PÁR MÝCH DVOUMOTORÁKŮ

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Pavel Stráník, Jiří Doležel

Odpovědět
Lubomir Koutny
Reakce: 29
Příspěvky: 2124
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

PÁR MÝCH DVOUMOTORÁKŮ

Příspěvek od Lubomir Koutny » 19 lis 2021 19:38

Již první má dvacetinka byla dvoumotorová Piper Twin Comanche. Svazky byly dlouhé jen jako gondoly a tak i když model hezky startoval ze země, tak lety byly krátké. Dalším dvoumotorákem byl D.H. Hornet, v původním provedení potah Duhou barvený modelspan, barvy přesně podle Profile Publication, zcela nový model hned vyhrál soutěž. Později byl ze shora stříkán humbrolkami, nabral trochu na váze, ale hlavně ve vlhku, nebo na slunci se VOP kroutila a bylo obtížné naladit správné seřízení. Dalším dvoumotorákem pak byl oříšek Sikorski, který v hale nádraží Kr. Pole létal časy přes 35s. Tandemový Jupiter létal výborně jak na dva a později i na jeden svazek a Petr vyhrával juniory, druhým tandemem byla kachna Rutan Defiant, která tehdy v soutěží obsazovala druhá místa, první tehdy byl vždy Tondův Dynaveter. Arado Ar-240 létalo výborně a moc se líbilo Yamadovi, který si je odvezl do Japonska. Dokud jsem měl výbornou gumu Pirelli Alfa Romeo 4x1 mm tak moje Savoia Marketti S.M.-92 vyhrávala soutěže. Vůbec nejlepším typem na dcoumorotovou dvacetinku je asi MiG- DIS, tento jsem stavět 3x a vyhrál mnoho soutěží. Také jako oříšek létal výborně, ale brzy byl zničen v malé úzké hale U Kostelíčka v Pardubicích. Posledním pak byl oříšek Schneider SCH-10, který létal málo a mizerně.
Přílohy
priprava DIS.jpg
priprava DIS.jpg (82.43 KiB) Zobrazeno 587 x
SM 92  .jpg
Ar- 240 .jpg
Rutan Defiant.jpg
Jupiter .jpg
Sikorski.jpg
D.H. Hormet.jpg
Twin comanch.jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 29
Příspěvky: 2124
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: PÁR MÝCH DVOUMOTORÁKŮ

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 lis 2021 10:27

Myslím, že do tohoto přehledu patří i dva typy, které nikdy na soutěžích nelétaly. Tím je oříšek Scheneider SCH-10M, byl pravý, složitý, vyšel dost těžký a malé vtrule nedávaly dostatečný tah na nějaké delší lety, navíc byl velmi citlivý na seřízení, takže to nejlepší,co předvedl byly krátké lety do 15 s v hale nádraží Kr. Pole. Nakonec skončil v popelnici. Možná však, že jako dvacetinka by se choval zcela jinak.
Druhým typem, co na soutěži nelétal byl Horkey Twin Mustang, postavený podle (zřejmě nedokončeného projektu racera Eda Harkeye, konstruktéra N.A. P-82 Twin Mustang), podkladem byl jen náčrt v knize Nejrychlejší vrtulové letouny, žádná fotka skutečného letounu. To byl jeden z důvodů, proč Petr na Openscale 2007 s touto dvacetinkou nelétal, druhým pak jistě bylo velmi větrné počasí a obavy, aby nový model netozbil. Ovšem při tréninku v dobrém počasí byly letové výkony opravdu rekordní i když obsluha před a při statru nebyla snadná.
A snad na závěr ještě nějaká fotka toho nejlepšího MiG- DIS.
Přílohy
DSCN2705.JPG
Koutny_Horkey_6.jpg
Koutny_Horkey_6.jpg (122.57 KiB) Zobrazeno 512 x
S DISem.jpg
Start ze stolu.jpg
Start ze stolu.jpg (75.02 KiB) Zobrazeno 512 x
DIS po startu z ruky.jpg
DIS po startu z ruky.jpg (26.5 KiB) Zobrazeno 512 x
0

Lubomir Koutny
Reakce: 29
Příspěvky: 2124
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: PÁR MÝCH DVOUMOTORÁKŮ

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 lis 2021 15:18

Málem bych zapoměl na další dva moje dvoumotoráky. Dvacetinka Hodek HK-101 byla určená pro halové soutěže přesných maket a dokončená těsně před soutěží v krásné hale v Prostějově. Chybělo otestování venku a osazení správnými svazky. Jediný tréningový let na polovinu obrátek byl dobrý, do výšky asi 4 m po startu ze země a čas pod 20 s. Na první soutěžní let jsem natočil 85% z maxima. Krásný start se země, ale až zbytečně ostré stoupání v otevřené zazáčce a pak již téměř rovný let končící v horním koutě haly a následné velké poškození. Oprava až doma. Pak ještě soutěž v belgickém Flémalle, ale tam se více líbil můj Bf.109F.
Daleko úspěšnější byl můj oříšek sovětské amfibie MDR-6, několik vítězství na Československo/sovětském poháru V Novém Mestě nad Váhom, odkud je i ta fotka s pohárem (tam v 8 m nízké hale byly letové časy těsně nad 50 s). A pak soutěž v 15 m vysoké Smetanově síni v Praze, kam jsem se chytal s velkým očekáváním, ale pak při registraci jsem byl zdrcený faktem, že podklady pro bodování oříšků jsem zapomněl doma. Tak jsem řekl, že budu létat jen házedla. Ota Šaffek mne přemluvil, abych to jako sportovec nevzdával (naštěstí podle starých pravidel jsem dostal body za oboustranný potah, podvozek, plováky atd.) Jenže to bylo málo a František Bárta se smál, že konečně vyhraje on se svým nádherným Zeppelinem CS-1, který dostal dvojnásobek statických bodů. Plně jsem se soustředil na házedla a ta pak vyhrál. Soutěž oříšků jsem začal s modelem tacera PIK-21, který se podařilo naladit na nádherných 100 s, ale ani to nestačilo na Bártova Zeppelina, který létak asi 35s. Byl jsem zvědavý, zda se mi podaří zkrotit MDR do té poměrně úzké, ale vysoké haly, Povedlo se a všechny tři lety byly perfektní, ten poslední až pod strop a zapsaných 59 s. Pak vyhlášení výsledků : vítěz MDR-6 , Zeppelin opět druhý a František byl moc smutný, bylo mi ho líto.
Přílohy
hodek.jpg
Peanut  MDR .jpg
Pohár pro vítězný MDR .jpg
0

Odpovědět