Evangel 4500 STOL

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Evangel 4500 STOL

Příspěvek od Lubomir Koutny » 23 dub 2021 19:17

Jedmoduchý krabicově hranatý dvoumotorák, ale s velkými kormidly, lomením křídla do výrazného U, to vše dává předpoklady,postavit model relativně lehký a tedy dobrácky stabilní i když letové časy s ohledem na průměry jen dvoulistýh vrtulí nemohou být nijak zázračné. Poprvé jsem viděl fotku a popis v Němečkových dvoumotorových letadlech, nedávno jsem toho hodně objevil na internetu. Je tam třípohled, spousta fotek v různě barevném provedení. Nedalo mi to nakreslil jsem plánek a model postavil. Některé detaily řešil až přo stavbě, kostra byla rychle hotová, pracnější byla povrchoví úprava i když jen jen z barevných patírů, tak model nevypasá špatně.
Přílohy
Ze zadu na modrém .JPG
Ze spodu .JPG
Na keři .JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Evangel 4500 STOL

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 dub 2021 19:58

Když jsem ten Evangel dokončil, tak bylo po čertech větrno i při focení mi vítr sfoukl model z auta, takže na zalétávání nebylo ani pomyšlení. Dnes byl přes den mírný západní vítr, který se navečer uklidňoval. Pracně jsem přestavěl svou řezačku a z mé nejlepší gumy nařezal 1,6 m gumičky 1,6 g/m a 1,7 g/m, z té tenčí udělal 2 svazky o délce 300 mm, namazal a spočítal, že při 25 °C by měly být maximální možné otáčky 1600. Již při nasazování svazků byl dost problém tyto nasoukat nenatočené do krátkých gondol. A pak již jsem šel na svůj plácek, po pravdě ještě byly cítit slabé závany- průvan od západu ve kterém bych si s plovákovci asi netroufl létat. První klouznutí potvrdilo, že model je těžký na nos, kluz byl rychlý, se zastavenými vrtulrmi v mizerné klouzavosti asi 1:3. Upravuji seřízení zásahem do kormidel a natáčím po 500 otáček do každého svazku, pak startuji model s náklonem doleva. Model je po čertech rychlý, točí poměrně úzkou stoupavou spirálu do výšky asi 6m, tam motor končí a následuje mizerný kluz. Bude to chtít více otevřít zatáčku a více natočit, ano točím 800 a jsem zvědavý, co se bude dít. A ono se dělo, model jako raketa ve více otevřené stoupavé spirále je hned ve výšce 15m, tam se trochu uklidní a nastoupá dalších 5m, to je již nad vysokým smrkem ve výšce vrcholu střechy paneláku. Naštěstí na konci motoru model přechází do pravé zatáčky a vzdálí se od paneláku a sestupuje asi ve vzdálenosti 3m od toho smrku. Míra štěstí byla vyčerpána a tak balím svá fidlátka a jde se domů. Je mi jasné, že model je přemontovaný a zbytečně rychlý, takže to znamená zkusit uříznout gumičku tak asi 1,2 až 1,3 g/m a svazky zkrátit na 250 mm, což by přispělo ke správné poloze těžiště i k uklidnění zbytečné rychlosti letu. Jinak se potvrdilo, že tento typ je velmi stabilní. ošklivě hranatý, až je krásný, jako ten stájový pinčl.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Evangel 4500 STOL

