Guma
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
Lubomir Koutny
- Reakce: 36
- Příspěvky: 2763
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Guma
To je sice pravda, ale čmeláka já neřeším. Ten problém má na zdi kanceláře vylepený Marcel Dasault, taže doporučuji se obrátit na něj...
0
Re: Guma
Shark nemá protiargumenty, zabývá se užitečnější činností než hádáním s nevěřícím Tomášem(Lubošem)!
Navíc mě to už nebaví, konkrétně pokud jde o Hívry, stačí si zajet na nějakou soutěž do zahraničí, dívat se a mačkat stopky.
Jedno ovšem nechápu, jak se na základě měrné energie gumy vypočítá dostup modelu?
http://www.youtube.com/watch?v=603BaL0g ... re=related tak takhle pracuje s gumou syn generála raketových vojsk bývalé SSSR, tým pomocníku hřeje gumu vlastním tělem, když je zakázáno ohřívání svazku, alespoň se dýchá do trupu...
(není to náhodou ohřívání svazku?)
Eloise ta pecka v bradě vůbec nesluší...
Nebo tady něco, jen tak pro představu: http://www.youtube.com/watch?v=_WkAcbHNGPA
Navíc mě to už nebaví, konkrétně pokud jde o Hívry, stačí si zajet na nějakou soutěž do zahraničí, dívat se a mačkat stopky.
Jedno ovšem nechápu, jak se na základě měrné energie gumy vypočítá dostup modelu?
http://www.youtube.com/watch?v=603BaL0g ... re=related tak takhle pracuje s gumou syn generála raketových vojsk bývalé SSSR, tým pomocníku hřeje gumu vlastním tělem, když je zakázáno ohřívání svazku, alespoň se dýchá do trupu...
Eloise ta pecka v bradě vůbec nesluší...
Nebo tady něco, jen tak pro představu: http://www.youtube.com/watch?v=_WkAcbHNGPA
0
-
Lubomir Koutny
- Reakce: 36
- Příspěvky: 2763
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Guma
Honzo k tomu stačí obyčejná násobilka a fyzika z osmé třídy : možná si vzpomeneš, že práce = síla x dráha
takže výška (to je ta dráha) = energie (to je ta práce)/síla (to je celková váha) = 10 x 4,81/0,08 x 9,81 a protože účinnost vrtule nemůže být vyšší jak 80%, tak výška bude 0,8 x 10 x 4,81/0,08 x 9,81 = cca 40/0,8 = cca 50 m a k tomu lze přidat ještě pár metrů z vyhození (pokud máš zpožděné otevírání vrtule a řádný švih oštěpáře, tak to odhaduji na 10 m). Takže jsme opět na nějakých 60 m.
Myslím, že je na čase tuto debatu ukončit protože každý již jen opakujeme to, co již bylo řečeno. Já již wakefieldy létat nebudu, ano uměl jsem to dobře před 50 ti roky a také jsem takovou soutěž pohodlně uběhal, dnes je mi 72 let a dvolil jsem si jen upozornit na teoretickou možnost, jak mnohem účiněji využít energie gumy, když tato bude natahovaná místo zkrucování tak dává 9x více práce. To je fakt. Jiný problém je zda již dnes máme materiály a technologii na to, jak to udělat v rozumných váhových relacích a hlavně zda je někdo ochotný takto pracně experimentovat.
takže výška (to je ta dráha) = energie (to je ta práce)/síla (to je celková váha) = 10 x 4,81/0,08 x 9,81 a protože účinnost vrtule nemůže být vyšší jak 80%, tak výška bude 0,8 x 10 x 4,81/0,08 x 9,81 = cca 40/0,8 = cca 50 m a k tomu lze přidat ještě pár metrů z vyhození (pokud máš zpožděné otevírání vrtule a řádný švih oštěpáře, tak to odhaduji na 10 m). Takže jsme opět na nějakých 60 m.
