Aero A-11 HS jako M-pist.
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2406
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Aero A-11 HS jako M-pist.
Dosud jsem ještě neviděl pistácio dvouplošníka, takže to byla určitá výzva. Místo toho, abych si postavil na jistotu Se-5a, tak jsem vymýšlel, dlouho vybíral, až nakonec padla volba na poměrně málo známý typ Aero A-11 HS v jednomístném stíhacím provedení (ten má hodně plochy a velká kormidla na dlouhém trupu. Jenže on je dlouhý pouze dozadu, předek má krátký, takže je třeba hodně dovažovat. Fotografii a 3-pohled je v Krumbachově pozůstalosti v Brněnském technickém muzeu a také jsem je objevil na internetu. Na potah jsem barvil stříbrnou tuší a zelenou anilinkou japonský vláknitý papír Kashmir 9 g/m2. který však tím barvením dost ztěžkl a také ztvrdnul. Hotový model bez vrtule v předu dovážený dvěma modelářskými špendlíky moc hezky kluzal. Po osazení vrtulí a váze 5 g to bylo jen o trochu horší. Svazek smyčka o délce 300 mm, váze 1,3g (2,07 g/m) + 0.6g Pb dovážení dává letovou 6,6 g. Zatím to dnes bylo jen klouznutí do postele, venku to moc foukalo. Je mi jasné, že zalétávání nebude zrovna jednoduché...
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2406
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aero A-11 HS jako M-pist.
To dovážení na vrtulovém náboji je zatím 0,3g, proto ta letová zatím 6,6g Po zalétání se uvidí...
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2406
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aero A-11 HS jako M-pist.
Dnes ve středu 1.6. ráno po nočním dešti mokrý trávník 16 st.C, bezvětří. Prvních asi 20 pokusů o let většinou skončilo přetažením a pádem, nebo klesavou spirálou do země. Pouze 2 lety byly celé okruhy o průměru asi 7m, cca 5 dec. Model se choval jako nestabilní, potřebuje větší prokroucení křídla, osu vrtule potlačit a vyosit do prava, zmenšit stoupání vrtule. Po domácích úpravách následovaly další pokusy, přetažení s následné pády se nekonaly, model lépe stoupal a nejlepší lety na 600 otáček byly 2 okruhy o průměru asi 8m, časy kolem 10 sec. Po přistání velký zbytek otáček, jistě přes 200. Takže by prospěl kratší a silnější svazek, ale i tak je jasné, že optimální výkony budou někde kolem půl minuty. Značnou úsporu váhy by mohl přinést potah z Kashmiru při jehož barevné provedení by bylo tištěno na PC. Ještě více by však přinesla stavba ze šedivého pěnového styrofánu, pak by mohla mít křídla vhodnější tenčí profily.
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1181
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Aero A-11 HS jako M-pist.
Tuto předlohu znám jen jako oříška, ale když jsem se tak zběžně díval po internetu tak A-11HS měla být původní dvoumístná verze jen se silnějším motorem Hispano-Suiza 300k, užívaná ve Finsku (https://www.valka.cz/Aero-A-11HS-t63654). Tak nevím. Docela rád bych viděl ten výkres a foto.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2406
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aero A-11 HS jako M-pist.
Pavle, mám tu dokumentaci ještě z doby, kdy jsem u Krumbacha přefocoval podklady pro jeho seriál v L+K. Nyní bude vše v Technickém muzeu (Krumbacovy sbírky). Nicméně jak tu fotku jednomísrné verze, tak i 3-pohled jsem objevil před týdnem na google obrázky A-11 HS. Jenže za 2 dny to tam již nebylo, nevím proč.
Dnes odpoledne to nefoukalo, trávník obeschnul a já zalepil posložku vychýlení hlavice, vyměnil kola podvozku s nabarvenými disky a šel zalétávat na malý plácek. Natočil 600 otáček a odstartoval model v horizontu, ten pak vlevé klesavé spirále šel do země. zvětšíl jsem vyosení vrtule do prava, dotočil obrátky a znovu odsrartoval, model letěl rovně, hezky stoupal, pak se zastavil přetáhl a plácl sebou o zem. Natočil jsem 1000 otáček, mamačkal negativy na obě křídla na pravé straně, dovážil na přídi vrtule kuličkou z plasteliny a natáhl model VOP. Stal se zázrak, model krásně stoupal v otevřené levé zatáčce výška asi 5m, udělal 3 okruhy o průměru asi 8 m a přistál s dost velkým zbytkem (zavinil to slabý průvan ze zadu), model jsem zvedl a bez dotáčení znovu vypustil, on udělal hezké další dva okruhy. První část letu byla něco málo přes 15 s, ta druhá kolem 10 s. Lze předpokládat, že na 1200 otáček v hale by optimální let měl být přes 30s. Asi by pomohl kratší a o něco silnější svazek.