Příspěvek od Lubomir Koutny » 26 dub 2021 09:56

Takže jsem z měkké gumy od kamaráda z USA TAN 2 z r. 03/2002 uřízl gumu na optimální průřez 1,3 g/m, udělal dva svazky o délce 250 mm, do kterých by se mělo maximálně vejít 1550 otáček při teplotě 25°C. namazal ricinovým olejem a dal do gondol. Odlehčením o 1g se těžiště přesunulo blíže k hlavnímu nosníku, takže model již není tak moc těžký na nos a měl by pomaleji, rozumě létat. Tolik teorie, praxe však ukázala odvrácenou tvář. Hned napoprvé jsem natočil 850 otáček a předpokládal, že vše bude OK. ale nebylo, jednak od východu přišel závan v okamžiku startu, ale hlavně modelu se jaksi nechtělo do zatáčky a hned přešel do lopingu, pak s sebou plácl do trávy a nalomil si jeden list vrtule. Druhý start na zbytek otáček skončil uzlomením listu na druhé vrtuli. Vyrobil jsem tedy dva nové listy, zabralo to asu hodinu, ale to již venku dost foukalo, takže další zalétávání až ráno za bezvětří. Jsem opatrnější a točím jen 450 otáček. Při startu je bezvětří, ale výsledek stejný, opět loping a zlomený list. Nyní konečně chápu, že model se silnými těžšími svazky a těžištěm hodně v předu byl sice rychlý, ale super stabilní. S tenčími a kratšími svazky má sice těžiště ve správném místě, ale potřebuje asi výrazně potlačit osy vrtulí !
Přílohy
DSCN3895.JPG
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Evangel 4500 STOL

Příspěvek od Pavel Stráník » 26 dub 2021 17:24

Hezká letadla i dobře létají. Když se kouknu na tuto obludu, myslím že zažijete ještě pár marných pokusů o zalétání, než na tuhle příšerku šlápnete a bude klid :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 92
Příspěvky: 630
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Evangel 4500 STOL

Příspěvek od Ivan Horníček » 26 dub 2021 19:56

Vždy, když sem něco dám, tak se obávám, co k tomu napíše Pavel. Dopravní a ještě dvě vrtule. Je dobré, že se tu něco děje.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Evangel 4500 STOL

Příspěvek od Lubomir Koutny » 27 dub 2021 06:06

Pavel má pravdu v tom, že u tohoto modelu jaksi neplatí to, co pro ostatní malé minimakety. Pokud má těžiště ve správném místě, tak sice mnohem lépe kliuže (se zastavenými vrtulemi asi 1:6, ale motorový let s tenkými gimičkami nestojí za nic. Buď to dělá lopong, neko kosé přemety, případně motání se v úzlých kruzích ve výšce 1m. V každém případě i na 1000 itáček je let mizerný a přistání s polovinou nevytočených obrátek. Ještě pár pokusů a pak návrat k silnějším, delším svazkům, nebo podle Pavlovy rady šlápnout na to a do popelnice.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Evangel 4500 STOL

Příspěvek od Lubomir Koutny » 29 dub 2021 18:42

Následovala řada dalších pokusů s mizernými výsledky i na 1200 otáček let nestál za nic, opět ty kosé přemety a přistání s polovinou otáček. Pak mne napadlo, že tentio model asi opravdu potřebuje pro stabilní motorový let těžiště v 15%, takže opět mizrerný rychlý kluz, točím 800 otáček a píchám do přídě modelářský špendlík (0,5g), startuji asi s malým náklonen doleva. Je to lepší, ale hodně na křídle, výška jen 2m. Točím tedy 1100 otáček a více prokrucuji negatuv na pravém křídle. Opět ten špendlík na přídi a větší náklon na křídlo při startu. A světe div se, je zde spořádaný výstup v otevřené spirále do výšky asi 7m tak dva okruhy v horizontu a pak sestup v pravé zatáčce, poměrně dost velký zbytek otáček. Celý let byl asi tak 20s. Asi by to ještě chtělo více prokroutit ten negativ, SOP více doleva a natočit 1300, pak by mohl být dostup 8-10m, delší motor s menším zbytkem a lety kolem 30s.
Po pravdě řečeno, asi by se stím dalo létat i v Hlučínské hale,ale výsledkově nic moc.
Podstatně lépe létal oříšek MiG-DIS, ten však měl protiběžné vrtule a já jej zničil v uzoučké hale U Kostelíčku v Pardubicích. Inu takový model zase pro změnu potřebuje velkou a vysokou halu,jak bývala ČEZ aréna v Pardubicích s výškou přes 20m, nebo vysoká hala ve sportovním areálu Flémalle, případně hala v Prostějově. Jenže v takových se vposledních letech naše soutěže nekonají. Je to škoda docela rád bych si postavil jako oříška DH Hornet.
Možná by bylo zajímavé uspořádat zase jednou po 4 ti letech soutěž oříšků venku, třenba některý páteční podvečer...Termín by se musel asi upřesnit nějaký den předem dle předpovědi počasí.
Přílohy
Ze zadu na keři .JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Evangel 4500 STOL