Myslím, že je na čase tuto debatu ukončit protože každý již jen opakujeme to, co již bylo řečeno. Já již wakefieldy létat nebudu, ano uměl jsem to dobře před 50 ti roky a také jsem takovou soutěž pohodlně uběhal, dnes je mi 72 let a dvolil jsem si jen upozornit na teoretickou možnost, jak mnohem účiněji využít energie gumy, když tato bude natahovaná místo zkrucování tak dává 9x více práce. To je fakt. Jiný problém je zda již dnes máme materiály a technologii na to, jak to udělat v rozumných váhových relacích a hlavně zda je někdo ochotný takto pracně experimentovat.
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 06 bře 2012 18:00, celkem upraveno 1 x.
Re: Guma
No, ještě že Saša a spol. tu fyziku dávno zapoměli, museli by se na to dávno vyprdnout, kdyby věděli, jak nízko a krátké časy jim to lítá!
Já ten vzorec tedy nepochopil, to znamená, že stejně se spočítá dostup dvouplošné dvacetinky i aerodynamicky učesaného modelu F-1B s kopáním VOP?
Já ten vzorec tedy nepochopil, to znamená, že stejně se spočítá dostup dvouplošné dvacetinky i aerodynamicky učesaného modelu F-1B s kopáním VOP?
0
-
Lubomir Koutny
- Reakce: 36
- Příspěvky: 2763
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Guma
Ano, toto ti řekne jaký může být maximální dostup při dané účinnosti vrtule a celého systému (ta může byt pro tvůj výpočet u F1B něco kolem 0,95 a u toho chlupatého dvojplošníka tak 0,45) ...
0
-
Lubomir Koutny
- Reakce: 36
- Příspěvky: 2763
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Guma
To je chytrá otázka Honzo, tam je váha (tedy hmota v Kg x gravitační ztychlení 9,81) a tím jsi mne upozornil na chybu, nepatří tam 0,06 což je 60 g u P-30 na které jsem jaksi podvědomě zaměřený, ale 0,08 pro F1G. Hned to tam také opravím !
Pokud někdo létá P-30 na 6, nebo dokonce na 8 nití, pak tedy v tom vzorečku za lomítkem bude oněch 0,06. Ovšem s větším dostupem než u F1G může sotva počítat, protože vrtule Igra 240 je na takovou P-30 relativně malá a má proto podstatně horší účinnost než vrtule u F1G, takže i tam bez termiky maximálně 60 m výšky, což při motoru 45 s by mělo bohatě stačit na maximum v absolutním klidu bez termiky a klesáků. protože z těch 60 m by p-30 měla klouzat asi 100 s. Ovšem bude-li tam klesavý proud cca 1 m/s, tak místo 60 m výšky z toho bude jen 25 m a z těch naletíš v klesáku sotva 30s a jsi za 70 dole.
Proto naše parta létá trochu jinak. Víme, že při zemi jsou klesáky slabé. Také z létání s pokojáky víme, že nejdelší lety jsou takové, když model přistává s posledními otáčkami v gumě. Takže se snažíme létat tak, aby na konci motoru mělo éro nějakých 20 m výšky a motor byl 100 s. Měřením na kluzácích o letové váze 60 g s různými křídly od modelů P-30 jsme zjistili, že nejlepší klouzavost nepřesáhla 10,6 . Takže při letové váze oněch 60g činí odpor 0,06 x 9,81/10,5 = asi 0,06 N . Rychlost klouzání byla asi 4,5 m/s pro motorový let počítejme s průměrnou rychlostí 6 m/s, dále je třeba počítat s tím, že účinnost vrtule Igra 240 bude asi 0,7 neo i nižší. Tak tedy za 100 s by P-30 měla prolétnout dráhu 600 m. A můžeme počítat potřebnou energi E = 0,06 x 600/0,7 = 35/0,7 = 50J což tedy je maximum pro svazek o váze 10 g té nejlepší gumy TAN.