Dnes odpoledne to nefoukalo, trávník obeschnul a já zalepil posložku vychýlení hlavice, vyměnil kola podvozku s nabarvenými disky a šel zalétávat na malý plácek. Natočil 600 otáček a odstartoval model v horizontu, ten pak vlevé klesavé spirále šel do země. zvětšíl jsem vyosení vrtule do prava, dotočil obrátky a znovu odsrartoval, model letěl rovně, hezky stoupal, pak se zastavil přetáhl a plácl sebou o zem. Natočil jsem 1000 otáček, mamačkal negativy na obě křídla na pravé straně, dovážil na přídi vrtule kuličkou z plasteliny a natáhl model VOP. Stal se zázrak, model krásně stoupal v otevřené levé zatáčce výška asi 5m, udělal 3 okruhy o průměru asi 8 m a přistál s dost velkým zbytkem (zavinil to slabý průvan ze zadu), model jsem zvedl a bez dotáčení znovu vypustil, on udělal hezké další dva okruhy. První část letu byla něco málo přes 15 s, ta druhá kolem 10 s. Lze předpokládat, že na 1200 otáček v hale by optimální let měl být přes 30s. Asi by pomohl kratší a o něco silnější svazek.
0
Re: Aero A-11 HS jako M-pist.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_A-11
Podle tohoto:
Podle tohoto:
jsem to pochopil, že A-11 HS byla jen finská verze, tedy i v jeho barvách; české letectvo pak verzi HS (s Hispano Suizou) neprovozovalo.Kromě Československa používalo tyto stroje i finské letectvo – finské stroje byly označovány jako Aero A-11HS a byly poháněny silnějšími motory Hispano-Suiza 8Fb o výkonu 300 k.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2406
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aero A-11 HS jako M-pist.
V podstatě máš Petře pravdu. Ta jednomístná verze byla asi jen jediný kus - EXOT. Krumbach řekl, že o tomto letounu téměř nejsou žádné zprávy, že na to asi navazoval vývoj A-32. Ale pro minimaketu to může být zajímavý typ.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2406
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aero A-11 HS jako M-pist.
Aero Ab-11 s pohonnou jednotkou Breitfeld Daněk BD Perun II. Od A-11 se lišila žaluziemi na chladiči a tvarováním jeho horní části. Do zvětšeného baldachýnu byla umístěna palivová nádrž, vystupující z profilu nosné plochy. Některé série měly na levé straně motorového krytu sací hrdlo vzduchu do karburátoru.
Ale zajímavé je, že to sací hrdlo vzduchu do karburátoru na levé horní straně chladiče je i na fotce mého podkladu. Takže je otázkou, jaké bylo správné označení tohoto letounu.
Ale zajímavé je, že to sací hrdlo vzduchu do karburátoru na levé horní straně chladiče je i na fotce mého podkladu. Takže je otázkou, jaké bylo správné označení tohoto letounu.
0
Re: Aero A-11 HS jako M-pist.
VZLÚ v seznamu zkoušených letadel uvádí, že s22 byl typ Aero Ap-32 - podle fotky je s hvězdicovým motorem.
Pozor- fotka dole vlevo, má to být s20, ale zdá se mi to a nebo to vypadá na dvě stejné číslice, tj možná třeba 22s?
Typ motorového krytu cca odpovídá, vzhledově to je dvojmístný kus a hlavně křídlo je dlouhé jak u normální A.11
Pozor- fotka dole vlevo, má to být s20, ale zdá se mi to a nebo to vypadá na dvě stejné číslice, tj možná třeba 22s?
Typ motorového krytu cca odpovídá, vzhledově to je dvojmístný kus a hlavně křídlo je dlouhé jak u normální A.11
0
Re: Aero A-11 HS jako M-pist.
Označení S22 mělo v roce 1933 i Aero A100.1 . V daném roce toto označení muselo nosit jen 1 letadlo .
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2406
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aero A-11 HS jako M-pist.
Problematika správného označení mne již nějak nevzrušuje spíše mne zajímá, zda lze tohoto prcka zalétat tak, aby nebyl každý let jiný.
Dnes podvěčer je chvilkami bezvětří, ale jsou momenty, kdy jsou slabounké závany průvanu nečekaně z různých stran a ty mají velký vliv na stabilitu malého, pomalého modýlku, který pak po věreu ztrácí vztlak klesá a často předčasně přistává..
Poslední úpravy byly srovnání SOP, ta je nyní bez zatáčky. Nový svazek TAN SS 06/2007 smyčka L=295mm, 1,35g . 2,25 g/m. Bylo uděláno asi 25 letů, z toho 3 byly hezké stabilní na 900 otáček výška 5 m a 5 okruhů o průměru asi 8m, takže ulétnutá vzdálenosst cca 120m, čas asi 25 s. Jenže většina letů končila půlokruhem v levé spirále do země. Jeden strmě svíčka do výšky 10m, tam lomcovák,let střemhlav a vybrání s okruhem ve výšce 1m.
Dnes podvěčer je chvilkami bezvětří, ale jsou momenty, kdy jsou slabounké závany průvanu nečekaně z různých stran a ty mají velký vliv na stabilitu malého, pomalého modýlku, který pak po věreu ztrácí vztlak klesá a často předčasně přistává..
Poslední úpravy byly srovnání SOP, ta je nyní bez zatáčky. Nový svazek TAN SS 06/2007 smyčka L=295mm, 1,35g . 2,25 g/m. Bylo uděláno asi 25 letů, z toho 3 byly hezké stabilní na 900 otáček výška 5 m a 5 okruhů o průměru asi 8m, takže ulétnutá vzdálenosst cca 120m, čas asi 25 s. Jenže většina letů končila půlokruhem v levé spirále do země. Jeden strmě svíčka do výšky 10m, tam lomcovák,let střemhlav a vybrání s okruhem ve výšce 1m.
0