Příspěvek od Lubomir Koutny » 30 dub 2021 22:07

Takže poslední pokus o nápravu letových vlastností : protiběžné vrtule. Jednu vrtuli předělávám na levotočoivou a zároveň řežu novou gumu z várky TAN SS 05/2026 1,3 g/m smyčku o délce 265 mm, do které lze maximálně natočit 1600 otáček při 25°C. Zapoměl jsem,že s novou vrtulí musím točit opačně. Takže znovu natočot na 500 obrátek a let, ten je až překvapivě pěkný, dva menší okruhy ve výšce asi 4 m. Točím tedy 800 a začátek je dobrý, ale po jednom větším okruhu model otevírá zatášku a přechází do pravé klesavé zatáčky. Chce to více SOP do leva a odbourat zbytečně velký negativ na pravém křídle. Točím 1100 otáček, hezký výstup do výšky asi 8 m v levé stoupavé zatáčce, jeden velký okruh pak otevírání zatáčky, rovný let v horizontu, pak vypadne modelářský špendlík z přídě a model začíná zpomalovat a lehce pohupovat. V cestě stojí smuteční vrba a do jejich větví model naráží ve výšce asi 7 m, po nárazu pád do udupaného tvrdého písku a ulomený vrtulový list. Let trval asi 20 s a zůstalo nevytočených asi 200 obrátek. Takže podařilo se dosáhnout stabilní seřízení a bezproblémový let především díky protiběžným vrtulím a snad také nové tvrdší gumě. Mohu jen odhadovat, že při natočení na 1400 otáček by mohl být doražený čas kolem 30s a výška kolem 10 m. Pokud by model stoupal rychleji s rizikem nárazu do stropu, pak lze zkusit starty ze země.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Evangel 4500 STOL

Příspěvek od Lubomir Koutny » 01 kvě 2021 17:24

Konečně zalétáno.
Snažil jsem se odstranit hlavní problém tohoto modelu, který po dobrém začátku letu v levé stoupavé zatáčce po polovině natočených obrátek přecházel do strmé pravé klesavé spurály. Napřed jsem zmenšil překroucení křídla, což spolu s protiběžnými vrtulemi trochu pomohlo. Pak mi došlo, že problém bude v tom, že vrtule na vnitřní straně zatáčky točí pomaleji, což ze začátku pomáhá modelu točit hezky doleva, ale později kdy vu vnějšího, pravého motoru je guma dříve vytočená a nemá potřebný moment, tak tam poklesne tah, u levého motoru je ve svazku ještě dost obrátek, vrtule má větší tah a překlápí mode do pravé klesavé spirály. Zkusil jsem to řešit zvětšením stoupání pravé vrtule a zúžením listu u nové levé vrtule. Dost to pomohlo. Po této úpravě byl let na 800 otáček byl docela hezký, 2 okruhy o průměru asi 12 m ve výšce 5 m, až na závěr již bez obrátek pravá klesavá spirála, doba letu asi 15 -20s.
Takže natáčím 1200 otáček do vnějšího pravého motoru a jen 1070 do vnitřního levého motoru. A je to ono.! Krásná stoupavá levá spirála se postupně otevírá, v druhém okruhu o průměru 15 m přechází model do horizontu ve výšce dobrých 10m, pak ještě dva okruhy a přistání v hezké levé zatáčce. Dobu letu odhaduji na 30 s, což je lepší, než jsem předpokládal. Asi by nebyl problém do nových stejných svazků točit 1400 otáček, pak ovšem by model stoupal do výšky 15 m a v takové hale se u nás soutěže nyní nelétají. Je otázkou jak by šel model do zatáčky po startu ze země, pokud hezky do leva, pak by to bylo řešení...
0

Odpovědět