Nejbližší akce

09.09.2017

Minimaketářské nebe v Trnávce 2017

16.09.2017

Memoriál Rudolfa Drnce 2017

10.11.2017

IIFI Nijmegen 2017

Bleriot XXI - minimaketa 1:20 francouzského hydroplánu

Tento velmi elegantní a dosti velký typ, v pozemní verzi poháněný poměrně slabým rotačním motorem Gnóme 50 hp, vznikl u známé firmy Blériot v r.1911. Později byl upraven i na verzi s plováky, v roce 1913 pak letoun dostal silnější motor Gnóme 80 hp. Rozpětí letounu bylo 11 m, délka 8,25 m, prázdná hmotnost 410 kg, maximální rychlost 90 km/h. Hned několik různých fotografií a technický popis najdete ve fotogalerii na konci této stránky, další v  knihách Francouzské letouny před Velkou válkou a Schneiderův pohár, výkres z pozůstalosti Clarke Smileyho jsem doplnil o barevné schema a další podklady jsou v mém archivu.

Dvacetinka má optimální rozměry pro plovákovou minimaketu s gumovým pohonem se kterou budeme létat v klidném ovzduší na měkkém povrchu (nejlépe na travnatém letišti), můžeme se také velmi dobře pobavit starty z vody, ale ty volíme tak, by přistání bylo opět na vodě, nebo na trávě, nikdy na oraništi. Tuto dvacetinku lze s úspěchem použít i pro soutěže přesných maket v hale a ke startům použít odhazovací transportní vozík.

Stavba této dvacetinky není nějak zvláště náročná a proto jen stručně: křídlo má náběžku a odtokovku, mezi které jsou lepena pásková žebra, nosníky z pevné balzy a koncové oblouky lamelované a slepené před tím na šabloně trup obdélníkového průřezu je stavěný ze dvou bočnic s malou nástavbou nad přídí, motor má karter svinutý z několika vrstev hnědé lepící pásky, válce jsou pak válečky z měkké balzy, protočené matkou M10. Kormidla jsou lepena ve špendlíkové šabloně a jejich části předem lamelovány na šabloně. Vrtule lze buď upravit z plastové Igry 200, nebo vyrobit balzovou podle výkresu. Plováky se staví stejně jako trup, ve špici každého je 1g olova. Potah je z tenkého žlutého Modelspanu a plováky jsou hnědé (ještě lepší je Kashmir 8,6 gm2), lakujeme sině ředěným napínacím lakem a na závěr zaponovým lakem. Vzpěry je nejlépe zhotovit z bambusu, slepit do tvaru M na plánu a teprve pak lepit na plováky a pak na trup. Kompletace si vyžaduje mimořádnou pozornost, hlídáme si rovnoběžnost a správou polohu jednotlivých částí.

Pohon zajistí svazek z kvalitní gumy TAN SS 4 nitě 3x1 o délce asi 600 mm. Seřízení a vyvážení se poněkud liší od běžných dvacetinek - především odpadá potřeba většího potlačení osy vrtule, to bude pouze malé vyosení doprava, jinak 0°. Na pravé polovině křídla je malý negativ, levé křídlo je rovné. Také správná poloha těžiště je poněkud více vzadu, cca 40% od náběžky.

Pro zalétávání je nutné vybrat větší plochu s měkkou vyšší trávou a bezvětrné počasí. Nejprve ještě jednou zkontrolujeme zda celé seřízení je dle plánu a při rovnoměrně rozloženém svazku těžiště ve správném místě. Případně jemně dovažujeme plastelinou na špicích plováků. Klouzavý let by měl být v rovném směru, nebo v otevřené levé zatáčce. Jemné doladění provádíme nakrucováním kormidel, případně plastelinou. U mé dvacetinky nebyl třeba žádný zásah. Je-li vše v pořádku, tak můžeme zkusit prodloužený kluz na cca 150 otáček. Začátek bude sotva v horizontu a plynule by měla dvacetinka přejít do delšího kluzu bez zhoupnutí. Pak natočíme asi 400 otáček, to by již měla dvacetinka mírně stoupat, nebo alespoň letět v levé ploché zatáčce alespoň celý okruh a velkém poloměru. Velikost zatáčky lze upravit vychýlením SOP nebo podložkou mezi hlavici a přední hranu karteru. Pokud je vše v pořádku, tak můžeme natočit 800 otáček, to již má dvacetinka v levé zatáčce nastoupat asi 20m výšky udělat pár zatáček a přejít do klouzavého letu. Pokud v první polovině zatáčky dvacetinka prudce stoupá a v druhé klesá, pak je nutné zvětšit negativ na pravé straně křídla. Při natáčení na 1200 a více otáček je dobré aby start byl provedený pod úhlem alespoň 30° nahoru, jinak tato dvacetinka možná nebude chtít stoupat projevuje se zde klopný moment dvojce sil (tah vrtule a odpor plováků na rameni dané vertikální vzdáleností jejich os). Při soutěži lze natáčet až 1400 otáček a starty by měly být pod úhlem 40°, dosažená výška může pak být kolem 35m a časy bez termiky přes 60 sec. Také lze zkusit starty z vody, dost velký úhel náběhu oproti hladině a malé plošné zatížení tyto starty usnadní.

Přeji všem minimaketářům, kteří se do stavby Blériotu XXI pustí, aby jim tato dvacetinka přinesla nejméně tolik radosti z  krásného polétání, jak tomu bylo v případě oříška Tondy Pospíchala.

Plán Stavební plán PDF (357kB)

ing. Lubomír Koutný

Fotografie předlohy

Blériot při na břehu Seiny

Blériot při na břeh...

Blériot při pojíždění na hladině Seiny

Blériot při pojíždě...

leriot při pojíždění na hladině Seiny v lednu 1913

Blériot při pojíždě...

Výkres - rekonstrukce od Lubomíra Koutného

Výkres - rekonstruk...

Pozemní varianta Blériotu XXI jako statický exponát na výstavě

Pozemní varianta Bl...

Pozemní varianta Blériotu XXI jako statický exponát na výstavě

Pozemní varianta Bl...

Pozemní varianta Blériotu XXI

Pozemní varianta Bl...

Pozemní varianta Blériotu XXI

Pozemní varianta Bl...

Pozemní varianta Blériotu XXI

Pozemní varianta Bl...

Pilotním prostor Blériotu XXI

Pilotní prostor Blé...

Pozemní varianta Blériotu XXI řeckého pilota Karamanlakise

Pozemní varianta Bl...

Výkres Blériotu XXI řeckého pilota Karamanlakise

Výkres Blériotu XXI...