Takže nyní víme, že těch 100 s motor lze na P-30 létat a také víme, že ten klesák takto létané P-30 zdaleka tolik neublíží jako té s rychlým a krátkým motorem. Normálně má ta naše P-30 na konci motoru asi 20m výšky, je-li tam klesák, tak buď přistane ještě za 100 s s koncem motoru, nebo i pár vteřin chybí, ale opravdu jen pár. Tato taktika sice nevedla k absolutnímu vtězství některého z našich mladíků na MČRM v Hořicích (Zdendovi Taufrovy chyběly 2 s), ale asi to byl vůbec nejúspěšnější tým (všichni čtyři kluci měli opravdu minimální ztrátu do plných 500 s).
Pokud někdo létá P-30 na 6, nebo dokonce na 8 nití, pak tedy v tom vzorečku za lomítkem bude oněch 0,06. Ovšem s větším dostupem než u F1G může sotva počítat, protože vrtule Igra 240 je na takovou P-30 relativně malá a má proto podstatně horší účinnost než vrtule u F1G, takže i tam bez termiky maximálně 60 m výšky, což při motoru 45 s by mělo bohatě stačit na maximum v absolutním klidu bez termiky a klesáků. protože z těch 60 m by p-30 měla klouzat asi 100 s. Ovšem bude-li tam klesavý proud cca 1 m/s, tak místo 60 m výšky z toho bude jen 25 m a z těch naletíš v klesáku sotva 30s a jsi za 70 dole.
Proto naše parta létá trochu jinak. Víme, že při zemi jsou klesáky slabé. Také z létání s pokojáky víme, že nejdelší lety jsou takové, když model přistává s posledními otáčkami v gumě. Takže se snažíme létat tak, aby na konci motoru mělo éro nějakých 20 m výšky a motor byl 100 s. Měřením na kluzácích o letové váze 60 g s různými křídly od modelů P-30 jsme zjistili, že nejlepší klouzavost nepřesáhla 10,6 . Takže při letové váze oněch 60g činí odpor 0,06 x 9,81/10,5 = asi 0,06 N . Rychlost klouzání byla asi 4,5 m/s pro motorový let počítejme s průměrnou rychlostí 6 m/s, dále je třeba počítat s tím, že účinnost vrtule Igra 240 bude asi 0,7 neo i nižší. Tak tedy za 100 s by P-30 měla prolétnout dráhu 600 m. A můžeme počítat potřebnou energi E = 0,06 x 600/0,7 = 35/0,7 = 50J což tedy je maximum pro svazek o váze 10 g té nejlepší gumy TAN.
Takže nyní víme, že těch 100 s motor lze na P-30 létat a také víme, že ten klesák takto létané P-30 zdaleka tolik neublíží jako té s rychlým a krátkým motorem. Normálně má ta naše P-30 na konci motoru asi 20m výšky, je-li tam klesák, tak buď přistane ještě za 100 s s koncem motoru, nebo i pár vteřin chybí, ale opravdu jen pár. Tato taktika sice nevedla k absolutnímu vtězství některého z našich mladíků na MČRM v Hořicích (Zdendovi Taufrovy chyběly 2 s), ale asi to byl vůbec nejúspěšnější tým (všichni čtyři kluci měli opravdu minimální ztrátu do plných 500 s).
0
Re: Guma
No jo, ty výpočty jsou sice hezké, ale pro F-1B mi vychází dosažená výška nějakých 65m, což se dá nalétnout s nějakou tou Čížkovo XL a 30g gumy.
Moderní F-1B létá podstatně výš, což je snad vidět na odkazech na You Tube a znám to z vlastní zkušenosti. Model, který v klidu dosáhne 65m by žádný soutěžící nevzal ani statickou ukázku!
Tedy- před časem něco jako P-30 s dlouhým vytáčením předvedl Igor Zilberg, to éro se samozřejmě vysoko nedostalo, ale velmi dlouho vytáčelo. Ovšem v sebemenší turbulenci nepoužitelné.
V tom vzorci prostě něco chybí(stoupavost modelu? 10m/s u hodně průměrné F-1B)
Ale už toho nechme, co se třeba podívat na nějakou soutěž?
