Nejbližší akce

23.05.2020

AIR RACES BRNO 2020

06.06.2020

Rakovnické minimakety 2020

29.08.2020

Pohár Jiřího Merty 2020

Bleriot XXI - minimaketa 1:20 francouzského hydroplánu

Tento velmi elegantní a dosti velký typ, v pozemní verzi poháněný poměrně slabým rotačním motorem Gnóme 50 hp, vznikl u známé firmy Blériot v r.1911. Později byl upraven i na verzi s plováky, v roce 1913 pak letoun dostal silnější motor Gnóme 80 hp. Rozpětí letounu bylo 11 m, délka 8,25 m, prázdná hmotnost 410 kg, maximální rychlost 90 km/h. Hned několik různých fotografií a technický popis najdete ve fotogalerii na konci této stránky, další v  knihách Francouzské letouny před Velkou válkou a Schneiderův pohár, výkres z pozůstalosti Clarke Smileyho jsem doplnil o barevné schema a další podklady jsou v mém archivu.

Dvacetinka má optimální rozměry pro plovákovou minimaketu s gumovým pohonem se kterou budeme létat v klidném ovzduší na měkkém povrchu (nejlépe na travnatém letišti), můžeme se také velmi dobře pobavit starty z vody, ale ty volíme tak, by přistání bylo opět na vodě, nebo na trávě, nikdy na oraništi. Tuto dvacetinku lze s úspěchem použít i pro soutěže přesných maket v hale a ke startům použít odhazovací transportní vozík.

Stavba této dvacetinky není nějak zvláště náročná a proto jen stručně: křídlo má náběžku a odtokovku, mezi které jsou lepena pásková žebra, nosníky z pevné balzy a koncové oblouky lamelované a slepené před tím na šabloně trup obdélníkového průřezu je stavěný ze dvou bočnic s malou nástavbou nad přídí, motor má karter svinutý z několika vrstev hnědé lepící pásky, válce jsou pak válečky z měkké balzy, protočené matkou M10. Kormidla jsou lepena ve špendlíkové šabloně a jejich části předem lamelovány na šabloně. Vrtule lze buď upravit z plastové Igry 200, nebo vyrobit balzovou podle výkresu. Plováky se staví stejně jako trup, ve špici každého je 1g olova. Potah je z tenkého žlutého Modelspanu a plováky jsou hnědé (ještě lepší je Kashmir 8,6 gm2), lakujeme sině ředěným napínacím lakem a na závěr zaponovým lakem. Vzpěry je nejlépe zhotovit z bambusu, slepit do tvaru M na plánu a teprve pak lepit na plováky a pak na trup. Kompletace si vyžaduje mimořádnou pozornost, hlídáme si rovnoběžnost a správou polohu jednotlivých částí.

Pohon zajistí svazek z kvalitní gumy TAN SS 4 nitě 3x1 o délce asi 600 mm. Seřízení a vyvážení se poněkud liší od běžných dvacetinek - především odpadá potřeba většího potlačení osy vrtule, to bude pouze malé vyosení doprava, jinak 0°. Na pravé polovině křídla je malý negativ, levé křídlo je rovné. Také správná poloha těžiště je poněkud více vzadu, cca 40% od náběžky.

Pro zalétávání je nutné vybrat větší plochu s měkkou vyšší trávou a bezvětrné počasí. Nejprve ještě jednou zkontrolujeme zda celé seřízení je dle plánu a při rovnoměrně rozloženém svazku těžiště ve správném místě. Případně jemně dovažujeme plastelinou na špicích plováků. Klouzavý let by měl být v rovném směru, nebo v otevřené levé zatáčce. Jemné doladění provádíme nakrucováním kormidel, případně plastelinou. U mé dvacetinky nebyl třeba žádný zásah. Je-li vše v pořádku, tak můžeme zkusit prodloužený kluz na cca 150 otáček. Začátek bude sotva v horizontu a plynule by měla dvacetinka přejít do delšího kluzu bez zhoupnutí. Pak natočíme asi 400 otáček, to by již měla dvacetinka mírně stoupat, nebo alespoň letět v levé ploché zatáčce alespoň celý okruh a velkém poloměru. Velikost zatáčky lze upravit vychýlením SOP nebo podložkou mezi hlavici a přední hranu karteru. Pokud je vše v pořádku, tak můžeme natočit 800 otáček, to již má dvacetinka v levé zatáčce nastoupat asi 20m výšky udělat pár zatáček a přejít do klouzavého letu. Pokud v první polovině zatáčky dvacetinka prudce stoupá a v druhé klesá, pak je nutné zvětšit negativ na pravé straně křídla. Při natáčení na 1200 a více otáček je dobré aby start byl provedený pod úhlem alespoň 30° nahoru, jinak tato dvacetinka možná nebude chtít stoupat projevuje se zde klopný moment dvojce sil (tah vrtule a odpor plováků na rameni dané vertikální vzdáleností jejich os). Při soutěži lze natáčet až 1400 otáček a starty by měly být pod úhlem 40°, dosažená výška může pak být kolem 35m a časy bez termiky přes 60 sec. Také lze zkusit starty z vody, dost velký úhel náběhu oproti hladině a malé plošné zatížení tyto starty usnadní.

Přeji všem minimaketářům, kteří se do stavby Blériotu XXI pustí, aby jim tato dvacetinka přinesla nejméně tolik radosti z  krásného polétání, jak tomu bylo v případě oříška Tondy Pospíchala.

Plán Stavební plán PDF (357kB)

ing. Lubomír Koutný

Fotografie předlohy