hugo » 25 črc 2013 16:31

V Pelhřimově jsme měli unikátní možnost sledovat v akci 6 modelů na CO2 v hale, to se asi už nezopakuje, podle toho, co tady o CO2 čtu. A bylo to sledování tristní. Jediný model, který přistával na podvozek na plochu, byl Michalův Racek 1/20. Kdyby byla hala větší, tak by třeba přistálo i 50% modelů :-). Taky mě překvapila citlivost nastavení otáček, se kterým se potýkal Tonda, Ondra, ale i Michal, i já (ale moje problémy s D.1 pramení spíš z nastavení modelu - jako tradičně malé vzepětí - a z velikosti, než problémy s motorem). Pro sebe CO2 do haly nezavrhuji. Ale budu dost přemýšlet nad předlohou a motorem. Doporučuji skvělé nové Gašparíny G-14 a G-28. Tyhle motory jsou někde úplně jinde, než byly G-10 a G-24 a staré G-63, i když koncepce s "O" kroužky zůstala. Taky si myslím, a u škodovky to mám vyzkoušené, že když se použije výkonnější motor, který je nastaven na 30% výkonu, tak se starty dají reprodukovat vcelku přijatelně. Samozřejmě zůstává problém, který popsal Tonda a tou je změna podmínek (teploty) v hale. To je bohužel opravdu znát. Ale teplota se mění v řádu desítek minut, takže se pár stejných startů za sebou udělat dá.
Já myslím, že létat s CO2 motory znamená do nich být trochu zblázněný. Podobně jako u pohonu gumou. Elektrika je v porovnání s nimi nuda :-), i když je to věc názoru. Ale je dobré nějaký ten model na elektriku mít, protože to zvedne náladu.
Co se týká pohonů elektro, přimlouvám se, zda bychom mohli dát hlavy dohromady a říct si, jaké vlastně máme možnosti - motory jejich charakteristiky (KP-01... stříďáky). Např. pro stejnosměrné motory je tady skvělý timer Zoombie, který umožňuje jemnější ladění, než je Derekův KP. Derekův KP jde zase ale použít i na stříďáky. Vím že nějaké timery používají haloletci s upoutancema, Steven má taky nějaký zdroj... Štefan má v tomto směru také přehled. Vláďa provádí taky nějaké experimenty. U modelů pro velikost haly v Pelhřimově by to chtělo šetřit váhou... Martin
0

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1498
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

F4IN 2014, Neděle 22. 6. 2014

Příspěvek od Hugo » 27 bře 2014 10:37

Dovoluji si pozvat všechny příznivce halových minimaket na tradiční soutěž F4IN v hale v Pelhřimově.
Soutěž se bude konat v neděli 22. 6. 2014.
Soutěžit se bude v kategoriích F4D (makety na gumu), F4E (makety na electric/CO2), F4F (M-Oř), Pistachio (M-Pist), RC-mini.
Hodnocení bude probíhat bude podle pravidel stejných jako min. rok. Ještě než bude vytvořena oficiální pozvánka v pdf, tak můžete nahlédnout na pozvánku z min. roku, kde jsou uvedeny rozměry haly, časový scénář, atd. Kromě jiného data akce se bude jednat o téměř identickou pozvánku.
http://minimakety.cz/events/2013/F4IN_2013.pdf

Ke stažení jsou zde bodovací karty a pravidla, podle kterých se bude létat F4IN 2014 (je to stejné jako v r. 2013):
http://ulozto.cz/xACqvKJ/mor-mpist-bodo ... a-2013-pdf
http://ulozto.cz/xshYqgT/f4de-bodovaci-karta-2013-pdf
http://ulozto.cz/xFWF6ZA/f4de-navod-pro ... i-2013-pdf
http://ulozto.cz/xGzFZC2/f4de-pravidla-2013-pdf
RC mini - zde: http://minimakety.cz/rcscale/rules/index.php

Za organizátory se těší Martin Huk

Zde jsou odkazy na reporty z min. setkání:
http://minimakety.cz/peanuts/reports/20 ... /index.php
http://minimakety.cz/peanuts/reports/20 ... /index.php
http://minimakety.cz/peanuts/reports/20 ... /index.php
http://minimakety.cz/peanuts/reports/20 ... /index.php
0

Robert Pajas
Reakce: 37
Příspěvky: 790
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

F4IN 2014

Příspěvek od Robert Pajas » 16 dub 2014 10:46

f4inPozvanka.jpg
f4inPozvanka.jpg (92.14 KiB) Zobrazeno 4172 x
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1466
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: F4IN

Příspěvek od discobolos » 11 čer 2014 15:24

Se smutkem v duši vám musím oznámit, že se letos nemohu soutěže z rodinných důvodů zúčastnit :cry: .
Tímto se omlouvám všem zájemcům o kategorii F1N, že ji proto nemohu organizovat. Pokud se sejde dostatek zájemců, budete si to muset zorganizovat sami. Martinovi pošlu soubor pro zpracování a vytištění startovní listiny.
Se mnou tak bude chybět i Miloš Hýl, další z tradičních účastníků této kategorie :( .
Dušan
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1466
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: F4IN

Příspěvek od discobolos » 13 čer 2014 18:27

Slovy krále:
odvolávám co jsem odvolal, slibuji co jsem slíbil.
Rodinná oslava se odkládá o týden, takže přece jen do Pelhřimova přijedu já i Miloš Hýl :) .
Dušan
0

Odpovědět