195 F1A,F1B,F1H,P30 18.3.2012 LMK Sezimovo Ústí
202 F1A,F1B,F1C 24.3.2012 LMK Fénix Kunovice ČP 2012
5 F1A,F1B,F1C 5.5.2012 LMK Sezimovo Ústí 27. Jihočeský pohár
244 F1A,F1B 12.5.2012 LMK Hořice 52. Memoriál Josefa France, Český pohár
269 F1A,F1B,F1C 18.8.2012 LMK Velké Meziříčí Cesky pohar 2012
270 F1A,F1B,F1C 19.8.2012 LMK Velké Meziříčí Český pohár 2012
271 F1A,F1B,F1C 25.8.2012 Free Flight Club Olomouc Český pohár
275 F1A,F1B,F1C 26.-27.8.2012 Free Flight Club Olomouc Český pohár
277 F1A,F1B,F1C 1.9.2012 LMK Sezimovo Ústí Český Pohár
39 F1A,F1B,F1C 15.9.2012 Free Flight Club Olomouc MČR
Moderní F-1B létá podstatně výš, což je snad vidět na odkazech na You Tube a znám to z vlastní zkušenosti. Model, který v klidu dosáhne 65m by žádný soutěžící nevzal ani statickou ukázku!
V tom vzorci prostě něco chybí(stoupavost modelu? 10m/s u hodně průměrné F-1B)
Ale už toho nechme, co se třeba podívat na nějakou soutěž?
195 F1A,F1B,F1H,P30 18.3.2012 LMK Sezimovo Ústí
202 F1A,F1B,F1C 24.3.2012 LMK Fénix Kunovice ČP 2012
5 F1A,F1B,F1C 5.5.2012 LMK Sezimovo Ústí 27. Jihočeský pohár
244 F1A,F1B 12.5.2012 LMK Hořice 52. Memoriál Josefa France, Český pohár
269 F1A,F1B,F1C 18.8.2012 LMK Velké Meziříčí Cesky pohar 2012
270 F1A,F1B,F1C 19.8.2012 LMK Velké Meziříčí Český pohár 2012
271 F1A,F1B,F1C 25.8.2012 Free Flight Club Olomouc Český pohár
275 F1A,F1B,F1C 26.-27.8.2012 Free Flight Club Olomouc Český pohár
277 F1A,F1B,F1C 1.9.2012 LMK Sezimovo Ústí Český Pohár
39 F1A,F1B,F1C 15.9.2012 Free Flight Club Olomouc MČR
0
Re: Guma
V tom vzorci prostě něco chybí
Mě to připadá, že se řeší práce bez ohledu na aerodynamické veličiny.
V tom případě by charakteristiky profilu, resp. modelu nebyly podstatné.
Jsou tam sice zmíněny dva koeficienty, nicméně ty podle mě řeší jen odpory podle aerodynamické čistoty modelu, nikoliv vztlak.
Mě to připadá, že se řeší práce bez ohledu na aerodynamické veličiny.
V tom případě by charakteristiky profilu, resp. modelu nebyly podstatné.
Jsou tam sice zmíněny dva koeficienty, nicméně ty podle mě řeší jen odpory podle aerodynamické čistoty modelu, nikoliv vztlak.
0
Re: Guma
To jsi mi udělal Honzo radost,se zájmem jsem si pročítal Vaši učenou diskuszi, odkazy na Tube super(ta holka,s tou peckou jak píšeš,to je soutěžící? Jestli jo,tak je škoda, že nelétá taky minimakety, to by se to létalo
) Ale co hlavně, ten výpis z kalendáře! Zajedu se na to podívat do Kunovic,ať si na to můžu udělat svůj názor, ono je lepší jednou vidět, jak desetkrát slyšet a navíc, pro mne to bude premiéra, tak si to doufám užiju. Snad vyjde počasí a uvidím pořádnou akci.
0
-
seawindttt
- Reakce: 0
- Příspěvky: 206
- Registrován: 11 lis 2010 00:12
- Bydliště: Bor
Re: Guma
Jooo,lehko na cvičišti,těžko na bojišti. Obhájit své výsledky bádání můžeme na soutěžích,tady to žádnou "váhu" nemá. I ta nejlepší guma na světě je nám dobrá tak do praku když to éro na soutěži nemáme zalítnutý,těžký .........
Jarda
Jarda
0